خشونت ناشی از نفرت



اخبار ,اخبار حوادث ,خشونت

 

اخبار حوادث - جرایم نژادپرستانه در جمهوری چک موجی از نگرانی را به‌وجود آورده است
خشونت ناشی از نفرت

جرایم نژادپرستانه که به آنها جرایم ناشی از نفرت نیز گفته می‌شود، در گوشه و کنار دنیا دیده می‌شود و معضلی جهانشمول است. جرایم ناشی از نفرت به جرایمی اطلاق می‌شود که به دلیل حس تبعیض‌گرایانه و نفرت بزهکار نسبت به قربانی صورت می‌گیرد و قربانی به سبب معلولیت، مذهب، ملیت، رنگ پوست یا موقعیت اجتماعی‌اش مورد خشونت قرار می‌گیرد.

در جرایم ناشی از نفرت، معمولا مجرم قربانی را نمی شناسد و صرفا به دلیل شرایط طرف مقابل به ارتکاب جرم تحریک می شود. در جرایم ناشی از نفرت، خشونت های فیزیکی بیشتر از دیگر انواع خشونت رایج است. البته جرایم دیگری نظیر تخریب و آسیب رساندن به دارایی ها یا خانه ها، نوشتن شعار، انتشار تصاویر توهین آمیز، توهین کلامی و تهدید از طریق ایمیل یا فیسبوک نیز جزو جرایم ناشی از نفرت به حساب می آید.

بتازگی نتایج یک تحقیق نشان داده این نوع خشونت ها در جمهوری چک به شکل حادی درآمده است. طبق نتایج به دست آمده از کمیسیون اروپایی، 32 درصد مردم رومانی که در جمهوری چک زندگی می کنند، مورد حمله فیزیکی یا تهدید قرار می گیرند و تقریبا دو سوم قربانیان هرگز این حملات را به پلیس گزارش نمی کنند. مردم رومانی بیش از هر ملیت دیگری در جمهوری چک در معرض نفرت قرار دارند.

 

پاتریک، یکی از قربانیان تمسخرهای نژادپرستانه در جمهوری چک است. او توضیح می دهد: «من دبیرستان را در ماه سپتامبر، شروع کردم. درمیان اعضای خانواده، من اولین کسی هستم که به دبیرستان می رود. من یک پروفایل فیسبوک داشتم. در مدت شش ماه پیام های نژادپرستانه در فیسبوک از طرف افراد مختلفی برای من فرستاده شد. فکر می کنم آنها همکلاسی هایم بودند، اما از پروفایل های جعلی برای این کار استفاده می کردند.»

پاتریک بعد از این اتفاقات دیگر به مدرسه نرفت چرا که آن تهدیدات، رویای دبیرستان را برای او به کابوس تبدیل کرده بود. این نوجوان با حمایت مادرش، مراتب را به پلیس گزارش داد. بعد از دخالت و تماس پلیس با مدرسه، تهدیدها متوقف شد. البته مدتی طول خواهد کشید تا پاتریک بتواند بدون ترس به مدرسه برود.

برای بسیاری از اهالی رومانی که در چک زندگی می کنند، حملات کلامی نژادپرستانه امری روزمره است و تحقیقات بین المللی نیز این موضوع را تائید کرده است. آنچه مسلم است، قربانیان باید از ابزارهای قانونی که برایشان در نظر گرفته شده، استفاده کنند.

بسیاری از قربانیان علت حمله هایی را که به آنها می شود، می دانند. در این میان شهادت قربانی به عنوان شاهد عینی حادثه، می تواند بر نحوه رسیدگی به پرونده تاثیرگذار باشد و با در نظر گرفتن این موضوع، پلیس ممکن است به تحقیقاتی ویژه در خصوص جرایم نفرت بپردازد. اگر قربانی، جنایتی را گزارش کند و باور داشته باشد که تنها دلیل حمله، قومیت، ملیت، رنگ پوست و دیگر ویژگی های غیرقابل تغییر انسانی است، پلیس این موضوع را در تحقیقات خود در نظر می گیرد.

 

قابل استنادترین نشانه انگیزه جرایم مربوط به نفرت، تهدید کلامی یا نوشتاری است، اما در بسیاری از موارد، مجرم مدرک قابل استنادی بر جا نمی گذارد. در چنین شرایطی پلیس از ابزار شناسایی دیگری استفاده می کند تا متوجه شود جرم اتفاق افتاده بر اثر نفرت است یا خیر؟ مثلا
در زمینه تخریب اموال، پلیس باید این موضوع را در نظر بگیرد که خانه یک فرد رومانیایی بیشتر از دیگر ملیت ها مورد تخریب قرار می گیرد، پس این جرم مربوط به نفرت است.

 

زمان وقوع جرم نیز باید مورد نظر قرار بگیرد. در جمهوری چک در بسیاری از موارد ارتباط مستقیمی میان تظاهرات احزاب راستگرای افراطی و حمله به قربانیان خاص وجود دارد. همچنین در روزهای خاصی که مناسبت های احزاب راستگراست، حملات نژادپرستانه بیشتری رخ می دهد. در نتیجه زمان وقوع جرم نیز باید در نظر گرفته شود.

نشانه های دیگری نیز برای شناختن جرایم ناشی از نفرت باید همواره مد نظر باشد، از جمله این که مجرم و قربانی یکدیگر را نشناسند، از ملیت های مختلف باشند و دلیل واضح دیگری برای حمله وجود نداشته باشد. بسیاری از حمله کنندگان وابسته به احزاب راستگرای افراطی هستند. نتایج تحقیقاتی که درباره جمهوری چک صورت گرفته، نشان می دهد مردم این کشور حدود 20 درصد جرایم ناشی از نفرت را انجام می دهند و 20 درصد این مجرمان، خودشان عضو گروه های اقلیت جامعه هستند. بنابراین اکثر این مجرمان انسان های معمولی هستند.

بیشتر جرایم مربوط به نفرت مدت زیادی بعد از وقوع، گزارش می شوند و در این میان گاهی دو مفهوم خشونت ناشی از نفرت و تبعیض اشتباه گرفته می شود. تبعیض به معنی رفتاری است که مانع دسترسی یک فرد به مسکن، خدمات یا کار فقط به دلیل ویژگی های قومی و عقیدتی او بشود اما این موضوع با خشونت ناشی از نفرت تفاوت دارد و این دادستانی عمومی است که باید شرایط را تشخیص دهد و بر اساس آن اعلام شکایت کند.

مطابق قانون جمهوری چک، حمله فیزیکی، تهدید، تخریب اموال، رفتار تبعیض آمیز، توهین به یک قومیت، زبان یا ملیت جرم است. در قوانین برای این جرایم، مجازات های سختی در نظر گرفته می شود. مثلا اگر تخریب اموال ناشی از نفرت باشد، مجازات سخت تری نسبت به زمانی که جرم با انگیزه ای دیگر رخ بدهد، در پی خواهد داشت. گاهی اوقات مجازات تعیین شده برای این جرایم به میزان یک سوم بیشتر از جرایمی است که با این انگیزه صورت نگرفته باشد. خود قربانیان می توانند ثابت کنند که جرم ارتکابی از چه نوع است.

 

پلیس در توصیه به قربانیان جرایم ناشی از نفرت می گوید آنها باید چند نکته را مد نظر داشته باشند: «از آغاز مشخص کنند که چرا فکر می کنند این جرم ناشی از نفرت است، تمام اطلاعاتی را که دارند، با پلیس در میان بگذارند، همه مکالمات رد و بدل شده حاوی تهدید از جمله پیام ایمیل را نگه دارند، در حمله های فیسبوکی از پروفایل شخصی که تهدیدشان کرده، اسکرین شات بگیرند و در حمله های فیزیکی از آسیب های جسمانی خود عکس بگیرند و در همان زمان به پزشک مراجعه و درخواست صدور گواهی کنند.»

بنابر آمارهایی که پلیس ارائه کرده، در سال جاری میلادی، 211 جنایت افراط گرایانه در جمهوری چک انجام شده است. (در جمهوری چک پلیس به جای واژه جنایت ناشی از نفرت، از جنایت افراط گرایانه استفاده می کند). بنابر تخمین کارشناسان، میزان حقیقی جرایم ناشی از نفرت در این کشور ده برابر میزان اعلام شده است، اما سوال اینجاست که چرا میان آمار رسمی و غیررسمی تا این حد اختلاف وجود دارد؟ پاسخ این است که افراد درک درستی از مفهوم جنایت ناشی از نفرت ندارند و هنگام مواجهه با چنین جرایمی
به جای گزارش موضوع به پلیس، به گونه ای دیگر رفتار می کنند.

بعضی قربانیان، اتفاقی را که می افتد مثل رازی برای خودشان نگه می دارند، برخی موضوع را فقط با دوستانشان در میان می گذارند و عده ای هم مستقیم با پلیس تماس می گیرند. آمار افرادی که هرگز چنین جرایمی را گزارش نکرده اند، بسیار بالاست؛ زیرا برخی قربانیان از این که کسی حرفشان را باور نکند، واهمه دارند. عده ای از انتقام جویی حمله کننده می ترسند. عده ای هم به پلیس یا سیستم قضایی اعتماد ندارند و برخی نیز از مراحل شکایت کردن، اطلاع ندارند.

طبق قوانین جمهوری چک، هر ایستگاه پلیسی موظف به قبول شکایت در این خصوص است. در چنین گزارش هایی قربانی باید به این سوال ها پاسخ بدهد: «جنایت به چه شکلی، از سوی چه کسی، چگونه، چرا، کی و کجا اتفاق افتاده است؟»

قرار است قوانین جدید زیادی درباره جرایم ناشی از نفرت در جمهوری چک به اجرا درآید. اشخاصی که به خاطر رنگ پوست مورد حمله فیزیکی قرار گیرند یا تهدید به آن شوند، جزو قربانیان ویژه تلقی می شوند. این به آن معناست که آنها لازم نیست در طول محاکمه با متهم روبه رو شوند و با آنها به شکل ویژه ای برخورد خواهد شود. از جمله این که آنها می توانند شخص دیگری را
از جانب خود معرفی کنند که در طول دادرسی، مراحل اداری را پیگیری کند. لزومی ندارد این شخص حتما وکیل باشد. افراد می توانند هر کسی را که دوست دارند، انتخاب کنند. البته وکیل مدافع باید حتما قانونی باشد تا بتواند بدرستی از حقوق قربانی دفاع کند.

آسیب هایی که در جرایم ناشی از نفرت به قربانی وارد می شود، متفاوت است. از دست رفتن سلامت، ضایع شدن و تخریب اموال و آسیب های روانی از این جمله است.

سونا، یکی از قربانیان می گوید: «تا مدت ها بعد از وقوع جرم وقتی چشم هایم را می بستم، تمام اتفاقات دوباره در نظرم می آمد. نمی توانستم سر کار بروم. حتی توان مراقبت از دخترم را نداشتم.»

آثار روانی جنایات ناشی از نفرت معمولا بیشتر و طولانی تر از آثار فیزیکی است حال آن که در بسیاری موارد قربانیان به دلیل خجالت، به روان شناس یا روانپزشک مراجعه نمی کنند.

پلیس به قربانیان توصیه می کند از متخصصان کمک بگیرند و در صورتی که پس از ارائه شکایت، مجرم پیدا نشد، دولت مخارج بزه دیده را تامین خواهد کرد.

جمهوری چک، خط مستقیمی برای شکایت های مربوط به جنایات ناشی از نفرت در نظر گرفته تا به قربانیان این جرایم بیشتر کمک کند.

اخبار حوادث - جام جم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------