مرگ تلخ 2 زن در دود و آتش کارگاه / بازهم سهل انگاری آتش نشانی / ورود دادستان به حادثه



اخبار,اخبار حوادث ,آتش سوزی

 

اخبار حوادث - مقام قضایی پردیس برای مسئولان آتش‌نشانی به خاطر سهل انگاری قرار قانونی صادر کرد
مرگ تلخ 2 زن در دود و آتش کارگاه

تانکر خالی آب آتش‌نشانی و تجهیز نبودن آنان به وسایل نجات در صحنه دود و آتش کارگاهی در جاجرود 2 زن را به کام مرگ فرو برد.

این دو زن 35 و 54 ساله در میان بهت و حیرت شاهدان و آتش‌نشانان تسلیم سرنوشت شوم خود شدند. این حادثه مرگبار روز 6 اسفندماه سال جاری در حالی رخ داد که اهالی و مغازه‌داران از آتش‌نشانی جاجرود درخواست کمک کرده‌بودند اما تانکر آب آتش‌نشانی جاجرورد خالی از آب بود و هیچ تجهیزاتی نیز برای عملیات مهار آتش و نجات یک مرد و دو زن گرفتار در شعله‌های آتش نداشتند.

مردم حیرت‌زده از شرایط آتش‌نشانان خودشان دست به کار شدند و با بیش از 20کپسول آتش‌نشانی در صدد خاموش کردن آتش برآمدند بلکه بتوانند دو زن و یک مرد گرفتار در آتش یک کارگاه تولیدی حوله را نجات دهند. باور کردن این‌که در کمتر از 36 روز دو حادثه مشابه رخ دهد و به‌خاطر ضعف در عملکرد آتش‌نشانی دو زن در خیابان جمهوری و دو زن دیگر در یک تولیدی حوله در کوچه پارسه حوالی جاجرود به کام مرگ روند سخت و دردناک است.


جالب این‌که پایگاه جدید آتش‌نشانی و مرکز اورژانس جاجرود تنها 800 متر با محل آتش‌سوزی فاصله داشته است، با این حال یک دستگاه تانکر آتش‌نشانی و یک آمبولانس اورژانس با 33 دقیقه تأخیر و بدون تجهیزات در محل حادثه حضور یافتند و امدادگران وقتی دیدند تجهیزاتشان قابلیت مهار آتش را ندارد از دیگر جایگاه‌های آتش‌نشانی کمک خواستند و در حالی که زمان با سرعت سپری می‌شد پس از 10 دقیقه دو تانکر آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شد و این در حالی بود که بررسی‌های میدانی نشان داد کار از کار گذشته است.


حیدر فتاحی، دادستان عمومی و انقلاب شهر جدید پردیس در مصاحبه اختصاصی به شوک گفت: حادثه ساعت 8 و 20 دقیقه صبح روز سه‌شنبه 6 اسفندماه سال جاری در یک کارگاه تولیدی حوله در بلوار سد لتیان، ابتدای جاده جاجرود، خیابان پارسیان، کوچه پارسه رخ داد.


وی افزود: در این حادثه دلخراش بلافاصله پلیس در محل حاضر شد و با کنترل اوضاع بر نوع عملکرد سازمان‌های مسئول نظارت داشت. متأسفانه در این آتش‌سوزی دو زن و یک مرد گرفتار آتش شدند که دو زن به نام‌های «مریم فیروزی» 35 ساله و «خدیجه میرزایی» 54 ساله به‌علت سوختگی و دود گرفتگی جان خود را از دست دادند و تنها مرد که سرکارگر بوده و «مجتبی یعقوبی» نام دارد به دلیل شدت جراحات و سوختگی توسط امدادگران با یک بالگرد به یکی از بیمارستان‌های تهران انتقال یافت و تحت درمان قرار گرفت.


دادستان عمومی و انقلاب شهر پردیس خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات نیروی پلیس، عوامل آتش‌نشانی که با تأخیر و بدون تجهیزات اولیه در محل حادثه حضور یافته‌اند حتی در نخستین دقایق تجهیزات ویژه خاموش کردن آتش را در اختیار نداشتند.


دادستان فتاحی افزود: با توجه به ماهیت ماجرا و نوع گزارشی که دریافت کردم بلافاصله در روز حادثه در محل آتش سوزی حضور یافتم و پس از مشاهده آتش‌سوزی دستور‌های لازم قضایی مبنی بر بازداشت کارفرما صادر شد.


دادستان شهر پردیس گفت: پس از جمع‌آوری این اطلاعات ومشاهدات، مسئولان دو آتش‌نشانی جاجرود و پردیس به دادسرا احضار و تفهیم اتهام شدند که قرار قانونی صادر شد و آنان با سپردن وثیقه آزاد شدند ودر حال حاضر در مراحل تحقیقاتی در دستور کار بیشتر و تخصصی‌قرار گرفته‌است.


وی افزود: در تحقیقات ابتدایی کارشناسان مشخص شد در این کارگاه از بخاری نفتی استفاده می‌شد که دلیل اصلی آتش‌سوزی، قرار گرفتن بخاری در آشپزخانه کارگاه و گرمای بیش از حد در این مکان و انفجار بخاری و سرایت آتش به پارچه و حوله بوده است. فتاحی یادآور شد: این کارگاه، کاربری تولیدی و مجوز تولیدی حوله را نیز نداشته است، با این حال اگر آتش‌نشانان زودتر و با تجهیزات کامل در محل سانحه آتش‌سوزی حضور داشتند حتماً این کارگران نان‌آور در کنار خانواده‌هایشان بودند و ما شاهد این حادثه غم‌انگیز و دلخراش نبودیم. در حال حاضر، پرونده این حادثه برای شناسایی و مجازات مقصران در شعبه سوم دادیاری به سرپرستی قاضی کیانی در حال رسیدگی است.


شاهدان عینی آتش‌سوزی چه گفتند؟
«هدهدی» صاحب یک تولیدی مبل که شاهد این آتش سوزی مرگبار بود به خبرنگار شوک گفت: حدود ساعت 8 و 20 دقیقه صبح بود، وقتی دیدم دود از این تولیدی بیرون زده و فریادهای کمک خواهی دو زن و یک مرد کارگر را شنیدم بی‌درنگ بیرون دویدم. آنها در میان آتش و دود گرفتار شده بودند. سعی کردیم در را بشکنیم ولی نتوانستیم، با آتش‌نشانی تماس گرفتیم و درخواست


کمک کردیم اما خبری از آتش‌نشانی نشد! در این هنگام سرکارگر بخاری نفتی را با شعله‌هایش بیرون آورد و دوباره به محل آتش‌سوزی برگشت. یک خودروی پژو نقره‌ای رنگ داخل این کارگاه 200متری پارک شده بود و هر لحظه ممکن بود این خودرو نیز آتش بگیرد و یک انفجار رخ دهد. همه تلاش کردیم خودرو را بیرون آوردیم اما راهی برای نجات دو زن پیدا نکردیم، متأسفانه پس‌از 30 دقیقه فقط یک تانکر آتش‌نشانی و پس از آن یک آمبولانس آمد.


آن‌ها فقط نظاره‌گر بودند، نمی‌دانم چرا کاری نمی‌کردند! متوجه شدم هیچ تجهیزاتی با خود همراه ندارند و می‌ترسیدند داخل این کارگاه بزرگ شوند، اورژانس هم تماشاچی بود.


دوباره با آتش‌نشانی تماس گرفتیم. در حالی که چند ماه قبل 800 متر آن طرف‌تر یک آتش‌نشانی افتتاح شده بود. آنها در پاسخ ما ‌گفتند تانکرها خالی از آب هستند و هیچ امکاناتی ندارند! دوباره تماس گرفتیم و پس از 10 دقیقه دوتانکر آتش‌نشانی که می‌گفتند از شهر پردیس آمده‌اند، شروع به کار کردند.


وی افزود: گروه دوم بهتر عمل کردند و حتی شاهد آن بودیم که یکی از آتش‌نشانان با جسارت به میان آتش زد اما دیگر صدای فریاد کمک به گوش نمی‌رسید. منقلب شده بودم، اشک در چشم‌هایم حلقه زده بود. آن مأمور شجاع دو زن را بیرون آورد و شروع کرد به عملیات احیا، ولی کار از کار گذشته بود و اورژانسی‌ها تنها نظاره‌گر این عملیات بودند.


برادر دیگر «هدهدی» صاحب تولیدی مبل گفت: اورژانس و عوامل آن از ما تقاضای 10 قالب کره کردند تا تنها مرد باقی‌مانده در آتش‌سوزی را مداوا کنند. وی سوخته بود، پس‌از مدتی یک بالگرد به محل آمد و آن مرد نیمه سوخته را با خود به بیمارستان برد.


«بهادری» 30 ساله یکی از کارگرهای تولیدی گفت: من شاهده ماجرا بودم، تانکر اولی آب کمی داشت! مأموران لباس ضد‌حریق نداشتند که وارد آتش شوند. جالب این بود که حتی کپسول اکسیژن هم نداشتند! باید درنظر بگیریم حدود 35 دقیقه طول کشید نخستین تانکر آتش‌نشانی آن هم با تأخیر بسیار در صحنه حادثه حاضر شد، گروه دوم که از شهر پردیس آمده بودند تنها 15 دقیقه پس از اعزام تانکر اولی به محل حادثه رسیدند. یعنی حدود 50 دقیقه زمان برد تا همه آتش‌نشانان حضور یابند! باید بگویم آتش‌نشانان هیچ تجهیزاتی همراه نداشتند!


«سخایی» 42 ساله که صاحب یک کارگاه تولیدی رنگ چوب است، گفت: آتش‌نشانان خیلی دیر در محل حادثه حضور یافتند، آنها حتی تجهیزات اولیه نداشتند. به نظرم این حادثه هم مانند خیابان جمهوری بود. لحظه های‌ سخت و ناراحت کننده ای بود. ماشاهد فریادکمک بودیم، شاهد دو مرگ دلخراش که حتی تا امروز روح و روانم را عذاب می‌دهد.


«پارساپور» جوان 29 ساله که وی نیز یک تولیدی مبل دارد، گفت: وقتی روز حادثه متوجه شدیم سه انسان در میان دود و آتش هستند همه کارگاه و مغازه‌دارها کار را تعطیل کردیم و به سوی آتش دویدیم، بیش از 10 کپسول آتش‌نشانی را برای نجات آنها به‌کار گرفتیم.

 

صدای جیغ زنان هنوز در گوشم می‌پیچد، صداها به آرامی خاموش شدند اما آتش و دود خاموش شدنی نبودند.‌آتش‌نشانی واقعاً بد عمل کرد، دیر آمد و هیچ امکاناتی نداشت و حتی جرأت نمی‌کردند کاری کنند! ولی ما با هیچ امکاناتی داخل کارگاه شعله‌های آتش و آتش جهنم رفتیم، کاری از دستمان بر نمی‌آمد. با این حال وقتی گروه دوم آتش‌نشانی با دو ماشین بزرگ آمدند، مأموران خود را به آب و آتش زدند ولی دیگر فایده‌ای نداشت. حتی پس از بیرون آوردن آن دو زن، یک کپسول اکسیژن هم نبود که ریه‌های این دو زن بیچاره را تخلیه کنند!


«الله‌بخش» جوان 16 ساله و کارگر یکی از کارگاه‌ها گفت: ما شاهد این فاجعه بودیم، آتش‌نشانی دیر آمد و هیچ کاری نکرد! حتی اورژانس آتش نشانی که با این حادثه 800 متر فاصله دارد نیز دیر آمد. نمی‌دانم چرا این ماجرای تلخ هر از گاهی در تهران رخ می‌دهد!
بنا بر این گزارش در حادثه مشابه دیگری که در خیابان جمهوری رخ داد دو زن کارگر کشته شدند که پرونده در حال رسیدگی قضایی است.

اخبار حوادث - روزنامه ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------