دستبرد حیرت‌ انگیز به خزانه بزرگ جواهرات لندن



در این خزانه فولادی، جواهرات گرانبهای جواهرفروشان و ثروتمندان نگهداری می‌شد دزدان در عملیات ماهرانه‌ای برای ورود به خزانه جواهرات، زنگ خطر و دوربین‌های مداربسته را از کار انداخته بودند

سارقان حرفه‌ای انگلیس در فرصت تعطیلات چهار روزه عید پاک و در جریان یک سرقت عجیب و کم‌سابقه، صندوق امانات «هاتون گاردن» لندن را غارت کردند و میلیون‌ها پوند جواهرات ذخیره شده جواهرفروشان و مردان ثروتمند لندن را به سرقت بردند.


این سرقت بزرگ سه‌شنبه صبح (18 فروردین) با آغاز روز کاری به اسکاتلندیارد گزارش شد و از همان دقایق اولیه تیم‌های تفحص و تحقیق مالباختگان ثروتمند را به محل کشاندند.


نقشه زیرکانه برای سرقت
به گزارش پلیس لندن، بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد سارقان با نقشه‌ای برنامه‌ریزی شده پس از پایان آخرین روز کاری قبل از تعطیلات و خالی شدن ساختمان خزانه طلا و جواهرات، از طریق پشت‌بام و تونل آسانسور وارد ساختمان شده‌اند و با قطع کردن زنگ خطر و از کار انداختن دوربین‌های مداربسته ساختمان با طناب از میله عمودی آسانسور خود را به زیرزمین و سپس خزانه طلا و جواهرات این ساختمان رسانده‌اند.شواهد نشان می‌دهد این گروه تبهکار برای باز کردن در فولادی خزانه و شکستن در صندوق‌های جواهرات از ابزار سنگینی استفاده کرده‌اند که چگونگی ورود این وسیله به ساختمان ابهام بزرگتری را پیش‌روی پلیس و کارآگاهان قرار داده است.


این سرقت بزرگ ظاهراً از پنجشنبه شب (13 فروردین) آغاز شده و در فواصل مختلف تا پایان تعطیلات ادامه داشته است.در این غارت میلیونی 300 صندوق از 600 جعبه امنیتی داخل خزانه باز شده و جواهرات موجود در آنها را به سرقت برده‌اند.


جزئیات اشیای سرقتی
بر‌اساس بررسی‌ها، خزانه «هاتون گاردن» مورد اعتماد بسیاری از جواهرفروشان انگلیسی بوده که گرانبهاترین جواهرات خود را در این خزانه نگهداری می‌کردند. علاوه بر آنها افراد متمول لندن هم هر ساله مخصوصاً در تعطیلات طولانی مانند عید پاک، جواهرات خود بویژه الماس‌های گرانقیمت‌شان را به «هاتون گاردن» می‌سپردند و با آرامش خاطر به تعطیلات می‌رفتند.به گزارش پلیس، با‌ارزش‌ترین جواهر به سرقت رفته در این غارت چهار روزه یک الماس آبی 500 هزار پوندی بود که هنوز گزارشی درباره آن فاش نشده است.


سخنگوی پلیس اسکاتلندیارد مدعی است با توجه به اینکه مشتریان این صندوق امانات هرگز محتویات جعبه‌های امنیتی خود را فاش نکرده‌اند و نمی‌کنند، بعید به نظر می‌رسد که در آینده بتوان میزان دقیق این سرقت را تخمین زد.


کارآگاهان اسکاتلندیارد احتمال همدستی فردی از کارکنان داخلی «هاتون گاردن» با دزدان را در این سرقت بزرگ بعید نمی‌دانند.به گفته کارآگاهان، سارقان در این غارت صدها میلیونی جواهرات با برنامه خاصی عمل کرده‌اند و با دسترسی به ساختار زنگ خطر و دوربین‌های مداربسته ساختمان، آنها را از کار انداخته‌اند و با خیال راحت به کار سرقت پرداخته‌اند.


به گفته نگهبان ساختمان، زنگ خطر خزانه جواهرات تنها یک بار روز جمعه (14 فروردین) به صدا درآمده که با توجه به کوتاه بودن طنین زنگ و نبود مورد مشکوکی در تصاویر دوربین‌ها مورد توجه هیچ‌کس قرار نگرفته است.بسیاری بر این باورند که این هماهنگی دزدان و آگاهی از تمامی اصول امنیتی می‌تواند نشان‌دهنده وجود همدستی در داخل ساختمان با آنها باشد.


سومین سرقت هاتون گاردن در 40 سال گذشته
خزانه «هاتون گاردن» در سال‌های 1975 و 2003 میلادی دو بار هدف سرقت قرار گرفته است که در سرقت اول گروه خلافکاری با تهدید کارکنان 5/1 میلیون پوند جواهرات و اشیای قیمتی را در سرقتی مسلحانه با خود بردند و در حمله دوم نیز مردی مسلح به عنوان مشتری این صندوق امانات 5/1 میلیون پوند جواهر را به سرقت برده است.


سرقت از صندوق‌های امانات برای نخستین بار در سال 1971 میلادی در بانک لیدز انگلیس اتفاق افتاد که سارقان آن هرگز پیدا نشدند. این اتفاق سوژه فیلمی در سال 2008 میلادی (7 سال پیش) شد که در آن «جیسون استاتهام» ستاره هالیوودی در نقش سردسته دزدان ظاهر شد، دزدان با روشی خاص و دیدنی صندوق امانات بانکی در خیابان «بیکر» انگلیس را غارت کرده بودند.


تحقیقات پلیس اسکاتلندیارد برای یافتن سرنخ کوچکی از سرقت اخیر خزانه جواهرات هاتون گاردن لندن بی‌وقفه ادامه دارد اما انتشار اطلاعات تکمیلی به بعد از تحقیقات موکول شده است.


اخبار حوادث - روزنامه ایران

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------