مسمومیت حدود ۷۵۰ نفر در اثر مصرف قارچ های سمی در کشور



  اخبار حوادث,خبرهای  حوادث ,حوادث روز
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری، از مسمومیت حدود ۷۵۰ نفر از هم وطنانمان در اثر مصرف قارچ های سمی در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب دا ، دکتر محسن آذری پور افزود: از این تعداد متاسفانه ۹ نفر جان خود را از دست داده و ۳ نفر با توجه به اثرات مخرب شدید سم قارچ بر کبد تا کنون پیوند کبد شده اند و حدود ۲۰۵ نفر در مراکز درمانی تحت مراقبت هستند.

 

وی، تعداد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی در چهارمحال و بختیاري در سال جاري را تا کنون ۴ نفر اعلام کرد و افزود: تاکنون مرگ ناشي از اين نوع مسموميت گزارش نشده است.

 

وی اظهار داشت: با توجه به وضعیت جوی، بارش های پراکنده و رطوبت زیاد زمينه رويش قارچ هاي سمي در عرصه هاي طبيعي فراهم شده و پيش بيني مي شود اين روند همچنان ادامه داشته باشد.

 

دکتر آذری پور تصریح کرد: عدم توجه افراد به مسائل بهداشتی و خطرات مصرف گونه های گیاهي ناشناخته و شباهت زياد بين گونه هاي سمي و غير سمي و غير قابل تشخص بودن اين گونه ها از يکديگر، بجز با انجام آزمايشات تخصصي، در روزهاي اخير شاهد گزارش موارد متعدد از مسموميت ناشي از قارچ هاي سمي در کشور و بويژه در استان هاي غربي و شمال غربي هستيم.

 

به گفته وی، تعداد مسمومیت های گزارش شده با قارچ های سمی از کرمانشاه ، لرستان،‌ آذربايجان غربي،‌ زنجان، قزوين،‌ کردستان و اخيراً شيراز و چهارمحال و بختياري بيش از مناطق ديگر کشور و در اين ميان کرمانشاه و لرستان داراي بيشترين آمار مسموميت ها بوده اند.

 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماري ها معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي، خدمات بهداشتي و درماني چهارمحال و بختياري با توجه به اهميت پيشگيري از مسموميت با قارچ هاي سمي و اثرات مخرب آن بر دستگاه هاي گوارش بويژه کبد و کليه ها نسبت به مصرف اين گونه از گياهان خودرو هشدار داد.

 

وی، همچنین به مردم توصیه کرد : حتی از خرید قارچ هاي کوهي از افراد دوره گرد خود داري و در صورت تمايل به مصرف قارچ، از قارچ هاي بسته بندي عرضه شده در فروشگاه هاي معتبر خريداري نمايند.

 

دکتر آذری پور در ادامه افزود: در صورت مصرف قارچ های خودرو و مشاهده هرگونه علائمی از اسهال، تهوع، استفراغ، ‌دل درد ،‌ سرگیچه ، تاری ديد ،‌ افت فشار خون سريعاً به مراکز درماني و يا پايگاه هاي اورژانس بين جاده اي مراجعه و پزشک و کادر درماني را از خوردن قارچ مطلع نمائيد تا اقدامات درماني لازم انجام و عوارض ناگوار ناشي از مسموميت با قارچ سمي تا حد امکان كاهش داده شود.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: سم قارچ های سمی با جوشاندن و حرارت دیدن از بين نمي رود و همچنان مي تواند سلامت و حتي جان فرد مصرف کننده را به شدت تهديد نمايد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------