من شوهرم را نکشته‌ام



زنی که متهم است در نوجوانی شوهرش را به قتل رسانده، در شرایطی برای بررسی رشد عقلی در زمان ارتکاب جرم پای میز محاکمه رفت که همچنان بر بی‌گناهی‌ اصرار دارد.

به گزارش خبرنگار ما، زن جوان که مائده نام دارد و حالا ٢٠ساله ‌است، زمانی که ١٦ساله بود به قتل شوهرش متهم شد. او بعد از بازداشت اعتراف کرد به‌خاطر اختلافاتی که با شوهرش داشت به او قرص برنج خورانده و باعث مرگش شده است.

 

مائده وقتی پای میز محاکمه رفت اعترافاتش را پس گرفت و گفت زمانی که احمد -مقتول- قرص‌های برنج را خورد او در خانه نبود و مرگ شوهرش درواقع اتفاقی بود. بااین‌حال قضات انکارهای متهم را قبول نکردند و رأی بر قصاص مائده صادر شد.

 

این حکم در دیوان‌عالی کشور مورد تأیید قرار گرفت و اذن رئیس قوه‌‌قضاییه نیز برای اجرای حکم قصاص صادر شد. با وجود تلاش‌های خانواده مائده و فعالان اجتماعی، اولیای‌‌دم حاضر به گذشت نشدند. بنابراین مائده در آستانه قصاص قرار گرفت، اما درهمان‌زمان قانون جدید مجازات اسلامی به تصویب رسید و ازآنجایی‌که ماده٩١ این قانون می‌توانست در حکم مائده تأثیر مستقیم داشته ‌باشد، وکلای او درخواست اعاده دادرسی دادند.

 

براساس این ماده در جرائم موجب حد یا قصاص، هرگاه افراد بالغ کمتر از ١٨سال، ماهیت جرم انجام‌شده یا حرمت آن را درک نکنند یا در رشد و کمال عقل آنها شبهه وجود داشته باشد، به مجازات‌هایی غیر از قصاص و حد محکوم می‌شوند.


پرونده مائده بعد از نقض رأی صادره، دوباره به دادگاه فرستاده شد. روز گذشته مائده، که حالا زنی جوان است، برای محاکمه به شعبه٧١ دادگاه کیفری استان تهران منتقل شد و بعد از اینکه نماینده دادستان برای او درخواست مجازات کرد، برای دفاع از خود پشت تریبون قرار گرفت.

 

او اتهام قتل شوهرش را رد کرد و گفت: «من و احمد به‌خاطر فیلم مستهجنی که برادرزاده‌اش به او نشان داده ‌بود، باهم اختلاف داشتیم. برادرزاده احمد مدعی‌ شده ‌بود شخصی که در آن فیلم است من هستم و همین هم باعث اختلاف بین ما شد، اما آن زن من نبودم. به شوهرم گفتم بیا از برادرزاده‌ات شکایت کنیم، قبول نکرد و گفت اگر زنی که در آن فیلم است تو باشی آبروی من می‌رود و اگر برادرزاده‌ام دروغ گفته ‌باشد، بازهم آبروی من رفته‌ است.

 

گفتم اگر این کار را نکنی، خودکشی می‌کنم. برای اینکه شوهرم را تهدید کرده‌ باشم، دوعدد قرص برنج خریدم و آن را در جعبه جواهراتم گذاشتم. شوهرم پرسید این قرص‌ها چیست؟ گفتم برای ورم معده‌ است.

 

بعد از چندروز شوهرم به من گفت دچار معده درد شدیدی شده‌ است. من در زمان بیماری شوهرم خانه نبودم از من سراغ داروی معده گرفت، من هم جای داروی معده را به او گفتم چندساعت بعد دوباره تماس گرفت و گفت حالم بدتر شده ‌است بازهم داروی معده داریم یا نه؟ گفتم دیگر نداریم دوباره زنگ زد و گفت دیگر نمی‌توانم تحمل کنم و به دوستانم گفته‌ام به کمکم بیایند سعی کردم خیلی سریع خودم را به خانه برسانم، حتی آن روز کفش پاشنه‌بلند پوشیده‌ بودم، کفش‌ها را درآوردم و پابرهنه به سمت خانه دویدم اما شوهرم آنقدر بدحال شده‌ بود که دیگر نمی‌شد کمکش کرد بعد فهمیدم قرص‌های برنج را خورده ‌است.»


متهم درباره اینکه اگر قصد خودکشی داشته چرا قرص‌ها را به شوهرش داده، گفت: من قرص‌ها را ندادم بعد از خرید هم پشیمان شدم اما دیگر به این فکر نکردم که آنها را از بین ببرم. فکر نمی‌کردم قرص ٢٠٠تومانی بتواند آدم بکشد. 

 

او درباره رابطه‌اش با مردی غریبه گفت: شوهرم به من می‌گفت دختر دیگری را دوست دارد و من هم خواستم تلافی کنم اما به آن مرد علاقه‌ای نداشتم. مائده همچنین مدعی شد نمی‌دانسته اگر کسی آدمی را بکشد، قصاص می‌شود و وقتی به کانون اصلاح و تربیت منتقل شد، در یک فیلم موضوع قصاص را فهمید. هیات قضات بعد از دفاعیات مائده و وکیل‌مدافعش برای صدور رای دادگاه وارد شور شدند.


اخبار حوادث - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------