ابهام در پرونده سقوط مرگبار کودک 5 ساله در چاه



پنج‌شنبه 14 خرداد، محمدحسین پنج‌ ساله‌ و خانواده‌اش برای گذراندن یک شب بهاری به پارک شهر محل سکونتشان «بوستان عطر سیب» در باقرشهر می‌روند. محمدحسین و دوستان هم سن و سالش که بخاطر پیداکردن فضای باز و آزاد در پارک سر از پا نمی‌شناختند مشغول بازی با یکدیگر می‌شوند و خانواده‌های آنها با این تصور که فرزندانشان در محوطه امن پارک درحال بازی هستند خیالشان از بازی و جنب‌ و جوش آنها راحت است. در همین زمان است، که بچه‌ها نزد خانواده‌هایشان برمی‌گردند اما محمدحسین در میان آنها نیست.

در ابتدا همه فکر می‌کنند جای نگرانی نیست و محمدحسین هرجایی باشد خودش پیدایش خواهد و قطعا داخل محوطه پارک است و از آنجا که خارج نشده است اما با گذشتن دقایقی ماجرا طور دیگری رقم خورد.

دوستان محمدحسین که تا لحظه آخر در کنار او بودند می‌گویند با هم بودیم اما یک دفعه دیگر او را ندیدیم و پیدایش نکردیم. خانواده و بستگان محمدحسین نقطه به نقطه پارک و خیابان‌های اطراف را دنبال او می‌گردند. این جستجو سه روز به طول می‌انجامد و بعد از سه روز مشخص می‌شود محمدحسین از محوطه پارک خارج نشده بوده است و نیروی آتش نشانی او را در چاه کنده‌شده‌ای در همان پارک پیدا می‌کنند.

از طریق تماس تلفنی با خانواده محمدحسین، یکی از مسئولان باقرشهر و شهروندانش درمورد صحت خبر سقوط و فوت او اطمینان حاصل کردیم. به دنبال آن به منظور پیگیری ماوقع علاوه بر پرسش از خانواده و بستگان محمدحسین، سعی کردیم با آتش‌نشانی، رئیس شورای شهر باقرشهر و شهرداری آن تماس گرفته و توضیحات این ارگان‌ها را هم بشنویم.

بنابر ادعای آقای نصراللهی، دایی پسربچه متوفی، عمق چاهی که در پارک باعث سقوط و فوت محمدحسین شده است، 55 متر ، و به ادعای یکی از شهروندان 35 متر بوده و درپوشی نداشته است و بعد از سقوط و فوت این پسربچه‌، نهاد مربوطه درصدد قراردادن درپوش برای این چاه برآمده‌ است.

خانواده محمدحسین هم که وجود یک چاه 55 متری آن هم بدون درپوش در پارک را علت فوت فرزندشان می‌دانند، از شهرداری باقرشهر و پیمانکار پارک بخاطر آن شکایت کرده‌اند و در ضمن می‌گویند از طرف شهرداری یا شورای شهر کسی برای تسلیت به آنها مراجعه نکرده است و رییس پاسگاه باقرشهر تنها مسوول شهری بوده که برای تسلی خانواده محمدحسین روز ختم نزد آنها رفته است.

در همین ارتباط ایرج لک، رئیس شورای باقرشهر، با اشاره به اینکه اطلاعات دقیقی درباره فوت کودک خردسال باقرشهری ندارد، گفت: جزئیات این مسئله را باید از شهرداری بپرسید که آنچه را وظیفه‌اش بوده به درستی انجام داده است. از طریق تماس تلفنی نمی‌توان راجع به این موضوع صحبت کرد. باید طی یک جلسه حضوری در دفتر شورای شهر راجع‌ به آن حرف زد.

سپس و به منظور گرفتن وقت قبلی برای مصاحبه حضوری با رئیس شورای اسلامی باقرشهر، با دفتر شورای این شهر و سپس تلفن همراه رییس شورای شهر بارها تماس گرفتیم اما به علت جواب ندادن تلفن دفتر و همراه او جلسه حضوری معلق ماند.

در ادامه پیگیری‌ها با دفتر مسئول آتش‌نشانی باقرشهر تماس گرفته و سعی کردیم درباره جزئیات ماجرا از جمله نحوه خارج کردن کودک و عمق چاه سوالاتی کنیم، که صیفی، رئیس آتش‌نشانی این شهر از ارائه هر نوع پاسخ اجتناب کرد و مدعی شد بدون کسب مجوز از شهرداری امکان صحبت در این مورد را ندارند.

اما روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی باقرشهر، در نمابری، بر اساس گزارش آتش نشانی از این حادثه اعلام کرد: « این حادثه در حوالی ساعت نیم بامداد در حالی روی داده است که خانواده کودک برای شب‌نشینی و تفریح به مجموعه عطر سیب رفته و کودک در حال بازی در بوستان بوده است. مادر وی با غیبت فرزند خود برای ساعتی یقین به وقوع حادثه‌ای می‌کند و همراه با خانواده، اقدام به جست‌وجوی شخصی می‌کنند. این خانواده صبح روز بعد یعنی 15 خردادماه ساعت 8 صبح به آتش‌نشانی اعلام می‌کنند که فرزندشان گم شده است و احتمال می‌دهند در چاه آبی که در پشت باغ پرندگان وجود دارد افتاده است که بلافاصله تیم آتش‌نشانی با وجود آماده‌باش بودن برای میزبانی از بیش از 30 هزار زائر حرم امام (ره) از استان فارس در این شهر در محل حاضر و اقدام به ورود به چاه کرده‌اند اما موردی نیافته‌اند. روز بعد یکی از منسوبین کودک اعلام می‌کند چاه دیگری نیز در ضلع شرقی شهربازی عطر سیب وجود دارد که ماموران آتش‌نشانی در محل حاضر و مشاهده می‌کنند چاه آب نبوده و چاه جذبی آب‌های سطحی است. بنا به اعلام ‌آتش‌نشانی باقرشهر ایشان به عنوان نفر دوم سر چاه آماده شده‌اند و قبل از ایشان خانواده این کودک در محل حاضر شده‌اند و قبل از ایشان خانواده این کودک در محل حاضر بوده‌اند و معلوم نیست درب چاه که در حدود 35 سانتی متر بوده است باز بوده یا بسته. بنا به گزارش آتش نشانی این چاه جذبی با بیش از 40 متر ارتفاع در عمق بیش از یک متر قطر دارد اما از نظر فنی دهانه آن را تا چند متر به عرض 30 الی 40 سانتی متری آجرچینی می‌کنند تا امکان خطری برای افراد نباشد. آتش نشانان شهرداری برای ورود به چاه مجبور شده‌اند سه ردیف از دیواره دهانه چاه را بردارند تا امکان ورود داشته باشند. با ورود آتش نشانان شهرداری متاسفانه جسد این کودک از چاه بیرون آورده می‌شود.

روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی باقرشهر به نقل از شهردار این شهر، در ادامه افزوده است: دلایل این اتفاق و نوع فوت این کودک از سوی پلیس آگاهی در حال بررسی است و هنوز هیچکس عامل و علت این اتفاق معرفی نشده است. بنا به گفته سعید استاد فرج مجموعه عطر سیب از سوی شهرداری مدتهاست که به بخش خصوصی واگذار شده و قطعا این بخش و شهرداری و شورای اسلامی شهر تا آخرین لحظه حصول نتیجه، در کنار این خانواده عزیز و داغدیده خواهند بود. قطعا شهردار و شورای اسلامی باقرشهر از این اتفاق متاثر و در راستای تسلی این خانواده و معلوم شدن دلیل این حادثه در کنار ایشان خواهند بود. شورای اسلامی باقرشهر با منتسبین این کودک در ارتباط هستند و با حضور خود سعی در تسلای خاطر این شهروندان عزیز باقرشهری داشته‌اند.»

اما شهرداری به عنوان طرف شکایت خانواده متوفی و به عنوان یک ارگان مرجع برای پاسخگویی به ابهام‌ها و شبهات درباره این ماجرا بعد از تماس‌های متعدد به آقای غیاثی مسوول روابط عمومی شهرداری باقرشهر ارجاع داد که وی 55 متری بودن عمق چاه را تکذیب کرد و گفت: این یک چاه نبوده و یک گودال و حفره با قطر 30 سانتیمتر بوده و به منظور جمع و جذب آب باران در پارک کنده شده است که در سطح همه پارک‌ها این چاه‌ها برای انتقال آب به سفره‌های آب زیرزمینی وجود دارد؛ چنانچه به علت قطر کم دهانه چاه برای خروج این پسربچه مجبور به شکافتن دهانه آن شدند.

وی در گفت : این پرونده جناحی و پلیسی است و باید برای گرفتن نتیجه نهایی صبر کرد . الان امکان ارائه نتیجه نهایی وجود ندارد. روی این مساله که این کودک به قتل رسیده صحبت‌هایی وجود دارد و نتیجه قطعی و نهایی نشده است.

به دنبال ادعای روابط عمومی مربوط به امکان قتل کودک، با دایی پسربچه متوفی تماس گرفته شد که وی ادعا کرد: پزشکی قانونی بعد از مرگ محمدحسین وجود کوچکترین ضربه را که حاکی از قتل کودک باشد تکذیب و اعلام کرد مرگ کودک به خاطر سقوط در این چاه بوده است . همچنین بعد از اندازه‌گیری چاه توسط آگاهی باقرشهر، عمق 55 متری آن تایید شده است .

وی همچنین مدعی است که شهرداری بعد از وقوع حادثه اقدام به گذاشتن یک بلوک برای پوشاندن دهانه چاه کرده‌ است.

این پرونده هنوز باز است و تا زمان روشن شدن نتیجه قطعی دادگاه باید صبر کرد. 

 

اخبار حوادث - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------