لبخند به زندگی پای چوبه دار




 اخبار حوادث - لبخند به زندگی پای چوبه دار

پنج‌مرد که شش‌نفر را در جنایت‌های جداگانه به قتل رسانده بودند، صبح دیروز از اولیای‌دم رضایت گرفتند و بار دیگر به زندگی بازگشتند. یکی از این محکومان، مردی به نام سیروس است که زمستان سال84 زوجی را به قتل رساند. کارآگاهان جنایی ابتدا جسد زنی 20ساله را پیدا کردند و بعد از انجام بررسی‌ها فهمیدند این زن مریم نام دارد و از چند روز قبل همراه شوهرش مسعود ناپدید شده بود.

پزشکی‌قانونی علت مرگ مریم را خفگی ناشی از فشار بر عناصر حیاتی گردن تشخیص داد. کارآگاهان به تحقیقات خود برای رازگشایی از این جنایت ادامه دادند تا اینکه جنازه مسعود نیز در جاده‌ای خارج از شهر پیدا و معلوم شد او نیز خفه شده است. تجسس‌های پلیسی فاش کرد مسعود از مدتی قبل با دایی خود بر سر مسایل مالی اختلاف داشته، به همین دلیل سیروس بازداشت شد. او در بازجویی‌ها به انجام هر دو قتل اقرار کرد و گفت: «روز حادثه همراه یکی از دوستانم سراغ مسعود رفتم و به او گفتم تعدادی لوازم رایانه دارم؛ از او خواستم با من به انبار بیاید تا روی اجناس قیمت بگذارد و بتوانم آنها را بفروشم.

به‌محض ورود به انبار؛ مسعود متوجه شد بهانه‌ای که تراشیده بودم، دروغ است به همین دلیل سعی کرد از دستم فرار کند اما دوستم او را گرفت و من با دستانم خفه‌اش کردم.» متهم به قتل ادامه داد: «چون همسر مسعود می‌دانست شوهرش روز حادثه همراه من بود، برای اینکه رازم فاش نشود تصمیم گرفتم او را هم بکشم؛ به همین دلیل به خانه‌اش رفتم و به دروغ گفتم مسعود تعدادی لوازم رایانه‌ای به من داده تا به منزلش ببرم. مریم در را باز کرد و وقتی داخل رفتیم دوباره دوستم او را گرفت و من زن جوان را خفه کردم، بعد هم اجساد را در محل‌های خلوت انداختیم.» کارآگاهان در ادامه همدست سیروس را نیز بازداشت کردند. متهم اصلی بعد از محاکمه به درخواست اولیای دم مقتولان به دو بار قصاص و همدستش نیز به حبس محکوم شد. مدتی بعد اولیای دم مسعود قاتل را بخشیدند اما خانواده مریم همچنان بر اجرای حکم پافشاری داشتند و حتی تفاضل دیه را نیز به حساب دادگستری واریز کردند.

 صبح دیروز سیروس برای اجرای حکم در زندانی رجایی‌شهر کرج پای چوبه‌دار منتقل شد اما اولیای‌دم در آخرین لحظات بدون هیچ چشمداشتی از اجرای حکم صرف‌نظر کردند و قاتل را بخشیدند. دومین اعدامی که او نیز قرار بود دیروز در زندان رجایی‌شهر به‌دار آویخته شود، محمود نام دارد؛ او سال89 جوانی را در شرق‌ تهران به قتل رساند. مسوولان بیمارستان امام‌حسین(ع) بعد از مرگ پسری جوان که معلوم بود هدف چاقو قرار گرفته است، پلیس را باخبر کردند. کارآگاهان در نخستین گام به تحقیق از دوست مقتول که وی را به بیمارستان رسانده بود، پرداختند؛ این جوان گفت: «من و دوستم در پارک نشسته بودیم که مردی به نام محمود به ما حمله کرد و دوستم را با چاقو زد. ما محمود را از مدت‌ها قبل می‌شناختیم اما نمی‌دانم او چرا چنین کاری کرد.»

محمود که فراری شده بود، چندماه بعد از ارتکاب جنایت بازداشت شد و به قتل اقرار کرد. او گفت: «روز حادثه فهمیدم چند نفر برادرم را کتک زده‌اند، آنها در تماس تلفنی با من برای دعوای مجدد در پارک قرار گذاشتند به همین دلیل چاقویی برداشتم و سر قرار رفتم، اما آنها با دیدن چاقو فرار کردند، در آن هنگام چشمم به دوپسر افتاد که روی نیمکت نشسته بودند و البته در درگیری نقشی نداشتند به یکی از آنها حمله کردم و او را زدم، بعد هم فراری شدم.» متهم به‌قتل بعد از محاکمه در دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شد و سحرگاه دیروز پای چوبه‌دار رفت اما اولیای‌دم بعد از اینکه طناب را دور گردن وی انداختند، از اجرای حکم صرف‌نظر و رضایت خود را اعلام کردند. سومین متهم به‌قتل که صبح دیروز در واپسین لحظات قبل از اجرای حکم متهم توانست رضایت اولیای‌دم را جلب کند، فردی 31ساله و ساکن یکی از روستاهای آمل است، او شش‌سال پیش در جریان دعوا با همسایه‌اش زنی را با ضربات چاقو به قتل رساند.

 وی پس از دستگیری و محاکمه به قصاص محکوم شد و این رای به تایید دیوانعالی کشور نیز رسید. قرار بود حکم متهم سحرگاه دیروز در ورزشگاه شهیدچمران آمل برگزار شود اما اولیای‌دم در آخرین لحظات، اعلام‌رضایت کردند. «علی طالبی»، دادستان در این‌باره گفت: «اولیای‌دم با وساطت وکیل خودشان و پیگیری‌های حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «مهدی تقی‌زاده»، امام‌جمعه دابوودشت‌سر و جمعی از مسوولان و همشهریان رضایت دادند.» طالبی افزود: «اگرچه حکم قصاص در دین اسلام حیات‌بخش است، اما عفو و گذشت از صفات خداوند متعال است که پدر و مادر این مقتول با عزت‌نفس و بزرگ‌منشی به آن رسیدند.»

متهم دیگری که از چوبه‌دار نجات یافت 16اردیبهشت دوسال قبل پسرعمه‌اش را در روستایی از توابع بویین‌زهرا با شلیک سلاح شکاری به قتل رساند. متهم بعد از دستگیری گفت انگیزه‌ای برای قتل نداشت؛ او توضیح داد: «روز حادثه همراه پسرعمه‌ام برای شکار رفته بودیم، اما چون مشروبات الکلی مصرف کرده بودم، رفتارم در کنترلم نبود و ناگهان به پسرعمه‌ام شلیک کردم، وقتی زخمی شد سعی کردم سریع وی را به بیمارستان برسانم، اما پسرعمه‌ام در میان راه جان باخت.» متهم روانه زندان شد و بعد از صدور کیفرخواست به‌اتهام قتل عمد در شعبه دوم دادگاه کیفری استان قزوین پای میز محاکمه رفت. رسیدگی به این پرونده سه‌جلسه طول کشید تا اینکه سرانجام اولیای‌دم با وساطت خانواده‌ها حاضر به گذشت شدند، آنها متهم را بدون هیچ شرطی بخشیدند و به این ترتیب پسر جوان بار دیگر به زندگی بازگشت.

 در همین حال گذشت اولیای‌دم باعث نجات زندانی23ساله گرگانی شد. مدیرکل زندان‌های استان گلستان در این‌باره گفت: «ن. ب» پارسال به جرم قتل عمد با حکم مراجع قضایی به قصاص‌نفس محکوم شده بود که با تلاش تیم اخذ رضایت شاکی، ریش‌سفیدان، ستاد دیه، مسوولان زندان و گذشت اولیای‌دم، از قصاص نجات یافت.» محمود امینی با قدردانی از تیم اخذ رضایت شاکی و گذشت بزرگوارنه اولیای‌دم از قصاص، افزود: «رفتار محکومان با تشکیل پرونده شخصیتی -روانشناسی برای آنها، تحت‌نظر روان‌شناسان زندان قرار می‌گیرد و تیم اخذ رضایت با مطالعه پرونده زندانیان محکوم به اعدام، درصورتی که زندانی از کرده خود پشیمان و تغییر رفتار در وی مشهود باشد، برای اخذ رضایت از اولیای‌دم اقدام می‌کند.

 امینی تاکید کرد: همچنین اگر جرم ارتکابی محکوم‌به‌اعدام از نوع جرایم «فجیع» نباشد، تیم اخذ رضایت شاکی به خانواده شاکیان مراجعه و با همراهی بزرگان منطقه، جلسه صلح و سازش برگزار می‌کند.»


 اخبار حوادث - روزنامه شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------