زلزله 4.9 ریشتری خراسان شمالی را لرزاند



 اخبار حوادث,خبرهای حوادث ,حوادث روز
زمین لرزه ای به قدرت 4.9 در امواج درونی زمین ریشتر ساعت 8 و 28 دقیقه روز سه شنبه سنخواست استان خراسان شمالی را لرزاند. 

به گزارش ایرنا، مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مکان وقوع این زمین لرزه را در 17 کیلومتری سنخواست، 19 کیلومتری شوقان و 40 کیلومتری قاضی در استان خراسان شمالی اعلام کرد.

 

این زمین لرزه در 9 کیلومتری عمق زمین رخ داده است.

 

مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران همچنین عرض جغرافیایی این زلزله را 37.202 درجه شمالی و طول جغرافیایی آن را نیز 57 درجه شرقی اعلام کرده است.

مرکز زلزله به وقوع پیوسته در 100 کیلومتری جنوب بجنورد مرکز خراسان شمالی بوده است.

در زلزله 23 اردیبهشت ماه پارسال، بیش از 14 هزار و 500 واحد مسکونی در 77 روستا و 3 نقطه شهری استان خسارت دیدند و در این حادثه 2 هزار و 449 واحد در روستاها به علت شدت زلزله نیاز به بازسازی پیدا کردند و در شهرها نیز 2 هزار و 500 واحد احداثی شناسایی شد.

 

استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.

 

این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

 

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

 

براساس آمارهای موجود درسده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت 6.2 درجه درمقیاس امواج درونی زمین ریشتر بهمن سال 1375 بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------