جزئیات جدید از حمله سایبری آی‌پی‌‌های آمریکایی به وزارت نفت/ دستگیری عامل نفوذ به شبکه شتاب



نفوذ به یکی از بانک‌های کشور، هک شدن شبکه شتاب، جزئیات جدید از حمله سایبری آی‌پی‌های آمریکایی به وزارت نفت و مسدود کردن تمامی سایت‌های همسریایی توسط پلیس فتا از جمله موارد مهم در نشست خبری رئیس پلیس فتا بود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران، سردار کمال هادیان‌فر در همایش بین‌المللی جرائم سایبری در دنیای به هم پیوسته با اشاره به اهمیت حوزه دیپلماتی سایبری اظهار داشت: براساس گزارشات موجود در سال 2013، 70 درصد از پرونده‌های سایبری قاره اروپا جنبه فراملی داشته و این میزان در آسیا 40 درصد بوده است لذا پیگیری پرونده‌های سایبری تا اندازه به حوزه دیپلماسی سایبری بازمی‌گردد و این همایش با هدف افزایش تعامل در این زمینه برگزار شده است.

وی افزود: امروز پلیس فتا میزبان 42 کارشناس از سایر کشورها است و این نشست در راستای نشست‌های سالانه اینترپل برگزار شده و کشور ما تنها میزبان این نشست است.

وی با بیان اینکه این نشست در سنوات گذشته در کشورهای ترکیه و سنگاپور برگزار شده بود، گفت: این نشست یک نشست کاملا تخصصی است و هیچ تشریفاتی در آن وجود ندارد.

رئیس پلیس فتا در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر حملات سایبری از سوی کشورهای دیگر به شرکتهای ایرانی گفت: در ابتدای سال 93 حمله بزرگی از سوی آی‌پی‌آی آمریکایی به وزارت نفت انجام شد و در 4 روز تعطیلی کارشناسان پلیس فتا موفق شدند درگاه ورودی این حملات را شناسایی کنند و پیش از بروز هرگونه خسارت فراوان از دامنه‌دار شدن این حملات جلوگیری کنند.

هادیان‌فر ادامه داد: در بررسی‌های کارشناسانه مشخص شد که مهاجمان به وزارت نفت از آی‌پی‌های کشور آمریکا حمله کردند و این حملات از دهانه جزیره سیری به کشورمان انجام شده است.

رئیس پلیس فتا تاکید کرد: پس از اقدامات پلیسی، ما طی یک نامه رسمی شروع حملات از آی‌پی‌های کشور آمریکا را به این کشور اعلام کردیم و هنوز پیگیری‌های بین‌المللی برای سرانجام رسیدن این پرونده ادامه دارد این در حالی است که کشور آمریکا از در اختیار قراردادن این آی‌پی‌ها به پلیس ایران سرباز زده است.

* 30 درصد از پرونده‌های پلیس فتا بین‌ المللی است/ رتبه 17 ایران در میان 132 کشور دنیا

هادیان‌فر در ادامه این نشست با اشاره به رسیدگی پلیس فتا به بیش از 37 هزار پرونده پلیسی در 4 سال و نیم اخیر گفت: از این میان بیش از  90 درصد موارد کشف شده و این در حالی است که 56 درصد از پرونده‌های مفتوحه در کمتر از یک ماه به سرانجام رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه 30 درصد از پرونده‌های پلیس فتای ایران دارای جنبه بین‌المللی است افزود: رسیدگی به کلاهبرداری موسوم به نیجریه‌ای که در سال گذشته باعث ضرر 55 میلیارد تومانی تجاری ایرانی شد از جمله این موارد بود.

وی گفت: همچنین حضور ایران در عملیات بین‌المللی پانجیای 7 از جمله اقدامات بین‌المللی ایران در حوزه پلیس سایبری است که در این عملیات ایران در میان 132 کشور حاضر حائز رتبه 17 شد و در خلال آن توانست 600 میلیون تومان داروی تلقبی در داخل کشور را کشف و 102 نفر را دستگیر کند.

رئیس پلیس فتا در ادامه از اجرایی شدن عملیات پانجیای 8 به سرگروهی ایران در هفته گذشته خبر داد و ارائه نتایج این عملیات را به پس از اتمام آن موکول کرد.

* هیچ سایت همسریابی در کشور مجوز ندارد

وی در پاسخ به سوال یکی ازخبرنگاران در مورد قانونی یا غیرقانونی بودن سایت‌های همسریابی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که هر سایتی در کشورمان دارای یک متولی است و متولی رسیدگی به سایت‌های همسریابی وزارت ورزش و جوانان است که تا امروز به هیچ سایتی در زمینه همسریابی مجوز نداده است.

رئیس پلیس فتا افزود: با توجه به عدم دارا هرگونه مجوز برای سایت‌ها ی همسریابی پلیس با این سایت‌ها برخورد کرده و اقدام به مسدود کردن آنها می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت درصد زیادی از این سایت‌ها در پس پرده به دنبال کلاهبرداری و انحراف اخلاقی زنان و مردان هستند و ا خیرا در پرونده‌ای که منجر به کشف شد، پلیس موفق به دستگیری فردی شد که با راه‌اندازی یک سایت همسریابی و در اختیار گرفتن 23 سرور اقدام به ایجاد 70 ایمیل کرده و به بیش از 200 حساب کاربران خود دسترسی پیدا کرده بود.

* دستگیری عامل نفوذ به شبکه شتاب/ شبکه شتاب هک شد

رئیس پلیس فتا در ادامه این نشست با اشاره به یکی از پرونده‌های مهم تشکیل شده در پلیس فتا اظهار داشت: در یکی از پرونده‌های مهم تشکیل شده در پلیس فتا، متوجه نفوذ فردی به یکی از بانک‌های کشور و به دنبال آن نفوذ وی به شبکه شتاب بین بانکی شدیم که پس از انجام اقدامات فنی کارشناسان پلیس فتا توانستند این فرد متخصص را دستگیر کنند.

هادیان‌فر افزود: پس از دستگیری این فرد متخصص مشخص شد که وی برای نفوذ به درگاه این بانک خصوصی مدتی بیش از یک و نیم سال تلاش کرده بود ولی خوشبختانه با تلاش پلیس فتا در ابتدای نفوذ وی به شبکه شتاب و در حالی که وی تنها موفق به برداشت 117 میلیون تومان شده بود توانستیم وی را دستگیر کنیم.

رئیس پلیس فتا همچنین با اشاره به تلاش پلیس فتا برای برخورد با سایت‌ها و شبکه‌های مجازی که اقدام به انتشار مطالب آموزشی در مورد مواد مخدر می‌کنند گفت: در حال حاضر 656 سایت فعال در حوزه مواد مخدر و آموزش تولیدات آن شناسایی شده‌اند و در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که به جز 257 سایت، سایر سایت‌ها تعطیل شده‌اند.

وی ادامه داد: البته تعداد بسیاری از سایت‌های فعال نیز تنها با هدف کلاه‌برداری و به دست آوردن اطلاعات مادی مراجعانشان راه‌اندازی شده‌اند.

 

 اخبار   حوادث  - باشگاه  خبر  نگاران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------