سدی برای ارتباط پنهانی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

پایانی تلخ برای یک رابطه شیطانی. زن جوان و پسرعمویش که برای این ارتباط نقشه قتل شوهر فرزانه را اجرا کردند، خیلی زود دستگیر شدند و پس از محاکمه در دادگاه کیفری به مجازاتی سنگین محکوم شدند. دو متهم در جلسه محاکمه قتل را گردن یکدیگر انداختند.

سکانس اول
زن جوان دیگر نمی توانست با سعید زندگی کند. با اصرار خانواده اش با او ازدواج کرده بود و ورود بچه به زندگی شان رابطه آنها را سردتر از قبل کرده بود. فرزانه به پسرعمویش جواد علاقه داشت و به ارتباطش با او ادامه داد. آنها برای رسیدن به هم با سدی به نام سعید روبه رو بودند. فرزانه خیلی تلاش کرد تا همسرش را راضی به جدایی کند اما سعید به او علاقه مند بود. وقتی فرزندی را از بهزیستی به خانه آوردند دیگر تلاش هایش رنگ باخت و تصمیم به قتل سعید گرفت. موضوع را با جواد در میان گذاشت و او را راضی کرد در این جنایت کمکش کند.

بر اساس نقشه شامگاه 22 اسفند سال 91، فرزانه ترامادول، متادون و سیانور را در لیوان دوغ حل کرد و به شوهرش خوراند، سپس با همدستی جواد، او را خفه کرد.

متهمان خیلی زود دستگیر شدند و در بازجویی ها به قتل اعتراف کردند. پس از تکمیل تحقیقات، بازپرس هر 2 متهم را مجرم شناخت و برای آنها به اتهام مشارکت در قتل تقاضای مجازات کرد. اما دادیار اظهار نظر اتهام فرزانه را معاونت در قتل تشخیص داد، دادگاه عمومی پرونده را بررسی کرد و اتهام مشارکت را برای فرزانه مورد تائید قرار داد.

سکانس دوم
پرونده سرانجام با صدور کیفرخواست برای محاکمه به شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و متهمان به ریاست قاضی عزیزمحمدی پای میز محاکمه قرار گرفتند. در ابتدای جلسه دادگاه، نماینده دادستان با تشریح کیفرخواست گفت: جواد 20 ساله متهم است شامگاه 12 اسفند 90 با همدستی فرزانه 28 ساله شوهر او به نام سعید را در خانه شان کشته و سپس جنازه اش را در بیابان های قرچک ورامین رها کرده است. اکنون با توجه به مدارک موجود در پرونده برای جواد به جرم قتل و برای فرزانه به اتهام معاونت در جنایت اشد مجازات می خواهم.سپس وکیل اولیای دم در جایگاه ویژه ایستاد و به نمایندگی از مادر قربانی که به خاطر کهولت سن در دادگاه حاضر نشده بود برای متهمان درخواست قصاص کرد.

رئیس دادگاه با تفهیم اتهام به جواد از او خواست به دفاع از خود بپردازد که پسر جوان گفت: فرزانه، دخترعموی من بود. ابتدا به صورت پیامکی با هم ارتباط داشتیم و او از مشکلات زندگی اش تعریف می کرد. کم کم به من نزدیک تر شد و گفت از من خوشش می آید و شوهرش، او را درک نمی کند. او چند بار هم دست به خودکشی زده بود. فرزانه به من ابراز علاقه کرد و گفت می خواهد با من ازدواج کند، سپس موضوع قتل شوهرش را مطرح کرد، به من گفت بیا او را با هم بکشیم. من ابتدا طفره رفتم اما بعد از چند بار گفتن او، بالاخره قبول کردم. روز حادثه قبل از این که وارد خانه مقتول شوم مشروب خوردم، بعد فرزانه به من گفت می توانم وارد خانه شوم. داخل که رفتم دیدم شوهر فرزانه وضع خوبی ندارد و نیمه هوشیار است. فرزانه گفت به او دارو داده است. از پشت سر به او حمله کرده و با ظرف مسی به سرش کوبیدیم . او مقاومت کرد به همین خاطر پارچه ای دور گلوی او پیچیده و خفه اش کردیم. باور کنید فرزانه خودش سعید را کشت و من به خاطر علاقه ای که به او داشتم قتل را گردن گرفتم.

سکانس سوم
بعد از دفاعیات جواد، نوبت به فرزانه رسید تا از خود دفاع کند. زن جوان با رد اتهامش گفت: 13 ساله بودم که پدرم مرا به اجبار به عقد مردی درآورد. به این مرد هیچ علاقه ای نداشتم. بعد از مدتی متوجه شدم که نمی توانم بچه دار شوم. شوهرم طلاقم داد. دو ماه از طلاقم گذشته بود که در خیابان با سعید آشنا شدم. او به من پیشنهاد ازدواج داد و من ماجرای زندگی ام را برایش تعریف کردم و گفتم به خاطر نازایی شوهرم طلاقم داده است. چند ماه از این ماجرا گذشته بود که به خواستگاری ام آمد و با هم ازدواج کردیم. اما یک سال بعد از ازدواج مان فهمیدم که سعید معتاد است. من بارها از سعید خواسته بودم مواد را ترک کند، اما قبول نمی کرد. سر همین موضوع با هم مشکل داشتیم تا این که دو سال بعد از ازدواجمان توافقی از هم جدا شدیم. سعید اما دو ماه بعد دوباره از من خواست تا با هم زندگی کنیم. قرار شد یک بچه را به فرزندخواندگی قبول کنیم. من و سعید یک دختر سه روزه را از پرورشگاه تحویل گرفتیم اما وضع زندگی مان بهتر نشد.

از رفتارهای سعید خسته شده بودم. پسرعمویم برایم پیامک های عاشقانه می فرستاد. من هم با او درددل کردم و گفتم از زندگی ام راضی نیستم، به همین خاطر پس از مدتی نقشه سر به نیست کردن شوهرم را مطرح کرد. ما هر 2 می دانستیم که نمی توانیم با هم ازدواج کنیم. قرار گذاشته بودیم پس از قتل شوهرم، پنهانی با هم زندگی کنیم.

سکانس پایانی
او در پاسخ به پرسش قاضی درباره سرنوشت دخترخوانده اش گفت: او دخترخوانده ام نیست دختر خودم است. من او را مانند دختر خودم دوست داشتم اما از وقتی که به اتهام قتل بازداشت شدم بهزیستی او را از من گرفت و حالا در پرورشگاه نگهداری می شود. در دوسالی که در زندان بودم حتی یک بار هم با او تلفنی صحبت نکردم . من به خاطر یک اشتباه همه زندگی ام را که دخترم بود از دست دادم. پس از آخرین دفاعیات متهمان و وکلای آنها پنج قاضی جنایی برای صدور رأی دادگاه وارد شور شده و جواد را مجرم شناخته و به قصاص و شلاق محکوم کردند و فرزانه را از اتهام مشارکت در قتل تبرئه و به جرم معاونت در قتل به ١٥ سال حبس و ٩٩ ضربه شلاق محکوم کردند.

هشدار
همسرکشی یکی از جرایم مهم و قابل توجه جوامع مختلف است که کارشناسان همواره درباره علل بروز این معضل و راه های پیشگیری و کاهش این آسیب اجتماعی و تبعاتش که امنیت روحی، روانی جامعه را خدشه دار می کند هشدار می دهند. تا سال ها قبل اگر در مورد همسرکشی بحث می شد موضوع قتل زنان به دست مردان بود، اما طی سال های گذشته با رشد چشمگیر قتل مردان به دست زنان روبه رو بودیم. شوهرکشی در حال حاضر به یک معضل تبدیل شده و وقوع قتل به روش های خشن به دست زنان حکایت از عمق این فاجعه دارد. به گفته جرم شناسان به طور معمول زنانی دست به قتل همسر می زنند که در کنار او احساس خوشبختی و رضایت نمی کنند. بنابراین در تداوم یک نارضایتی مزمن دست به جنایت زده یا دسیسه قتل می چینند. این زنان پس از دستگیری خیانت و اعتیاد همسر و مشکلات قانونی برای طلاق از شوهر را علت جنایت خود اعلام می کنند. زنان کمتر خود مرتکب قتل می شوند و در بیشتر پرونده ها با فریب مردی از او برای ارتکاب جنایت کمک می گیرند. در پرونده های شوهر کشی مردان قربانی توطئه ای زنانه می شوند و یک مرد به قتل می رسد و مرد دیگری پای چوبه دار می رود.

سرهنگ بیات از کارشناسان معاونت اجتماعی پلیس در این زمینه می گوید: افزایش میزان تضادها و مرز آزادی افراد گاه به سطحی از اختلاف تبدیل می شود که هریک از زوجین به دنبال راه حلی برای خلاصی از وضع موجود و رسیدن به خواسته های خود بوده و در شرایطی که راه های متعددی برای خروج مردان از بن بست های متصور، وجود دارد، زنان گرفتار در برزخ تضادها و محدودیت ها، در پی تخلیه احساسات شدید علیه شوهرانشان، به فکر راهی برای نجات خود از جمله از میان برداشتن همسر خود می افتند. در این شرایط ظهور «عشق جایگزین» برای پرکردن خلأ های عاطفی و شکل گیری روابط نامشروعی که همراه با عذاب وجدان است، مسیر این افراد را به جایی می رساند که به طراحی نقشه قتل روی می آورند.

اخبار حوادث  - جام جم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------