نقاب‌هایی برای کلاهبرداری




 اخبار حوادث - خواستگار و مدیر شرکت فروش خودرو، عناوینی بود که 2 کلاهبردار از آن استفاده کردند
نقاب‌هایی برای کلاهبرداری

بسیاری از مجرمان برای رسیدن به اهداف خود، سعی می‌کنند در نقش فردی دیگر ظاهر شوند. آنها برای این کار از ترفندهای مختلف استفاده می‌کنند، گاه تغییر چهره می‌دهند و گاه از هویت‌ها و عناوین قلابی بهره می‌گیرند.

در یکی از این موارد، یک مهندس قلابی راهی شهرستان سرعین شد تا تحت عنوان خواستگار نقشه کلاهبرداری هایش را اجرا کند. این متهم با اجاره اتاقی در یکی از هتل ها، از دختران توریست کلاهبرداری می کرد.

دختری جوان هفته گذشته به پلیس مراجعه کرد و از کلاهبرداری یک مهندس خبر داد. او در این باره به ماموران گفت: چند روز پیش برای تفریح به سرعین آمدم و سوار خودرویی شدم. راننده خودرو مرد جوانی بود که بعد از طی مسافتی، خودش را کارشناس ارشد الکترونیک معرفی و عنوان کرد برای تفریح به اینجا آمده است و با ابراز علاقه به من پیشنهاد ازدواج داد. من که تصور می کردم حرف هایش واقعیت دارد، به وی علاقه مند شدم و برای اثبات علاقه ام برای او تبلتی به مبلغ یک میلیون و 600 هزار تومان خریدم.

با اعلام شکایت دختر جوان، تحقیقات برای شناسایی خواستگار قلابی آغاز شد و گروهی از کارآگاهان به طور نامحسوس به بررسی سرنخ های موجود پرداختند. در این مرحله مشخص شد دختر جوان تنها قربانی مهندس قلابی نیست و افراد دیگری نیز در دام او گرفتار شده اند.

رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل درباره این پرونده می گوید: بررسی ها در این رابطه ادامه داشت تا این که محل اسکان مرد جوان که یکی از هتل های شهرستان بود، شناسایی و متهم بازداشت شد.

مرد جوان در تحقیقات اولیه به جرم خود اعتراف کرد و گفت: به قصد اخاذی و کلاهبرداری از دخترانی که برای تفریح به شهرستان سرعین آمده بودند، به اینجا آمدم. آنها را تحت عنوان مسافر سوار خودرویم می کردم و با این ادعا که کارشناس ارشد الکترونیک هستم و قصد ازدواج دارم، با آنها ارتباط برقرار می کردم. بعد از مدتی به بهانه این که برایم مشکل مالی پیش آمده یا اثبات علاقه مندی آنها، از دختران پول قرضی یا کادو می گرفتم و کادوها را با مبلغی پایین تر می فروختم. حدود دو هفته است که برای اجرای نقشه ام به اینجا آمده ام و تصمیم داشتم به کلاهبرداری هایم ادامه بدهم اما دستگیر شدم.

سرهنگ عالیزاده توضیح می دهد: با اعتراف متهم جوان به کلاهبرداری تحت عنوان خواستگار و شناسایی چند شاکی پرونده، متهم بازداشت و با قرار وثیقه روانه زندان شد و تحقیقات برای شناسایی دیگر مالباختگان احتمالی این پرونده ادامه دارد.

در پرونده دیگر، مجرم حرفه ای برای رسیدن به هدفش عنوان مدیرعامل شرکت واردات و صادرات خودرو را جعل کرد. او بعد از کلاهبرداری 10 میلیارد تومانی به استان گیلان رفت و با جراحی چهره، زندگی جدیدی را در پیش گرفت اما عاقبت دستگیر شد.

رسیدگی به این پرونده از چندی قبل آغاز و پرونده کلاهبرداری میلیاردی از سوی کارآگاهان مبارزه با کلاهبرداری استان فارس به پلیس مبارزه با کلاهبرداری استان گیلان ارجاع شد. بررسی ها نشان می داد مردی کلاهبردار با این ادعا که شرکت واردات و صادرات خودرو تاسیس کرده، حدود 10 میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است.

 

رئیس پلیس آگاهی استان گیلان در این رابطه می گوید: طبق اطلاعات موجود در پرونده مردی سی و هفت ساله به نام هومن با تاسیس شرکت واردات خودرو در مدت پنج ماه از شهروندان شیرازی کلاهبرداری و به بهانه فروش خودرو از آنها مبالغی بین 20 تا 40 میلیون تومان دریافت کرده. متهم برای جلب اعتماد مشتریانش برای تعدادی از آنها خودرو نیز تهیه کرده بود. او علاوه بر پول، کپی مدارک شناسایی مالباختگان را نیز در اختیار داشت.

سرهنگ فلاح کریمی ادامه می دهد: با شکایت مالباختگان پرونده ای در این رابطه تشکیل و در بررسی ها مشخص شد متهم به استان گیلان متواری شده است. در ادامه بررسی ها توسط کارآگاهان مبارزه با کلاهبرداری فاش شد متهم پس از جراحی صورت و تغییر قیافه و استفاده از کلاه گیس، با مدارک یکی از مالباختگان برای خود شناسنامه جعل و با هویت جعلی به نام کامبیز زندگی جدیدی را آغاز کرده است. او پس از حضور در استان گیلان، نمایشگاه خودرویی را خریده و در آنجا مشغول کار شده است.

با اطلاعات به دست آمده نمایشگاه مورد نظر شناسایی شد و تحقیقات برای دستگیری او ادامه داشت تا این که کارآگاهان مبارزه با جعل و کلاهبرداری استان گیلان موفق شدند متهم را در یک باشگاه بدنسازی به دام بیندازند. متهم که با عمل جراحی، چهره خود را تغییر داده و سن خود را حدود 10 سال جوان تر کرده بود، در تحقیقات اولیه به جرمش اعتراف کرد.

هومن گفت: بعد از فریب مشتریانم، مبلغ هنگفتی به دست آوردم و با جراحی زیبایی، کاری کردم که دیگر کسی مرا نشناسد، به همین دلیل خیالم راحت بود که از این به بعد با پولی که به دست آورده ام، در آرامش زندگی خواهم کرد.

متهم که سابقه کیفری دارد، پس از بازداشت در اختیار کارآگاهان مبارزه با کلاهبرداری استان فارس قرار گرفت. 


 اخبار حوادث - جام جم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------