گم شدن گردشگران پرادوسوار در کویر مرنجاب




 اخبار حوادث - گم شدن گردشگران پرادوسوار در کویر مرنجاب

نقص فنی خودروی پرادو کافی بود تا ٤مرد گردشگر برای نجات از مخمصه در کویر گم شوند اما پس از گذشت ٥روز با نجات پیدا کردن ٢نفر از آنها سرنوشت ٢مرد دیگر در ‌هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

یکشنبه ١٦شهریورماه بود که یکی از ساکنان اطراف کویر مرنجاب با صحنه عجیبی روبه‌رو شد؛ ٢مرد در حالی ‌که نمی‌توانستند روی پاهایشان بایستند به سمتش آمدند. حال بدی داشتند و لب‌های خشکشان نشان می‌داد ساعت‌هاست آب نخورده‌اند. در گرمای ٥٠درجه پوست صورتشان سوخته بود و از شدت بی‌حالی و افت فشار روی زمین افتادند.  مرد روستایی با دیدن وضع بد این ٢مرد بلافاصله با خودرو خود آنها را به بیمارستان منتقل کرد.

خبر هولناک
با به هوش آمدن این ٢مرد روی تخت بیمارستان پرده از گم شدن ٢مرد دیگر در کویر برداشته شد. آنها گفتند:  ما ٤دوست بودیم که از روز چهارشنبه ١٢شهریورماه برای سفر تفریحی به کویر مرنجاب رفتیم اما در میان راه خودروی ما دچار نقص فنی شد.  آنتن گوشی‌های همراهمان در منطقه قطع شده بود.  برای پیدا کردن کمک مجبور شدیم راهمان را از هم جدا کنیم.  به ٢تیم ٢نفره تقسیم شدیم و در مسیرهای جداگانه شروع به حرکت کردیم تا این‌که بالاخره یکی از روستاییان منطقه ما را پیدا کرد اما از سرنوشت دوستان‌مان بی‌خبر هستیم. این مردان نجات‌یافته در ادامه گفتند به دلیل نداشتن تجهیزات کافی و کمبود آب، مجبور به آشامیدن آب رادیاتور خودرو شده‌اند.

همین اطلاعات کافی بود تا امدادگران هلال‌احمر آران و بیگدل در جریان مفقودشدن ٢مرد در منطقه کویر قرار بگیرند. با به صدا درآمدن زنگ آماده باش در پایگاه هلال‌احمر بلافاصله ١٢ نجاتگر به همراه ٤خودرو عملیات جست‌وجو را آغاز کردند.  سیداحمد قریشی، مدیر EUC هلال‌احمر اصفهان در رابطه با این عملیات به «شهروند» گفت: «وقتی در جریان گم‌شدن ٢گردشگر در منطقه کویری مرنجاب قرار گرفتیم بلافاصله تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر در قالب ١٢ امدادگر، یک آمبولانس، ٥ خودرو پیکاپ و ٢ موتورسیکلت برای یافتن آنها راهی منطقه شدند.

 

با توجه به گرم بودن هوا عملیات سختی پیش‌روی نجاتگران قرار داشت به همین دلیل درخواست اعزام بالگرد از اصفهان به سمت کویر مرنجاب را دادیم. این منطقه که در مرز بین استان اصفهان و قم قرار دارد منطقه وسیعی است و با تاریک شدن هوا بالگرد هلال‌احمر مجبور به فرود بود و در روز اول عملیات جست‌وجوی هوایی هلال‌احمر بدون پیدا کردن ردی از گمشدگان متوقف شد.»

 جست‌وجوی گسترده
روز سه‌شنبه با روشن شدن هوا عملیات جست‌وجوگران هلال‌احمر دوباره آغاز شد.  تحقیقات نشان می‌داد مردان گردشگر به سمت شمال منطقه رفته باشند.  سیداحمد قریشی در رابطه با نحوه عملیات جست‌وجو در روز دوم به «شهروند» گفت: «با بی‌نتیجه ماندن جست‌وجو‌ها در روز اول، عملیات گسترده‌تری را آغاز کردیم. با اضافه شدن ١٦ نجاتگر به تیم قبلی ٢٨ مامور هلال‌احمر به منطقه کویری اعزام شدند.

 با همکاری محیط‌بانان، راهنمایان محلی و ستاد حوادث فرمانداری جست‌وجوی مردان گمشده آغاز شد و به دلیل حساسیت موضوع تیم‌هایی از ارگان ارتش، سپاه و نیروی انتظامی عملیات خود را کلید زدند.  در روز دوم نیز بالگرد هلال‌احمر به پرواز درآمد. در حالی ‌که ٦ساعت پرواز در روز قبل انجام شده بود حدود ٣ساعت پرواز نیز در روز دوم صورت گرفت. 

 

که در این مدت بالگرد مجبور به ٤بار سوختگیری در قم شد.»  قریشی در ادامه افزود: پلیس اینترپل برای ردیابی گوشی‌های گردشگران گمشده وارد عمل شد. این در حالی است که گفته می‌شود یکی از گردشگران گم‌شده از بستگان چهره‌های سرشناس سیاسی کشور است. یکی از بستگان این افراد گمشده نیز که در شرایط روحی خوبی قرار نداشت به «شهروند» گفت: «آنها ٤ نفر بودند و برای گردش راهی این سفر شدند.  میانگین سنی‌شان ٣٠ تا ٣٥‌سال بود و با خودروی پرادو به این سفر رفته بودند.»

کویر رازآلود
جاذبه‌هاي گوناگون و منحصربه‌فرد منطقه کویر مرنجاب از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل و از غرب به دریاچه نمک منتهی می‌شود.  این منطقه در ايام مختلف‌ سال گردشگران و ماجراجويان زيادي را برای گردشگری به سمت خود می‌کشاند و گاهی به دلیل آشنا نبودن تعدادی از گردشگران و مخاطرات موجود در آن باعث گمشدن مسافران مي‌شود. 

 

سفر به قلب کویر، شنزار و تپه‌های شنی بدون داشتن راهنما با خطرات زیادی برای گردشگران همراه است. این منطقه که از آب‌وهوای گرم‌وخشک برخوردار است به دلیل وسعت و گستردگی و کمبود آب و شرایط جوی شرایط را برای گردشگرانی که بدون تجهیزات کویرنوردی، لباس مخصوص و کلاه مناسب و همچنین کیف کمک‌های اولیه تن به سفر می‌دهند سخت کرده است. بنابر گزارش نیروی هلال‌احمر در فصل‌های مختلف‌ سال گردشگرانی که به این منطقه آشنایی نداشته باشند یا لوازم کویرنوردی به همراه نداشته باشند در خطر گمشدن قرار خواهند داشت.


 اخبارحوادث -  شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------