رهایی 3 قاتل از اعدام در پای چوبه دار



3 محکوم به مرگ در پای چوبه دار بخشیده شدند.  

 به گزارش ایران ؛چهار مرد جوان که درپرونده‌های جداگانه وبه اتهام قتل عمد محکوم به قصاص شده بودند، درحالی پای چوبه دار رفتند که درآخرین لحظات پیش ازاعدام، با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران، موفق به دریافت رضایت و مهلت از خانواده‌های اولیای دم شدند.

 

نخستین محکوم که تنها چند لحظه قبل از اجرای حکم، از قصاص نجات یافت، مرد جوانی بود که خرداد سال 87 همسرباردارش را به قتل رسانده بود. متهم آن زمان 26 سال داشت که گرفتار اعتیاد شدید به مواد مخدر بود. اوشب حادثه پس ازدرگیری با همسر 20 ساله اش، که 7 ماهه بارداربود او راخفه کرد.عامل جنایت که در صحنه جنایت بازداشت شده و به قتل اعتراف کرده بود درشعبه74 دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شده بود که این حکم به تأیید شعبه 11 دیوان عالی کشورنیز رسید.تمام شرایط برای اجرای حکم آماده بود که بالاخره تلاش واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران به ریاست قاضی محمدشهریاری- سرپرست دادسرا- به نتیجه رسید و خانواده مقتول از قصاص به یک شرط گذشت کردند. آنها از محکوم خواستند تا یتیمخانه‌ای را در شهر آستانه اشرفیه بسازد که مرد جوان با قبول این شرط از قصاص رهایی یافت.

 

بخشش قاتل افغان/ دومین متهمی که موفق به گرفتن رضایت شد، مرد افغانی تباراست که سال 82 درپی یک درگیری، سرکارگر افغانش را با چاقو به قتل رسانده بود. حکم قصاص مرد افغان که در شعبه 71 کیفری تهران صادر شده بود، در شعبه 32 دیوان عالی کشورهم تأیید شد.اما محکوم جوان صبح روز چهارشنبه با بخشش خانواده مقتول - به شرط دریافت دیه - به زندگی بازگشت.

 

رهایی عامل شهادت پلیس از قصاص/ اما سومین محکوم، سارقی بود که 11 سابقه کیفری داشت. او شامگاه 26 تیر سال 88 به همراه همدستش چند رأس دام سرقت کرده بودکه هنگام انتقال احشام به ایست بازرسی رسیدند. متهم جوان که خودوهمدستش را دریک قدمی دستگیری می‌دید ناگهان دست به اسلحه شد و به  سرباز ی که در ایست بازرسی ایستاده بود شلیک کرد و او  را به قتل رساند.  

 

 مرد جوان وهمدستش بلافاصله دستگیرشدند.عامل جنایت پس ازمحاکمه در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شد. با تأیید این حکم در شعبه 24 دیوان عالی کشورودرحالی که این محکوم به مرگ نیزدقایقی با پایان زندگی‌اش فاصله نداشت، اولیای دم لحظاتی قبل از اجرای حکم و بدون هیچ چشمداشتی از قصاص قاتل گذشت کردند.

 

بخشش موقت قاتل راننده تاکسی/ اما چهارمین اعدامی که سحرگاه چهارشنبه پای چوبه دار رفت، سارقی بود که یک راننده تاکسی را به قتل رسانده بود. در این جنایت که فروردین سال 92 اتفاق افتاد، مرد جوان سارق که تحت عنوان مسافر سوار تاکسی شده بود وقتی با تهدید چاقوموفق به سرقت نشد ازشدت عصبانیت دست به جنایت زد. حکم اعدام این جنایتکار که پس ازدستگیری در شعبه 10 کیفری استان تهران به قصاص محکوم شده بود در شعبه 24 دیوان عالی کشور تأیید شده بود. اما سرانجام با تلاش واحد صلح وسازش دادسرای امور جنایی تهران، برای این مرد اعدامی از خانواده مقتول مهلت گرفته شد وبدین ترتیب اونیزبه زندان بازگشت.

 

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران دراین باره به خبرنگار«ایران» گفت: از چند هفته مانده به اجرای حکم تا پای چوبه دار، جلسات صلح و سازش را برگزار می‌کنیم. این جلسات گاهی با حضور خیرین و افراد معروف و گاهی نیز تنها توسط واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران برگزارمی شود. تمام تلاش‌ها نیز برای دریافت رضایت یا فرصتی دوباره به محکومان است تا شاید روزنه امیدی برای نجات‌شان پیدا شود.البته به طورعمده واحد صلح وسازش برای نجات افرادی تلاش می‌کند که ناخواسته مرتکب قتل شده یا درطول مدت محکومیت براستی پشیمان شده باشند وشرایط‌ شان به طورکامل تغییر کرده باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------