درخواست از رییس قوه‌قضاییه برای نجات عروس محکوم به قصاص



اخبار حوادث - درخواست از رییس قوه‌قضاییه برای نجات عروس محکوم به قصاص

وکیل‌مدافع زنی که متهم است در نوجوانی همسرش را در پی اختلافات خانوادگی به قتل رسانده با نوشتن نامه‌ای خطاب به رییس قوه‌قضاییه درخواست کرد اجرای حکم او به تعویق بیفتد.

 این زن نوجوان که راضیه (مریم) نام‌ دارد، چهار سال قبل در پی درگیری لفظی با شوهرش و به دلیل اختلافاتی که باهم داشتند او را به قتل رساند. این زن که در 14‌سالگی به عقد شوهرش ابراهیم درآمده ‌بود، یک‌سال بعد صاحب فرزند شد. راضیه چند روز بعد از قتل شوهرش توسط پدر و مادرش به پلیس تحویل داده ‌شد.

 

او در جلسه محاکمه جزییات قتل را توضیح داد و گفت: «با ابراهیم خیلی درگیر می‌شدم. او من را تحقیر می‌کرد، روز حادثه هم بعد از میهمانی با هم بحث کردیم و شوهرم با رفتارش مرا تحقیر کرد. من هم آنقدر عصبانی بودم که شوهرم را به ضرب گلوله به قتل رساندم.» راضیه با درخواست قصاص از سوی اولیای‌دم به قصاص محکوم شد.

 

رای مراحل قانونی را طی کرد و برای اجرا آماده ‌شد. حسن آقاخانی وکیل‌مدافع راضیه روز گذشته در نامه‌ای سرگشاده از رییس قوه‌قضاییه برای رسیدگی به پرونده موکلش بر اساس ماده 91 قانون مجازات اسلامی که بر رشد عقلی مجرمان زیر 18سال تاکید کرده ‌است، کمک خواست. در بخشی از این نامه‌ آمده ‌است: «نه قصد سیاه‌نمایی دارم و نه قصد ادعای بی‌گناهی بلکه آنچه حقیقت موجود است عرض می‌کنم. راضیه ابراهیمی هنوز 14سالگی خود را به اتمام نرسانده ‌بود که از سوی پسر همسایه خواستگاری ‌شد و این دخترک نوجوان به خانه بخت رفت.

 

هنوز عروسک‌هایش بازیچه تنهایی‌اش بودند که چرخه روزگار او را پای سفره‌ عقد نشاند و او را به خانه بخت فرستاد. هنوز مدت زیادی از ازدواج راضیه نگذشته‌ بود که متوجه شد زندگی زناشویی برای او و همسر جوانش زرد آغاز شده و بی‌تردید هیچ‌یک به دیگری تعلق ندارد و باید رهسپار خانه پدر شود اما با مخالفت همسر مواجه شد. آنها صاحب فرزندی شدند تا شاید خانه سرد راضیه گرم شود اما دریغ و افسوس که این هدیه‌الهی نیز هیچ‌ تغییری در خانه سرد راضیه و ابراهیم ایجاد نکرد. بعد از مدتی که اختلافات راضیه و ابراهیم شدت گرفت راضیه برای مدتی زندگی مشترک را رها کرد اما همچنان از سوی ابراهیم با جدایی مخالفت می‌شد و رفتارهای همسر همچنان مثل سابق بود.

 

در نهایت انزجار و نفرت در راضیه به درجه‌ای رسید که بر اثر جهالت و نادانی اقدام به قتل همسر خود کرد. راضیه بدون اینکه به عواقب شوم کار خود بیندیشد اقدام به قتل ابراهیم ‌کرد و بعد از چند روز توسط پدر و مادر تحویل مراجع قضایی شد و در نهایت همان سرنوشتی را پیدا ‌کرد که سایر متخلفین برای خود رقم می‌زنند. پرونده در شعبه 17 دادگاه کیفری‌استان خوزستان مورد رسیدگی قرار ‌گرفت و حکم بر قصاص نفس راضیه صادر و در نهایت در شعبه 29 دیوانعالی کشور ابرام شد.

 

در زمان اجرای حکم قاضی اجرای احکام با عنایت به اینکه راضیه در زمان ارتکاب جرم 17ساله بود، از اجرای حکم خودداری کرد تا تکلیف قانونی ماده 91 قانون مجازات اسلامی ملاحظه شود. متعاقب آن درخواست اعاده دادرسی مطرح و پرونده به شعبه 35 دیوانعالی کشور ارجاع شد و در کمال تاسف این شعبه از پذیرش اعاده دادرسی خود‌داری کرد.» وکیل‌مدافع عروس نوجوان در ادامه آورده ‌است: «امروز که این مرقوم تحریر می‌شود دختری در انتظار چوبه‌‌دار به سر می‌برد اما امید خود را از دست نداده و در انتظار رسیدگی مجدد به پرونده و بررسی شرایط عقلانی و جسمانی خود است. اگر دوباره با عنایت به قانون جدید به پرونده راضیه رسیدگی شود، بی‌تردید هیچ‌ لطمه‌ای به ارکان قضا وارد نخواهد آمد. همانگونه که تاکید می‌کنم خون همسر راضیه دارای حرمت بود، این سوال را دارم که اگر قضات در رسیدگی مجدد متوجه شوند که راضیه در زمان ارتکاب قتل از رشد و کمال عقلانی برخوردار نبوده آیا با قصاص او حرمت خون یک انسان رعایت می‌شود؟

 

از آنجا که حضرتعالی به دقت در اجرای قانون شهره هستید از محضر آن عالی مقام درخواست دارم دستور فرمایید بار دیگر نسبت به پرونده راضیه رسیدگی شود شاید که از قتل نفس دیگری جلوگیری به عمل ‌آید و شاید که فرزندی به آغوش خانواده باز گردد.» بنابر این گزارش زن محکوم به قصاص اکنون در زندان سپیدار اهواز به سر می‌برد و حکم او برای اجرا آماده است.
اخبار حوادث - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------