پرونده «موش دیوانه» پارک ارم در هاله ابهام



اخبار ,اخبار حوادث ,حادثه  پارک ارم

 

اخبار حوادث - یکی از دختران حادثه دیده هنوز در بیمارستان بستری است
پرونده «موش دیوانه» پارک ارم در هاله ابهام

پرونده حادثه هولناک پارک ارم که جان سه دختر دانشجو را به مخاطره انداخته است پس از گذشت 47روز هنوز به سرانجامی نرسیده ودر ‌هاله‌ای از ابهام است.

در شامگاه جمعه 19 اردیبهشت ماه سال جاری وقتی سه دخترجوان به نام‌های «نگار قربانی»، «مونیا یوسفی» و «رکسانا فرحی ایروانی» سوار بر کابین دستگاه «موش دیوانه» بودند با سقوط آن بشدت مصدوم شدند.


این دختران در هیاهوی پارک به بیمارستان انتقال یافتند و با وجود درمان‌های سخت، پزشکان می‌گویند حداقل هشت تا 12 ماه نمی‌توانند حرکتی داشته باشند.


بنابر این گزارش،‌ دو دختر حادثه‌دیده پارک ارم از بیمارستان مرخص شده‌اند که یکی از آنها به نام «رکسانا فرحی ایروانی» احتمال دارد پس از چهار ماه دوباره تحت جراحی قرار گیرد. سومین حادثه‌دیده که «نگار قربانی» نام دارد با گذشت 47 روز همچنان در بیمارستان نور افشار تهران بستری است و معلوم نیست چه زمانی پزشک وی را مرخص خواهد کرد.
با این حال پرونده رسیدگی به شکایات خانواده حادثه‌دیدگان به کندی پیش می‌رود و هزینه‌های رسیدگی و درمان این سه دختر حادثه‌دیده در حال افزایش است و تنها هزینه‌های بیمارستان با مشکلات خاصی از سوی شرکت بازرسی و پیمانکار پرداخت شده و هنوز مقصران و عوامل حادثه رسماً اعلام نشده است.


«اسماعیل قربانی» پدر نگار یکی از حادثه‌دیدگان پارک ارم به خبرنگار شوک گفت: با توجه به این‌که در روزهای نخست از سوی دادستان تهران اعلام شده پرونده حادثه پارک ارم به صورت ویژه و خارج از نوبت رسیدگی می‌شود اما در حال حاضر هنوز پرونده به نتیجه ابتدایی هم نرسیده است. پس از 47 روز نگار همچنان در بیمارستان بستری است و ما شرایط مناسبی نداریم. روز جمعه لوله تنفسی از جناق سوراخ شده بیرون کشیده شد و دخترم با مشکلات تنفسی دست و پنجه نرم می‌کند و معلوم نیست چه زمانی باید از بیمارستان خارج شود.


وی افزود: هر روز موارد و قانون جدیدی برایمان بازگو می‌شود و این ما را نگران کرده است. ما تا به امروز حدود 20 میلیون تومان به غیر از هزینه‌هایی که از سوی شرکت مسئول و پیمانکار پرداخت شده هزینه کرده‌ایم. به نظر می‌رسد هزینه‌های درمانی و بیمارستان از خسارت و دیه کسر خواهد شد و شاید در آخر هم به غیر از هزینه‌ای که اعلام کرده‌ام باید متحمل هزینه شخصی شویم.


وی خاطرنشان کرد: دوشنبه به دادسرا رفتیم و تازه از سوی بازپرس پرونده یک کارشناس ارشد در رشته ایمنی و محیط کار برای تشخیص علت حادثه و شناسایی مقصران به ما معرفی شده است. البته ممکن است در تشخیص و نظریه کارشناس رسمی دادگستری از سوی شرکت مسئول یا پیمانکار و در صورت جلب نشدن نظر ما نسبت به نظر کارشناس اعتراض شود و دوباره پرونده برای رسیدگی به کارشناسی سه نفره یا بالاتر ارجاع شود. این در حالی است که مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در روزهای نخست یک تیم کارشناسی را به محل حادثه اعزام کرده بود و پس از گذشت چند روز طولانی، نظریه خود را رسماً به بازپرس پرونده ارجاع دادند.


در این کارشناسی، سه شرکت طراح، سازنده و بازرسی‌‌کننده مقصر اعلام شده‌اند که قطعاً کارشناس رسمی دادگستری معرفی شده از سوی بازپرس نیز از این کارشناسی بهره خواهد برد. ما نیز به کارشناس توصیه کردیم یک کارشناس مکانیک به عنوان مشاور در کنار کارشناسی خود حضور داشته باشد که خوشبختانه کارشناس رسمی دادگستری این نظریه را پذیرفت.


وی افزود: به گفته مدیر کل شرکت مسئول، پیمانکار بازرسی کننده 20 میلیون تومان به‌خاطر هزینه‌های درمانی و بیمارستان پرداخت کرده است و در آخر، پیمانکار با ابراز نارضایتی اعلام کرده که هزینه‌ها ادامه دارد، این در صورتی است که هنوز رسماً شرکت ما مقصر اعلام نشده است و تا زمان نتیجه و اعلام رأی نهایی حاضر نخواهد بود به شرکت مربوطه و حادثه دیدگان وجه دیگری پرداخت کند.


پدر «نگار» ادامه داد: من یک سؤال از مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دارم که چگونه در روزهای نخست یک تیم کارشناسی به محل حادثه اعزام کردند و به صورت کتبی و شفاهی و حتی در رسانه ملی به‌ طور مفصل علت و عوامل حادثه را تشریح کردند. آیا مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نمی‌توانست در زمان نصب ترن‌هوایی و انتخاب شرکت بازرسی کننده و حتی طراح آن این کارشناسی را  انجام می داد چرا قبلاً این کار را انجام نداده است.


وی خاطر نشان کرد: به‌گفته مؤسسه استاندارد و تحقیقات ایران، شرکت سازنده و طراح مجوز اولیه را داشته‌اند ولی آن‌ها باید براساس قوانین جدید مجوز دوم را از سوی مؤسسه استاندارد دریافت می‌کردند که این کار صورت نگرفته است و هم شرکت مربوطه و بازرسی‌کننده و حتی شرکت سازنده و شرکت مسئول شهربازی تخلف کرده‌اند و در حادثه تلخ پارک ارم مقصر هستند.


وی افزود: مؤسسه استاندارد و تحقیقات ایران به دنبال ابطال موقت مجوزهای این شرکت‌ها در وزارت صنایع است تا نتیجه نهایی از سوی مراجع قضایی رسماً اعلام شود. با این حال من همه شرکت های مطرح در این پرونده را مقصر می‌دانم و درخواست پیگیری و رسیدگی پرونده خارج از نوبت را دارم.


«سینا فرحی ایروانی» پدر «رکسانا» یکی دیگر از حادثه دیدگان در این خصوص گفت: رسیدگی به پرونده به کندی پیش می‌رود و ما از سرپرست و بازپرس پرونده درخواست داریم پرونده را با توجه به نظر دادستان تهران خارج از نوبت رسیدگی کنند، ما به غیر از هزینه‌های پرداخت درمان و بیمارستان، هزینه‌های بسیار سنگینی را متحمل شده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: تصور نمی‌کردیم معرفی کارشناس رسمی دادگستری به طول انجامد، با این حال به نظر می‌رسد در این زمینه دو کارشناس  مد نظر بازپرس بوده ولی نمی‌دانیم این کارشناسان، آیا تخصص لازم را دارند یا خیر!


وی افزود: هزینه کارشناس را نیز ما باید پرداخت کنیم و باید منتظر کارشناس و نتیجه آن باشیم. اما دخترم «رکسانا» باید حدود هشت الی 12 ماه در خانه استراحت مطلق کند. وی نمی‌تواند از بستر بلند شود، این خیلی سخت است. البته  بنا بر توصیه پزشک باید چهار ماه دیگر به بیمارستان برود و اگر شرایط مهیا بود از ناحیه شکستگی مهره‌ها جراحی شود و ما نگران هستیم.


بنابر این گزارش، روابط‌ عمومی بنیاد مستضعفان نیز در مصاحبه‌ای کوتاه با شوک روزنامه ایران اعلام داشته که در مورد بازرسی و نظارت در پارک ارم، شرکت‌های بازرسی از سوی مؤسسه استاندارد به بنیاد مستضعفان معرفی می‌شوند و شرکت بازرسی دستگاه نیز از همین مسیر معرفی شده است، در غیر این صورت اصلاً امکان راه‌اندازی دستگاه‌های بازی وجود ندارد و مدارک کافی‌ای داریم که نشان می‌دهد مؤسسه استاندارد خودش این شرکت را معرفی کرده و حالا مشخص نیست به چه دلیلی اعلام داشته آن شرکت مجوزی نداشته است! این شرکت زیر نظر مؤسسه استاندارد فعالیت می‌کند و چون از سوی این مؤسسه معرفی شده بود اجازه بررسی دستگاه‌های بازی پارک ارم بویژه «موش‌دیوانه» را داشته و آن را تأیید کرده است.
اخبارحوادث - روزنامه ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------