کلاهبرداری با استفاده از مدارک شناسایی دیگران



پلیس در تعقیب افرادی است که با استفاده از مدارک شناسایی دیگران از بانک دسته‌چک گرفته و کلاهبرداری کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ما فردی چندی پیش با مراجعه به کلانتری شهدا به مأمورن اعلام کرد شخصی ناشناس با سوءاستفاده از مدارک او از بانک دسته‌چک گرفته و ده‌ها فقره چک بلامحل صادر کرده است.


شاکی پرونده پس از معرفی به پایگاه ششم پلیس آگاهی، به کارآگاهان گفت: «چندی پیش خودرو نیسان من سرقت شد. تمامی اسناد و مدارک شناسایی‌ام شامل شناسنامه، کارت ملی و... داخل آن بود. در همان زمان با مراجعه به مراجع قضائی، انتظامی و اداره ثبت، نسبت به اعلام سرقت مدارک شناسایی و دریافت مدارک المثنی اقدام کردم».


شاکی درباره نحوه اطلاع از افتتاح حساب جعلی به کارآگاهان گفت: «چندروز پیش با مراجعه به بانک متوجه مسدودشدن حساب بانکی‌ام شدم. وقتی موضوع را پیگیری کردم، به من اعلام شد بابت ده‌ها فقره چک برگشتی از من شکایت شده است. آن زمان با مراجعه به بانک شعبه خیابان ١٧ شهریور متوجه شدم فردی ناشناس با سوءاستفاده از مدارک شناسایی سرقتی، اقدام به افتتاح حساب به نام من و دریافت دسته‌چک کرده است».


کارآگاهان ابتدا بررسی صحت اظهارات شاکی را در دستور کار قرار دادند و با انجام بررسی‌های کارشناسی از سوی تشخیص هویت پلیس آگاهی اعلام شد: «طبق نظریه کارشناسی، نمونه خط و امضای استفاده‌شده در افتتاح حساب بانکی شعبه خیابان ١٧ شهریور با نمونه خط و امضای شاکی پرونده اختلاف زیادی دارد».


کارآگاهان در ادامه اطلاع پیدا کردند که علاوه‌بر افتتاح حساب بانکی، شرکتی نیز به نام شاکی پرونده و شخصی دیگر ثبت شده و شاکی از این موضوع اطلاع نداشته است. با بررسی مدارک ثبت شرکت «چرم‌سازان پاسارگاد» که با استفاده از مدارک شناسایی متعلق به شاکی پرونده انجام گرفته بود، مشخص شد علاوه بر سوءاستفاده از مدارک شناسایی مسروقه متعلق به شاکی اصلی پرونده، از مدارک شناسایی فرد دیگری نیز برای ثبت این شرکت استفاده شده است.


شاکی دوم پس از حضور در پایگاه ششم پلیس آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «چندی پیش اثاث‌کشی کردم و به خانه دیگری رفتم. پس از مدتی وقتی می‌خواستم حساب بانکی افتتاح کنم متوجه شدم مدارک شناسایی‌ام مفقود شده است؛ درنهایت مدارک المثنی دریافت کردم و برای افتتاح حساب به شعبه بانک ظهیرالاسلام رفتم تا دسته‌چک دریافت کنم که به من اعلام شد بیش از ٣٠ فقره چک بلامحل از من برگشت خورده و به همین علت صلاحیت دریافت دسته‌چک را ندارم».


مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ، دیروز درباره این پرونده اعلام کرد: «با توجه به ادامه رسیدگی به پرونده در پایگاه ششم پلیس آگاهی، دستور انتشار تصاویر مدارک شناسایی مسروقه استفاده‌شده در زمان افتتاح حساب‌های بانکی و همچنین ثبت شرکت چرم‌سازان پاسارگاد توسط مقام قضائی صادر شده است و از شهروندانی که موفق به شناسایی هویت صاحبان تصاویر شده‌اند، درخواست می‌شود هرگونه اطلاعات خود را از طریق شماره تماس‌های ٢١٨٦٥٨٦٠ و ٢١٨٦٥٨٥٣ در اختیار کارآگاهان پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند».

 

اخبار حوادث - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------