عذاب‌وجدان ماجرای مرگباری را رقم زد



 پدر و پسر در یک مشاجره خانوادگی جان خود را از دست دادند

مردی جوان به‌خاطر تندخویی پدرش سنکوب کرد.مرگ این پسر کافی بود تا پدر ٨٣ساله او پس از چندساعت دست‌وپنجه نرم کردن با عذاب وجدان خودکشی کند.

 تراژدی مرگ پدر و پسر به‌خاطر یک مشاجره لفظی تکان‌دهنده است. مرگ‌های آنی و تصمیم‌های اشتباه گاهی، زخم‌هایی عمیق بر روح و روان بازماندگان برجا می‌گذارد. با این حال اولین روز از آخرین‌ماه ‌سال با پرونده مرگ ٢نفر از اعضای خانواده آغاز شد. پسر جوان در مقابل اعضای خانواده‌اش سنکوپ کرد و پدر پس از طی کردن ساعت‌هایی بحرانی به مرگی خود خواسته تن داد.


مشاجره  مرگبار
وقتی پیرمرد عصبانی با پسرش درگیر شد هیچ‌یک از اعضای خانواده تصور نمی‌کردند سرنوشت تلخی در انتظارشان باشد. ظهر روز جمعه اول اسفندماه مردی جوان با مراجعه به کلانتری ١١٠ شهدا، ماجرایی عجیب را پیش‌روی ماموران قرار داد و از پدرش شکایت کرد.

 

این مرد جوان به ماموران گفت: «پدرم به‌طور غیرمستقیم برادرم را کشت. او پرخاشگر است و امروز با برادر ٤٠ساله‌ام به نام مهدی مشاجره کرد. ما که از کودکی به این اخلاق پدرم عادت کرده‌ایم تصور نداشتیم دعوایشان منجر به مرگ برادرم شود، اما بحثشان آن‌قدر بالا گرفت که ناگهان برادرم روی زمین افتاد. با رسیدن تکنسین‌های اورژانس مرگ برادرم به علت ایست قلبی تأیید شد. از پدرم شکایت دارم، او عامل مرگ برادرم بود.»


ناپدید شدن پدر پشیمان
با شکایت این پسر جوان ماموران کلانتری برای احضار پدر پرخاشگر وارد عمل شدند. هنوز چند ساعت از مرگ مهدی نگذشته بود که پدرش ناپدید شد، تلفن‌همراهش را جواب نمی‌داد و اعضای خانواده آخرین‌بار او را بر بالین بی‌جان او دیده بودند.

 

تحقیقات برای رازگشایی از ناپدید شدن ناگهانی این پیرمرد آغاز شد تا این‌که ماموران در برابر صحنه‌ای هولناک قرار گرفتند. پیرمرد پشیمان به دلیل این‌که خودش را در مرگ پسرش مقصر می‌دانست با حلق‌آویز کردن خود از سقف زیرزمین خانه‌شان به زندگی‌اش خاتمه داده بود. با تشکیل پرونده در رابطه با خودکشی این پیرمرد ٨٣ساله قاضی احمد بیگی بازپرس شعبه هفتم دادسرا در جریان ماجرا قرار گرفت. تحقیقات بیشتر در رابطه با این حادثه‌های تلخ و مرگبار که در عرض ٣ ساعت خانواده‌ای را با سرنوشتی غم‌انگیز روبه‌رو کرد، ادامه دارد.

وقتی مدیریت رفتار از دست می رود
دکتر سعید خراط ها   آسیب شناس و مدرس دانشگاه
بحث‌های ساده خانوادگی حوادث پیچیده‌ای نیست، اما حرف‌هایی که برای اعضای خانواده دردسرساز می‌شود خیلی وقت‌ها با مرگ‌های ناگهانی از قبیل سکته، خودکشی و حتی قتل پیوند خواهد خورد. حل نکردن اختلافات كوچك باعث يك كنش متقابل اجتماعي ناهمسو بين اعضاي خانواده شده و در نهایت منجر به از ‌هم‌گسيختگي روابط اعضاي خانواده خواهد شد.

 

وقتی تنش‌های افراد خانواده به نقطه‌ای بحرانی می‌رسد مکانیزم خاصی برای درگیری‌ها وجود ندارد و تماس گرفتن با پلیس هم کانون خانواده را برهم زده و بحران را تداوم خواهد بخشید، اما برعکس مددکاران اجتماعی در این مواقع می‌توانند کمک بزرگی به مسالحه افراد خانواده کنند.

 

هرچند به تازگی حضور این مددکاران در کلانتری‌ها کمرنگ شده و به نظر می‌رسد که دیگر این سیستم مثل سابق فعال نیست و آنها هم درگیر کارهای اداری شده‌اند. یکی دیگر از معضلات اختلافات خانوادگی تک افتاده شدن خانوده‌هاست، یعنی نظارت‌های اجتماعی بر کانون‌های خانوادگی وجود ندارد.

 

منشأ اصلی این تک‌افتادگی هم فاصله نسل‌ها در درون خانواده است که موجب شده ریش‌سفیدی و پا درمیانی بزرگترها برای حل اختلافات خانواگی از بین برود. در رابطه با این پرونده هم می‌توان گفت پدر بعد از پرخاشگری‌اش خودش را عامل مرگ پسرش می‌دانسته و به دلیل عذاب وجدان دست به خودکشی زده است. مشکلات عصبی و پرخاشگری در سطح جامعه، به دلیل فشارهای اقتصادی، آلودگی هوا، پارازیت‌ها و بسیاری از عوامل دیگر پیامدهای تلخی را به‌دنبال دارند.

 

این مشکلات، اجتماع را تسلیم شرایط خود کرده و به همین خاطر خیلی‌ها مدیریت رفتارشان را از دست داده و در مشاجرات کنترلی بر تصمیم‌گیری‌هایشان ندارند. تنها راه‌حلی که شاید بتواند به این موضوع کمک کند آموزش مهارت‌های زندگی و طرح‌های سلامت اجتماعی است. اگر این آموزش‌ها فراگیر شود بدون‌شک از رخداد این نوع معضلات که گاهی منجر به اتفاقات جبران‌ناپذیری هم برای خانواده‌ها خواهد شد، کاسته می‌شود.
اخبار حوادث - شهروند

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------