مسمومیت جاسوس روس؛ "کشف بقایای عامل اعصاب در رستوران"



  اخبار حوادث,خبرهای   حوادث ,جاسوس روس
بی‌بی‎سی مطلع شده در رستورانی که سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش یولیا غذا خورده بودند، بقایای یک عامل اعصاب کشف شده است. 

به گزارش ایسنا، پیشتر پلیس انگلیس اعلام کرده بود که این دو نفر با گاز اعصاب هدف قرار گرفته بودند.

 

بقایای یک عامل اعصاب در بخشی از یک شعبه رستوران "زیزی" (Zizzi) شهر سالزبری، واقع در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی لندن، پیدا شده است.

 

سرگئی اسکریپال و دخترش یکشنبه گذشته حدود دو ساعت پس از صرف غذا، روی نیمکتی در یک مرکز خرید سالزبری بی‎هوش پیدا شدند. حال هر آنها دو وخیم است.

 

گفته می‌شود عامل اعصاب کشف شده جان افراد دیگری که در آن رستوران حضور داشتند را تهدید نمی‌کند؛ همچنین مشتریانی که هم زمان با اسکریپال و دخترش در رستوران بودند، در مظان اتهام نیستند.

 

رستوران مذکور همچنان بسته است و تحقیقات پلیس ادامه دارد. تحقیقات در چهار محل دیگر از جمله منزل اسکریپال، آرامگاهی که همسر و پسرش در آن دفن هستند و نیمکتی که وی و دخترش روی آن پیدا شدند نیز ادامه دارد.

 

عامل (گاز) اعصاب بسیار سمی هستند و باعث از کار افتادن سیستم عصبی و باقی اعضای بدن می‌شوند. این مواد اغلب از طریق دهان یا بینی وارد بدن می‌شوند اما امکان جذب آنها از طریق چشم یا پوست هم وجود دارد.

 

حداقل ۲۵۰ مامور پلیس امنیتی در این تحقیقات شرکت دارند. پلیس می‌گوید بیش از ۲۰۰ قطعه مدرک جمع آوری و با ۲۴۰ شاهد صحبت کرده است.

 

روز شنبه امبر راد، وزیر کشور انگلیس، ازعملکرد پلیس تمجید و از روند "سریع" تحقیقات خبر داد. او گفت که دولت منابع عظیمی به این پرونده اختصاص داده است تا فرد یا افرادی که برای به قتل رساندن جاسوس سابق روس و دخترش تلاش کرده اند را دستگیر کند.

 

حدود ۱۸۰ نفر از پرسنل نظامی از جمله نیروهایی که در تسلیحات شیمیایی تخصص دارند برای کمک به عملیات پاکسازی، به سالزبری اعزام شده‌اند.

 

رسانه‌ها این اتفاق را با پرونده الکساندر لیتویننکو، یک مأمور سابق دیگر سازمان اطلاعاتی روسیه و منتقد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور مقایسه می‌کنند که در بریتانیا با مواد رادیواکتیو مسموم شد و در نهایت درگذشت.

 

اسکریپال ۶۶ در سال ۲۰۱۰ در جریان تبادل جاسوس میان روسیه و آمریکا از زندانی در روسیه آزاد شد و بعد از مدتی به بریتانیا پناهنده شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------