آخرين آمار قربانيان و مصدومان زلزله آذربایجان شرقی / جان باختن بيش از80 تن و مجروح‌شدن 600 تن /



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آخرين آمار قربانيان و مصدومان زلزله / اسامي چهار شهر داراي بيشترين خسارت
آخرين گزارش‌هاي اعلامي مسئولان حكايت از جان باختن بيش از80 تن و مجروح‌شدن 600 تن در زلزله عصر امروز استان آذربايجان‌ شرقي حكايت دارد.
به گزارش ایسنا، موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران اعلام كرد: زمين‌لرزه مذكور به بزرگي 6.2 ريشتر اهر در استان آذربايجان‌شرقي در ساعت 16:53:15 رخ داد و در استان‌هاي آذربايجان غربي، گيلان، زنجان و اردبيل نيز احساس شد.
پس از اين زمين لرزه نيز، 10 پس‌لرزه ديگر به ترتيب وقوع به بزرگي 6، 4.1، 4.7، 4.1، 4.5، 3.7، 3.3، 3.7، 4 و 3.2 ريشتر ورزقان در استان آذربايجان شرقي را لرزانده است.
گزارش خبرنگاران ايسنا از شهرهاي زلزله‌زده حكايت از آن دارد كه شهروندان اين مناطق به دليل خطر وقوع پس‌لرزه‌، شب را در پارك‌ها ، فضاي باز و خارج از منزل سپري مي‌كنند.
دكتر غلامرضا معصومي رييس اورژانس كشور در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آخرين آمار مصدومان زلزله عصر امروز اهر و ورزقان استان آذربايجان شرقي را 600 تن اعلام كرد.
وي گفت: براساس آخرين گزارش‌هاي دريافتي، متاسفانه تاكنون اين زمين لرزه 600 مجروح برجاي گذاشته است.
وي با بيان اينكه رسيدگي سريع‌ به مجروحان و انتقال آنان به مراكز درماني در دستور كار تكنيسين‌هاي اورژانس قرار دارد، گفت: براي تسريع انتقال مجروحان اين زمين‌لرزه علاوه بر 17 دستگاه آمبولانس موجود در محل، دستگاه آمبولانس ديگر نيز از استان‌هاي همجوار به مناطق زلزله‌زده اعزام شد.
رييس اورژانس كشور افزود: علاوه بر اتوبوس‌آمبولانس‌هاي مستقر در محل حادثه، يك دستگاه اتوبوس آمبولانس ديگر نيز براي انتقال مجروحان به مراكز درماني به مناطق زلزله‌زده اعزام شد.
آخرين آمار جان باختگان زلزله تاكنون
همچنين ساعي مديركل مديريت بحران استان آذربايجان شرقي نيز با اشاره به آخرين آمار جان‌باختگان زلزله امروز استان نيز به ايسنا گفت: متاسفانه براساس آمار اعلامي از سوي فرمانداري‌هاي مناطق زلزله‌زده، در زلزله امروز تاكنون در مجموع 87 نفر جان باخته‌اند كه
30 نفر از آنها در شهرستان اهر، 40 نفر در شهرستان ورزقان، 10 نفر در شهرستان هريس و هفت تن نيز در حين انتقال به مراكز درماني جان خود را از دست داده اند.
وي با اشاره با اينكه در زلزله امروز تنها در شهرستان اهر 400 تن مجروح شده‌اند، اظهاركرد: هنوز آمار دقيقي از شمار مصدومان ساير شهرهاي زلزله‌زده در دست نداريم اما شواهد حاكي از اين است كه تا اين لحظه تعداد مجروحان اين حادثه در مجموع حدود 600 تن باشد.
به گفته ساعي، چهار شهر اهر، ورزقان، هريس و كليدر بيشترين خسارات را در جريان زلزله امروز داشته اند.
تحويل 30 جسد ورزقاني به پزشكي قانوني
دكتر صمدي‌راد مديركل پزشكي قانوني آذربايجان‌شرقي نيز با اشاره به تعداد كشته‌هاي اين زمين‌لرزه به ايسنا گفت: تاكنون 30 جنازه از ورزقان به پزشكي قانوني تحويل داده شده است.
به گفته مديركل پزشكي قانوني آذربايجان‌شرقي احتمال افزايش آمار قربانيان وجود دارد.
مردم شهرهاي زلزله‌زده شب را در فضاي باز سپري كنند/ تخريب 100 درصدي 6 روستا در زلزله
مديركل مديريت بحران آذربايجان شرقي از تخريب 50 تا 70 درصدي 60 روستا و صد درصدي شش روستا در شهرستان اهر خبر داد.
خليل ساعي در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره آخرين وضعيت امدادرساني به زلزله‌زدگان زلزله ساعاتي پيش شهرستان‌هاي اهر، ورزقان و هريس اظهاركرد: تاكنون 60 روستا بين 50 تا 70 درصد و شش روستا نيز به طور صددرصد در شهرستان اهر تخريب شده‌اند، اما آمار دقيقي از تلفات و خسارات دو شهر هريس و ورزقان در دست نيست.
مديركل مديريت بحران آذربايجان‌شرقي ادامه داد: اقلام امدادي نظير امكانات موردنياز خوراكي و پوشاكي به منطقه اعزام شده است.
ساعي همچنين از شهروندان ساكن استان آذربايجان‌شرقي خواست تا امشب را بيرون از منزل سپري كنند و به اطلاعيه و هشدارهاي امدادي كه از سوي ستاد حوادث غيرمترقبه به آنها اعلام مي‌شود، توجه كنند.
به گفته وي جلسه ستاد حوادث غيرمترقبه استان لحظاتي ديگر تشكيل خواهد شد و آخرين تصميمات براي امدادرساني و نيز اعلام آمار مصدومان و كشته‌شدگان اعلام خواهد شد.
ترافيك سنگين در محور اهر - تبريز
براساس گزارش پليس راه‌ کشور، در پي زلزله عصر امروز استان آذربايجان شرقي در حال حاضر بار ترافيكي محور "اهر ـ تبريز" سنگين است.
پليس راه كشور از رانندگان خواست كه از مسيرهاي جايگزين استفاده كنند و با ماموران راهنمايي و رانندگي همكاري لازم را داشته باشند.
تشكيل ستاد بحران آذربايجان شرقي
مرتضي اكبرپور، معاون آمادگي و مقابله سازمان مديريت و بحران كشور كه پيش از اين آخرين آمار مصدومان را 50 تن اعلام كرده بود از تشكيل ستاد بحران آذربايجان شرقي خبر داد.
وي با اشاره به اينكه زلزله اخير در شهرستان ورزقان از توابع استان آذربايجان‌شرقي رخ داده است، گفت: كانون اين زلزله در جاده بين شهرستان‌هاي اهر و ورزقان بوده است.
به گفته وي قدرت اين زلزله 6.2 ريشتر بوده و پس از آن تاكنون 11 پس لرزه با اندازه‌هاي مختلف 6، 4.1، 4.7 و ... ريشتري رخ داده است.
معاون سازمان مديريت بحران كشور با بيان اينكه در اين حادثه تاكنون تلفات جاني گزارش نشده است، به مردم توصيه كرد كه آرامش نسبي خود را حفظ كنند و با نيروهاي امدادگر حاضر در صحنه همكاري كنند.
اكبرپور با بيان اينكه شوراي هماهنگي مديريت بحران اهر، ورزقان و كليدر تشكيل شده است، گفت: ستاد مديريت بحران استان آذربايجان شرقي نيز به رياست استاندار و مسوولان محلي تشكيل جلسه داده است.
وي خاطرنشان كرد: امدادگران هلال‌احمر و اورژانس در منطقه حضور دارند و مشغول امدادرساني به مصدومان اين حادثه هستند.
معاون سازمان مديريت بحران كشور درباره خسارت فيزيكي ناشي از اين زلزله، به ايسنا گفت: فعلا نمي‌توان برآوردي از خسارت فيزيكي زلزله اعلام كرد و بايد يك يا دو روز از زمان وقوع حادثه گذشته و گزارش‌هاي دقيق‌تر و كامل‌تري احصاء شود.
درخواست كمك از 3 استان همجوار
معاون اجرايي اورژانس آذربايجان‌شرقي نيز از اعزام تمام پايگاه‌هاي اورژانس استان به مناطق زلزله‌زده ورزقان، هريس و اهر خبر داد.
دكتر رامين احدي در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام اين خبر گفت: از نخستين لحظات بروز اين زلزله، تمام پايگاه‌هاي اورژانس استان كه جمعا 95 پايگاه است به سه منطقه زلزله‌زده ورزقان، هريس و اهر اعزام شدند.
وي با بيان اينكه از استان‌هاي زنجان، اردبيل و آذربايجان‌غربي نيز درخواست كمك شده، اظهار كرد: از اروميه 30 اكيپ اورژانس، از زنجان اتوبوس اورژانس و از اردبيل نيز دو اكيپ اورژانس درخواست شده است كه اين اكيپ‌ها نيز بزودي در منطقه مستقر خواهند شد.
به گفته احدي، تاكنون نيازي براي دريافت كمك از استان تهران وجود نداشته است.
معاون اورژانس آذربايجان‌شرقي همچنين درباره تعداد مجروحان اين حادثه نيز اظهار كرد: در حال حاضر نمي‌توانم آماري در اين خصوص ارائه كنم.
وي همچنين درباره وضعيت امدادرساني در تبريز نيز به ايسنا گفت: در تبريز نيازي براي امدادرساني وجود ندارد.
آسيب ديدن ساختمان جديد دانشگاه آزاد در زلزله
نماينده مردم تبريز در مجلس، با بيان اينكه زمين لرزه عصر امروز در شهرستان اهر و ورزقان در تبريز نيز احساس شد، گفت: براثر زلزله در تبريز، شيشه‌هاي بسياري از مكان‌ها تخريب و اين حادثه منجر به زخمي شدن برخي افراد شد اما خوشبختانه تلفات جاني در برنداشته است.
عليرضا منادي در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: براساس اطلاعات به دست آمده، نيروهاي هلال‌احمر و تيم‌هاي امدادي به منطقه اعزام شده‌اند.
وي افزود: البته در شهرستان اهر ساختمان‌هاي كهنه تخريب شده‌اند و همچنين ساختمان جديد دانشگاه آزاد نيز تا حدودي آسيب ديده است، اما به دليل تعطيلي دانشگاه آزاد، تلفات جاني رخ نداده است.
منادي تصريح كرد: در شهرستان اهر، فكر نمي‌كنيم تلفات جاني وجود داشته باشد، اما در روستاها احتمال تلفات جاني وجود دارد.
نماينده مردم تبريز در مجلس در پايان خاطرنشان كرد: نيروهاي امدادي و هلال‌احمر در منطقه حضور دارند تا كمك‌هاي لازم را به آسيب‌ديدگان ارائه كنند.
نماينده ورزقان: زيرساخت‌هاي مخابراتي شهر قطع شده است
الله‌وردي دهقاني، نماينده مردم ورزقان در مجلس با اشاره به زلزله ساعاتي پيش در منطقه شمال غرب كشور به ايسنا گفت: طبق آخرين اطلاعاتي كه ما كسب كرديم همه زيرساخت‌هاي مخابراتي به هم ريخته و تمامي خطوط قطع شده است.
وي افزود: بيشترين خرابي‌ها مربوط به ساختمان‌ها و منازل است و تاكنون تلفات جاني گزارش نشده اما تعداد زخمي‌ها زياد بوده است.
نماينده اهر و هريس: مسوولان نيروهاي امداد بفرستند
عباس فلاحي بابايي نماينده مردم اهر و هريس در مجلس شوراي اسلامي نيز از تخريب با شدت بالا در روستاهاي حوزه انتخابيه خود پس از زلزله ساعاتي پيش در آذربايجان شرقي خبر داد.
وي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، همچنين با اشاره به شدت مصدوميت مردم زلزله‌زده در اهر و هريس تاكيد كرد: تنها خواسته ما از مسوولان اين است كه براي ما نيروهاي امدادي و آمبولانس و تجهيزات كمكي بفرستند.
قطع ارتباط زميني 4 روستا و اعزام 66 امدادگر به مناطق زلزله‌زده
دكتر محمود مظفر رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر كه عصر امروز براي سرپرستي تيم‌هاي امداد و نجات حاضر در مناطق زلزله‌زده به منطقه اهر اعزام شد، پيش از اعزام با اشاره به روانه شدن 66 امدادگر به مناطق زلزله‌زده از قطع ارتباط زميني چهار روستا در زلزله امروز آذربايجان‌شرقي خبر داده بود.
وي با بيان اينكه بر اساس آخرين گزارش‌هاي دريافتي، در پي وقوع زلزله 6.2 ريشتري و 6 ريشتري در استان آذربايجان‌شرقي چهار شهرستان آسيب ديده‌اند، به ايسنا گفت: شهرستان‌هاي اهر، ورزقان، مهربان و هريس در اين زمين‌ لرزه خسارت ديده‌اند.
رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر با بيان اينكه بر اساس آخرين گزارش‌هاي دريافتي از تيم‌هاي ارزياب مستقر در منطقه، چهار روستاي خرمالو، آهن‌لو، حيغه، ورزگاه در اين حادثه خسارت ديده‌اند، گفت: ارتباط با روستاي ورزگاه واقع در شهرستان مهربان قطع است.
مظفر با بيان اينكه بر اساس آخرين گزارش‌ها سه باب واحد مسكوني در شهرستان «مهربان» تخريب شده است، افزود: خوشبختانه زلزله عصر امروز اهر خسارتي در شهرستان ملكان ايجاد نكرده است.
وي با اعلام اعزام 66 امدادگر از شهرهاي اردبيل و اروميه به مناطق زلزله‌زده، گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته مجروحان احتمالي اين زمين‌لرزه از طريق امدادهوايي به مراكز درماني منتقل خواهند شد.
تركيدگي لوله گاز در اهر حادثه آفرين شد
دكتر معصومي، رييس اورژانس كشور نيز پيش از اين با بيان اينكه براساس آخرين گزارش‌هاي دريافتي حدود 40 تا 50 تن در اثر زلزله امروز جان خود را از دست داده‌اند از اعزام دو بالگرد و 17 دستگاه آمبولانس به مناطق زلزله‌زده خبر داده و در تشريح آخرين اقدامات تكنيسين‌هاي اورژانس پس از وقوع زلزله امروز ريشتري شهرستان‌هاي اهر و ورزقان در آذربايجان‌ شرقي گفته بود: پس از اعلام گزارش زلزله و با توجه به نوع گزارش دريافتي، دو تيم امدادي و به همراه يك دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام شدند.
وي با بيان اينكه هفت دستگاه آمبولانس نيز براي انتقال مجروحان از اردبيل به مناطق زلزله‌زده اعزام شد، گفت: با توجه به نوع گزارش‌هاي دريافتي، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس نيز از تبريز به مناطق اهر و ورزقان اعزام شد.
رييس اورژانس كشور با اشاره به اعزام دو فروند بالگرد امدادي به مناطق زلزله‌زده گفت: 10 دستگاه آمبولانس نيز براي انتقال مجروحان از تبريز به اهر و ورزقان اعزام شد.
وي با اشاره به اعزام تيم‌هاي ارزياب به تبريز و اهر خبر داده و با بيان اينكه در پي وقوع زلزله امروز ارتباط تلفني با تبريز و اهر قطع شده ، گفته بود: بر اين اساس يك تيم از اردبيل براي ارزيابي به تبريز اعزام شد.
وي با بيان اينكه ارتباط تلفني با اهر كه كانون زلزله بوده، قطع است، گفت: يك تيم ارزياب از مشكين‌شهر براي ارزيابي منطقه زلزله‌‌زده به اهر اعزام شد.
رييس اورژانس كشور در تشريح آخرين گزارش‌هاي دريافتي از مناطق زلزله‌زده در پي وقوع زلزله 6.2 و 6 ريشتري در استان آذربايجان‌شرقي گفت: براساس تماس‌هاي دريافتي از ستاد تبريز، تركيدگي لوله گاز در اطراف اهر حادثه آفرين شد.
وي با بيان اينكه تعدادي از خانه‌ها در اثر زمين لرزه در اهر تخريب شد، گفت: راه ارتباطي از تبريز به اهر (15 كيلومتري اهر) به علت تخريب قطع است كه آمبولانس‌ها مجبور شدند از مسير مشكين‌شهر به ورزقان بروند.
رييس اورژانس كشور با بيان اينكه يك دستگاه اتوبوس آمبولانس به همراه پنج دستگاه آمبولانس از اردبيل به اهر اعزام شده‌اند، گفت: براساس گزارش‌هاي دريافتي، تخريب‌هاي ناشي از اين زلزله در وستاهاي مابين اهر و ورزقان است.
وي افزود: برابر آمارهاي دريافتي حدود 25 هزار تن در اين روستاها زندگي مي‌كنند اما هنوز آماري درخصوص كشته و زخمي‌هاي اين زمين لرزه مشخص نشده است.
برهان، مدير روابط عمومي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تبريز نيز درباره اين حادثه با بيان اينكه هم‌اكنون ترافيك شديدي در اكثر معابر شهر تبريز برقرار است به ايسنا گفت: بيشتر نقاط تبريز با قطعي برق روبرو شده و همين امر اضطراب و استرس شهروندان را رقم زده است.
به گفته مدير روابط عمومي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تبريز، تاكنون آماري در خصوص تعداد مجروحان يا تلفات احتمالي اين حادثه مخابره نشده است.
وارد شدن خسارت به دو روستا در زلزله براساس گزار‌ش‌هاي اوليه
حسين درخشان، مدير روابط عمومي سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر نيز از اعزام تيم‌هاي ارزياب اين سازمان به دو روستاي «خرمالو» و «هريف» خبر داد.
وي با بيان اينكه در پي وقوع زلزله 6.2 ريشتري و 6 ريشتري استان آذربايجان‌شرقي در ساعت 16:53 خطوط ارتباطي با اين شهرستان قطع شده است به ايسنا گفت: دو شهرستان «اهر» و «ورزقان» كانون اين زلزله بودند.
وي با بيان اينكه دو روستاي «خرمالو» و «هريف» در اين زلزله آسيب ديده‌اند، گفت: تيم‌هاي ارزياب براي ارزيابي اوليه اين مناطق اعزام شده‌اند.
مدير روابط عمومي سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر به ايسنا گفت: تاكنون گزارشي مبني بر خسارات و همچنين تلفات جاني احتمالي گزارش نشده است.
آماده‌باش نيروهاي اورژانس اردبيل
دكتر محمد جعفرزاده، رييس اورژانس اردبيل از اعزام دو تيم ارزياب از اورژانس اين استان به تبريز و اهر خبر داد.
وي به ايسنا گفت: در پي اعلام وقوع اين زلزله در شهرستان اهر مقرر شد دو تيم ارزياب از استان اردبيل به تبريز و اهر اعزام شوند.
جعفرزاده با بيان اينكه دو تيم ارزياب متشكل از هشت كارشناس و تكنيسين كه به همين قصد دوره ديده‌اند، به محل اعزام شده‌اند، خاطرنشان كرد: يكي از تيم‌ها از پايگاه مشكين‌شهر به سمت اهر اعزام شده و تيمي ديگر نيز از پايگاه نيز به سراب و از آنجا به تبريز اعزام خواهد شد.
به گفته رييس اورژانس استان اردبيل، نيروهاي اورژانس در اين استان، به عنوان استان معين هم‌اكنون در حالت آماده‌باش قرار دارند و در صورت نياز امدادرساني به مجروحان حادثه را آغاز خواهند كرد.
رييس اورژانس اردبيل اضافه كرد: تاكنون اخباري مبني بر تعداد مجروحان و تلفات احتمالي حادثه گزارش نشده است.
آماده‌باش نيروهاي مديريت بحران در زنجان
صفي‌الله كرامتي، مديركل مديريت بحران استان زنجان از آمادگي نيروهاي بحران استان براي امدادرساني احتمالي خبر داد.
وي با بيان اينكه اين زلزله درشهر زنجان و ساير مناطق استان زنجان نيز احساس شده است، به ايسنا گفت: خوشبختانه تاكنون خساراتي ناشي از بروز اين زلزله در استان زنجان مخابره نشده است.
كرامتي با اعلام آمادگي نيروهاي مديريت بحران اين استان براي امدادرساني احتمالي به اين حادثه به ايسنا گفت: تاكنون درخواستي از ما در اين رابطه نشده، اما نيروهاي ما در حالت آماده‌باش قرار دارند و اين آمادگي را دارند تا در صورت نياز امدادرساني احتمالي را آغاز كنند.
جزئيات بيشتر از زمين‌لرزه امروز شمال غرب كشور از زبان كارشناسان
دكتر فرهنگ احمدي گيوه رييس موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران در خصوص جزييات زمين لرزه حوالي اهر و ورزقان گفت: پس از دو زمين‌لرزه بالاي شش ريشتر، پس لرزه‌هاي كوچكتري در اين منطقه به وقوع پيوست.
وي افزود: همچنين پس لرزه‌هاي بسيار زيادي نيز زير سه ريشتر در اين منطقه رخ داده است.
رييس موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران با بيان اينكه در حال حاضر نمي‌توان گسل مسبب اين زلزله را معين كرد، گسل شمال تبريز را يكي از معروف‌ترين گسل‌هاي اين منطقه نام برد.
دكتر محمد قيطانچي رييس بخش زلزله‌شناسي موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران با بيان اينكه در حال حاضر موقعيت دقيق گسل مسبب زمين‌لرزه اهر مشخص نشده است، تصريح كرد: حوالي استان آذربايجان شرقي گسل‌هاي كوچك فراواني وجود دارد كه احتمالا وقوع دو زمين لرزه با بزرگاي بالاي شش ريشتر بر روي گسل‌هاي مجاور نيز تاثير داشته است و به دليل اينكه شاخه‌ها و گسل‌هاي فرعي متعددي در آن منطقه وجود دارد، انتظار داريم، پس لرزه‌ها تا مدتي ادامه داشته باشد.
وي با بيان اينكه نمي‌توان به طور دقيق اعلام كرد كه پس‌لرزه‌ها تا چه زماني ادامه دارد، خاطرنشان كرد: به احتمال فراوان تا 24 يا 48 ساعت آينده شاهد بيشترين پس‌لرزه‌ها خواهيم بود.
رييس بخش زلزله‌شناسي موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران با بيان اينكه كانون اين زمين لرزه بين شهرستان اهر و ورزقان بوده است، خاطرنشان كرد: اين زمين لرزه سطحي بوده و شدت زيادي در حوالي كانون زلزله داشته است. زمين‌لرزه‌هاي سطحي مدت دوام چنداني ندارند، اما در فواصل دور به آرامي و در زمان‌هاي طولاني خود را نشان مي‌دهد.
به گزارش ايسنا، اين زمين‌لرزه در بيشتر شهرهاي استان‌هاي آذربايجان شرقي، غربي، اردبيل، زنجان و حتي گيلان نيز احساس شده است.
اين خبر تكميل مي‌شود.

ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------