تله‌های نامرئی دزدان اینترنتی برای 11 هزار نفر



اخبار,اخبار حوادث ,کلاهبرداری

 

اخبار حوادث - تله‌های نامرئی دزدان اینترنتی برای 11 هزار نفر

چهار کلاهبردار اینترنتی که برای دزدی از مالک 11 هزار شاغل در حرفه‌های مختلف تله‌گذاری کرده بودند، خود در دام‌های عنکبوتی پلیس فتا گرفتار شدند.

راز اقدامات خلافکارانه این گروه از دزدان حرفه‌ای با اعلام شکایتی از سوی چند تن از مالباختگان و در جریان تجسس‌های کارآگاهان پلیس فتای مازندران فاش شد. اعضای این شبکه از دزدان فضای مجازی هنگام گذراندن دوران حبس در زندان با هم آشنا شده و باند تبهکاری خود را تشکیل داده بودند.


بنابر این گزارش، نخستین شاکی مالباخته‌ای که برای پیگیری دزدی از حساب خود به مأموران فتای مازندران مراجعه کرد راننده آژانسی بود که ساکن شهر ساری بود.

 

  وی درباره چگونگی خالی کردن حسابش از سوی اعضای این شبکه از دزدان گفت: چند روز قبل در آژانس نشسته بودیم که مردی زنگ زد. او خود را از کارمندان بیمارستان معرفی و تقاضا کرد خودرویی را برای او بفرستیم. نوبت من بود، حرکت کردم چند دقیقه بعد از حرکت به سمت مقصد با تلفن همراه من تماس گرفته و ادعا کرد باید به فرودگاه بروم و برایش یک محموله دارویی را به بیمارستان ببرم.


او بار دیگر زنگ زد تا هزینه و کرایه کارم را به حسابم واریز کند. چون برای من اس‌ام اس نیامد با شماره‌ای که داشت تماس گرفتم. او گفت احتمالاً اشتباهی شده است و از من خواست به یک بانک بروم تا او از طریق دستگاه مبلغ را کارت به کارت کند.


همین کار را کردم. وقتی به باجه کارتخوان رسیدم خواست تا کارت را وارد دستگاه کنم و چند مرحله دیگر هم به خواسته او انجام دادم. وقتی کار تمام شد در کمال تعجب متوجه شدم مبلغ 2 میلیون تومان از حسابم برداشت شده است. در حالی که با دستور سرهنگ «رستمی» رئیس پلیس فتای مازندران تجسس برای ردیابی این دزد فضای مجازی در دستور کار مأموران قرار گرفته بود، در مدت زمان کوتاهی تعداد 15 فقره دیگر از افرادی که با همین شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند و مبلغی از حسابشان برداشت شده بود با مراجعه به پلیس فتا خواستار پیگیری شدند.


بدین‌ترتیب مأموران که خود را با گروهی حرفه‌ای مواجه می‌دیدند تحقیقات در این باره را با جدیت بیشتری ادامه دادند تا اینکه هویت یکی از دزدان به نام «شهرام» اهل و ساکن تهران را شناسایی کردند.
بر اساس شکایت‌های صورت گرفته در فتای مازندران این گروه از دزدان طعمه‌های خود را از تمامی حرفه‌ها و مشاغل مختلف انتخاب می‌کردند که در میان آنها از راننده و قصاب گرفته تا پزشک دیده می‌شد.


مأموران با اخذ نیابت قضایی برای بازداشت این متهم روانه تهران شدند اما هنگامی که مخفیگاه وی را به محاصره خود درآوردند متوجه شدند روز قبل متهم آنجا را ترک کرده و به جای دیگری رفته است.


در حالی که هر بار با شناسایی محل پنهان شدن دزدان، مأموران برای دستگیری آنها اقدام می‌کردند اما آنها با ترفند‌های ویژه‌ای از تله پلیس فرار می‌کردند تا اینکه پلیس با عملیات عنکبوتی خود چند استان شمالی کشور را تحت مراقبت‌های نامحسوس قرار داد و دریافت اعضای این شبکه با فرار از استان خراسان شمالی به مازندران آمده‌اند و در غرب استان به فعالیت‌های خلافکارانه خود مشغولند.


مأموران با تنگ‌تر کردن حلقه تجسسی خود محل اختفای آنها را در خانه ویلایی تحت نظر گرفتند تا اینکه دزدان بی‌خبر از حضور پلیس به این محل مراجعه کردند. سرهنگ رستمی درباره چگونگی بازداشت این شبکه از دزدان می‌گوید: وقتی عملیات بازداشت اعضای این گروه در حال انجام بود، مأموران به آرامی وارد ویلا شدند و از پشت در خانه ویلایی شنیدند که یکی از اعضای باند در حال فریب دادن آخرین طعمه خود قبل از بازداشت بود و در همان لحظه بازداشت شد.

 

وقتی سه عضو بازداشت شده خود را در برابر مدارک و مستندات مأموران دیدند در همان مرحله نخست بازجویی‌ها لب به اعتراف گشوده و بیان کردند که در این کارها مرد دیگری که هم‌اکنون در یکی از شهرهای همجوار در مازندران است آنان را همراهی می‌کرده است. مأموران با توجه به نشانی‌هایی که از مشخصات همدست دیگر دزدان در اختیارشان قرار گرفته بود بسرعت به مخفیگاه او رفته و این متهم را نیز بازداشت کردند.


در جریان بازجویی‌های انجام گرفته این متهمان اعتراف کردند که در زندان با هم آشنا شده و نقشه سرقت‌های فضای مجازی را طراحی کرده‌اند.


براساس بررسی‌های انجام گرفته از سوی مأموران اعضای این شبکه در گذشته به اتهام سرقت‌های مسلحانه و کلاهبرداری و سرقت بازداشت و به زندان افتاده بودند و همگی از ساکنان تهران و شهرهای اطراف آن هستند. اعضای این باند در ابتدای ورود به هر استان نقشه کاملی از موقعیت جغرافیای شهرهای مختلف استان تهیه می‌کردند و از ورودی استان از هر مغازه‌ای که برای مقاصدشان مناسب می‌دیدند کارت ویزیت تهیه کرده و در مراحل بعد طی تماس تلفنی نقشه دزدی خود را اجرا می‌کردند.


در بازرسی از مخفیگاه این دزدان یکهزار و 800 فقره اطلاعات مربوط به حساب‌های بانکی مردم مناطق مختلف استان‌های سراسر کشور را در دفترچه‌ای یادداشت کرده بودند.


در ادامه بررسی‌ها پلیس 44 عدد سیم کارت ایرانسل و همراه اول و همچنین 11 هزار عدد کارت ویزیت مربوط به مشاغل مختلف و 17 عدد کارت عابر بانک با هویت‌های جعلی و 25 فقره کارت ملی و شناسنامه افراد مختلف را کشف کردند.


سرهنگ رستمی در ادامه افزود: متهم در تحقیقات ضمن اعتراف به بزه انتسابی اقرار کرد قبل از تماس تلفنی با مالباخته‌ها، در سطح شهر اقدام به گشتزنی و کسب اطلاعات از جمله شماره تلفن از روی سر در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها یا کارت ویزیت آنان کرده و در دفاتر خود ثبت می‌کردیم.


با داشتن این اطلاعات با آنها تماس گرفته و با شگردهای مختلفی از جمله اینکه خود را دکتر و مهندس و غیره معرفی و با صاحبان مشاغل چون جوشکاران، قصابان، کشاورزان و دیگر کسبه بازار تماس تلفنی برقرار کرده و پس از دادن سفارش لازم جهت واریز حق الزحمه، ابتدا شماره کارت مالباختگان را دریافت و پس از مدتی به بهانه واریز وجه به حسابشان و دریافت موجودی مالباختگان را پشت دستگاه خودپرداز کشانده و با ترفندی رمز اینترنتی حساب آنان را فعال و در فرصتی مناسب اقدام به برداشت اینترنتی از حساب آنها می‌کردیم یا با فریب مالباختگان وجوه را از حسابشان اخذ و پس از چندبار جابه‌جایی پول در حساب‌های مختلف، سرانجام به یکی از حساب‌های جعلی در اختیار خود واریز و سپس از طریق دستگاه خودپرداز‌ها و فروشگاه‌های مختلف اقدام به نقد کردن پول‌ها می‌کردیم. 


از متهمان یاد شده فوق تاکنون علاوه بر استان مازندران، حدود 40 فقره پرونده از نقاط مختلف کشور از جمله استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان، کرمان و گیلان به پلیس فتای مازندران ارسال شده است.


بر اساس بررسی‌های انجام گرفته تاکنون کلاهبرداری 70میلیون تومانی از سوی اعضای این باند اثبات شده است و تحقیقات برای سایر اقدامات تبهکارانه آنان ادامه دارد.


سرهنگ رستمی در خاتمه ضمن هشدار به شهروندان گفت: اگر قرار است وجهی را دریافت کنیم ارائه شماره کارت یا شماره حساب به فرد واریز‌کننده پول کفایت می‌کند و نیازی به ارائه اطلاعات مهم نظیر رمز اول و دوم، CVV2، تاریخ انقضا و... به فرد مذکور نیست. این اطلاعات مخصوص برداشت از حساب یا خرید اینترنتی است.


- جهت واریز وجه به حساب شما احتیاجی به مراجعه حضوری پشت دستگاه ATM عابر بانک نیست. متأسفانه در مواردی به فرد مالباخته اعلام می‌شود برنده قرعه‌کشی شده، وی را با بهانه‌های مختلف پشت دستگاه ATM کشانده و اهداف خود را عملی می‌کنند.
- جهت اطمینان از واریز شدن وجه به حساب خود از گزینه نمایش یا چاپ موجودی استفاده شود و نیازی به ورود به بخش انتقال نیست. بنابراین اگر شخصی ما را ترغیب به وارد شدن به بخش انتقال کرد احتمالاً او کلاهبردار است. پس دقت داشته باشید.
اخبار حوادث - روزنامه ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------