صحنه‌سازی برای یک جنایت



اخبار حوادث - سرنخ‌هایی که در صحنه مرگ به دست آمد کارآگاهان را به افشای راز قتل رساند
صحنه‌سازی برای یک جنایت

فروردین‌سال 90، کشیک اداره قتل بودم، ساعت 21 تلفن دفتر زنگ خورد و مرگ مشکوک زنی هفتاد ساله به ما گزارش شد.

همراه همکاران به محل قتل رفتیم، امدادگران اورژانس که زودتر از ما رسیده بودند علت مرگ را گازگرفتگی عنوان کردند. اما خانه به هم ریخته بود و همین مساله شک ما را در مورد علت مرگ برانگیخت و فرضیه جنایت مطرح شد.
 
به همین دلیل ماجرا را به بازپرس جنایی اصفهان و تشخیص هویت گزارش دادیم و دقایقی بعد آنان نیز سرصحنه حاضر شدند.

تحقیقات به صورت ویژه آغاز شد، به اتاق پیرزن رفتم، رختخواب او بسیار مرتب بود، ولی به هم ریختگی خانه از ماجرای دیگری حکایت داشت. بوی گاز در فضا منتشر شده بود و بخوبی به مشام می رسید. با این فرضیه که جنایتی رخ داده است، سرنخ ها را کنار هم قرار می دادیم تا راز این جنایت برملا شود. جسد را دوباره مورد بررسی قرار دادم و آثار کبودی نواری شکل باریکی در گردن قربانی که تا پشت گردنش ادامه داشت؛ را دیدم. دیگر مطمئن شدم جنایتی رخ داده و پیرزن خفه شده است.

آن طور که در تحقیقات مشخص شد، قربانی از وضع مالی خوبی برخوردار بود و بر اساس گفته همسایه ها، همیشه طلاهایی از نوع انگشتر، النگو و گردن آویز همراه خود داشت که هیچ یک از آنها با جسد دیده نشد و احتمال دادیم توسط قاتل به سرقت رفته است.

با دستور بازپرس جنایی تجسس های میدانی خود را در دستور قرار دادیم و درخصوص وضع بستگان و همسایگان پیرزن و افراد معتادی که در نزدیکی او زندگی می کردند تحقیق کردیم. در بررسی ها مشخص شد نوه قربانی به نام محمد، اعتیاد شدیدی به موادمخدر دارد و چند بار به اتهام سرقت بازداشت شده است.

باتوجه به این موضوع، محمد به عنوان نخستین مظنون بازداشت شد و تحقیقات از او صورت گرفت. در تحقیقات با اظهارات ضد و نقیض او مواجه شدیم که قصد گمراه کردن ما را داشت. همین مساله باعث شد که بیشتر به او شک کنیم.

از آنجا که احتمال می دادم او فرصتی برای پنهان کردن یا فروش طلاها نداشته، راهی خانه اش شدیم و در بازرسی از اتاق او پنج النگوی طلا، دو انگشتر و یک گردنبند کشف کردیم.

با به دست آمدن این سرنخ به اداره برگشتیم و دوباره تحقیقات از او صورت گرفت. با نشان دادن طلاها و سرنخ های دیگری که به دست آورده بودیم لب به اعتراف گشود و به قتل مادربزرگش اعتراف کرد. او گفت: «مدتی است که اعتیاد شدیدی به شیشه و کراک دارم، روز حادثه بشدت به مواد نیاز داشتم اما پولی برای خرید نداشتم، به همین دلیل به خانه مادربزرگم رفتم و به او گفتم پول نیاز دارم. اما او گفت که پول ندارد و اگر هم داشت به من نمی داد.

 

من نیاز به پول داشتم و او متوجه نبود، حرف هایش بیشتر اذیتم می کرد، عصبانی شده بودم. ناخواسته به طرفش حمله کردم و گلویش را فشار دادم. به خودم که آمدم متوجه شدم که او مرده است، می دانستم که پلیس خیلی زود مرا دستگیر می کند. به همین دلیل به فکر صحنه سازی افتادم تا این جنایت را مرگ بر اثر حادثه جلوه دهم. با خودم گفتم مرگ بر اثر گازگرفتگی، می تواند بهترین علت مرگ برای یک پیرزن باشد، برای همین شیر گاز را باز کردم و از خانه خارج شدم.»

با اعتراف نوه جنایتکار و تکمیل شدن پرونده، او به بازسازی صحنه جنایت پرداخت و پرونده پس از تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان اصفهان ارسال شد. کشف این پرونده تجربه های زیادی برایم داشت و یاد گرفتم در پیگیری پرونده های قتل باید همه جوانب را در نظر گرفت و به هر احتمال و فرضیه ای دقت کرد و با به دست آوردن یک سرنخ، حتی سرنخی بسیار کوچک و بی اهمیت می توان پرده از راز یک جنایت زیرکانه برداشت.
اخبار حوادث - جام جم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------