امید تازه 3 زن متهم به قتل



اخبار حوادث -  امید تازه 3 زن متهم به قتل

دیوانعالی کشور احکام اعدام 3 محکوم زیر 18 سال را نقض کرد.

 دیوانعالی کشور با نقض حکم قصاص سه زن که در نوجوانی مرتکب قتل شده‌ بودند، پرونده آنها را برای رسیدگی مجدد بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی به دادگاه ارسال کرد.


بر اساس ماده 91 قانون مجازات اسلامی در صورتی که فردی در سن زیر 18 سال مرتکب قتل شود و چنانچه حرمت و ماهیت قتل را نداند و به رشد عقلی نرسیده‌ باشد از مجازات قصاص معاف خواهد شد.


، در اولین پرونده‌ای که مطابق قانون جدید مجازات اسلامی نقض ‌شده ‌است زنی به نام مائده برای بار دوم پای میز محاکمه می‌رود. مائده زمانی بازداشت شد که شوهرش در بیمارستان جانش را از دست داد و متخصصان اعلام کردند مرگ او به دلیل مصرف قرص برنج ‌است.


ماموران پلیس زمستان سال 87 در جریان مرگ مشکوک مردی جوان در بیمارستان قرار گرفتند و زمانی که برای بررسی آنچه اتفاق افتاده‌ بود به محل رفتند، متوجه شدند مطابق گزارش پزشکان علت مرگ این مرد جوان مسمومیت شدید است. با انتقال جسد به پزشکی قانونی تحقیقات از همسر نوجوان این مرد آغاز شد. مائده گفت: «سر کار بودم که شوهرم با من تماس گرفت و گفت حالش خوب نیست.

 

یکی از اقوامش او را به بیمارستان برده ‌بود. من هم به بیمارستان رفتم و در آنجا با شوهرم صحبت کردم اما بعد از چند دقیقه شوهرم فوت شد.» تحقیقات بیشتر ماموران نشان داد مائده در 12سالگی ازدواج کرد و از شمال کشور به تهران آمد. او مدتی بعد از این ازدواج با شوهرش اختلاف پیدا کرد و آنها درگیری‌های زیادی با هم داشتند. همچنین مشخص شد فیلمی از دختری شبیه به مائده به شوهر او نشان داده ‌شده که باعث درگیری‌های شدیدی بین او و شوهرش شده‌ است. این فیلم توسط یکی از اقوام شوهر مائده در اختیار او قرار گرفته ‌بود.

 

هرچند مائده مدعی ‌بود شخصی که در آن فیلم است او نیست اما شوهرش گفته‌های وی را باور نکرده و در نهایت کار به شکایت از فردی که فیلم را آورده ‌بود، کشیده و وقتی مشخص ‌شد شخصی که در فیلم بود، مائده نیست مرد جوان به حبس محکوم شد. این تنها یافته‌های ماموران نبود. آنها متوجه شدند مائده با مردی جوان که در محل کار با او آشنا شده‌ بود ارتباط داشت. به این ترتیب ماموران انگشت اتهام را به سمت مائده گرفتند.

 

در نهایت این زن یک‌بار در اداره آگاهی به قتل شوهرش اعتراف کرد اما بعد اعترافاتش را پس گرفت و گفت در قتل شوهرش نقشی نداشت و فقط به خاطر معده‌‌درد همسرش به او داروی گیاهی داد. در نهایت شعبه 74 دادگاه کیفری‌استان تهران رای بر قصاص متهم صادر کرد و این حکم در دیوانعالی کشور نیز تایید شد و پرونده مائده در فهرست اعدامیان قرار گرفت اما بعد از پنج سال درخواست اعاده دادرسی وی از سوی دیوانعالی کشور پذیرفته ‌شد.


در همین حال پرونده دختری به نام مهسا که به قتل پدرش با همدستی مادر خود متهم شده ‌بود در دیوانعالی کشور مورد بررسی قرار گرفت و درخواست اعاده دادرسی وی پذیرفته شد. مهسا که در 17سالگی متهم به قتل پدرش شد وقتی پای میز محاکمه رفت، ادعا کرد به دلیل اینکه پدرش با ازدواج او مخالفت کرد و مادرش نیز با پدرش اختلاف داشت او را با هم کشتند و جسدش را مقابل در خانه رها کردند.

 

مهسا و مادرش نیز با شکایت اولیای‌دم در شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شدند. هرچند رای در دیوانعالی کشور مورد تایید قرار گرفته ‌بود درخواست اعاده دادرسی وی نیز پذیرفته‌ شد. سومین متهم زن 17ساله اهوازی به نام راضیه ‌است که چند سال قبل شوهرش را به قتل رساند و جسدش را در باغچه خانه دفن کرد.

 

دادگاه، راضیه را نیز به قصاص محکوم کرد و حتی این زن پای چوبه‌‌دار رفت و طناب هم به گردن او انداخته ‌شد اما در لحظه آخر وقتی گفت زمان قتل 17ساله بود قاضی اجرای احکام، اجرای حکم را متوقف کرد.


سارا نجیمی و حسن آقاخانی که وکالت این سه اعدامی زیر 18سال را بر عهده دارند برای هر سه‌نفر درخواست اعاده دادرسی بر اساس ماده 91 قانون مجازات جدید مطرح کرده بودند که این درخواست توسط شعبه 35 دیوانعالی کشور مورد تایید قرار گرفت.

 

در رای دیوانعالی کشور که به‌صورت جداگانه برای هر یک از متهمان نوشته شده‌، آمده است: از آنجایی که وکلای متهم ادعا کردند موکل‌شان زمان ارتکاب جرم کمتر از 18سال داشتند و حرمت قتل را نمی‌دانستند و رشد عقلی فرد بالغ را نداشتند و از آنجایی که در صورت اثبات این موضوع مجازات متهمان به شدت تخفیف خواهد یافت لذا پرونده برای بررسی این موضوع و ادعای وکلا به شعبه هم‌عرض فرستاده می‌شود. به این ترتیب هر سه متهم باید بار دیگر پای میز محاکمه بروند.
اخبار حوادث - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------