طلاق به خاطر چشم و هم‌چشمی‌های زنانه



  اخبار حوادث  - طلاق به خاطر چشم و هم‌چشمی‌های زنانه

مرد جوان وقتی دید نمی‌تواند حریف چشم و هم‌چشمی‌های همسرش شود، پس از هشت سال زندگی مشترک، به دادگاه خانواده رفت و درخواست طلاق داد.

احمد هفته گذشته به دادگاه خانواده دو در میدان ونک رفت و پس از ارائه درخواست طلاق به قاضی گفت: هشت سال پیش از طریق یکی از آشناهایمان با همسرم (سحر) آشنا شدم. اولین بار وقتی او را دیدم از شخصیتش خوشم آمد و یک هفته بعد به خواستگاری اش رفتم. اشتباهم این بود که مدت زیادی با او نامزد نماندم تا او را بیشتر بشناسم.

در حالی که سعی می کرد آرام باشد خودش را روی صندلی جابه جا کرد و ادامه داد: من و سحر خیلی زود با هم عقد و عروسی کردیم. پس از شروع زندگی مشترک، متوجه شدم همسرم خیلی زن حسودی است.

 

هربار به خانه بستگان و دوستان می رفتیم، بهانه هایش شروع می شد و می خواست آنچه آنها در خانه شان دارند، برایش بخرم. او مدام از من توقع های بیجا داشت و هرچه دیگران می خریدند، از من هم می خواست همان را برایش بخرم. هر وقت دوستانش به سفر می رفتند، بهانه می گرفت که باید او را هم به سفر ببرم و با این که کارم زیاد بود، هر طور بود او را به مسافرت می بردم. چند وقت پیش به خانه یکی از دوستانم رفتیم. دوستم برای همسرش یک گوشی تلفن همراه گران قیمت خریده بود، از آن روز به بعد روزگار من سیاه و بهانه های زنم شروع شده که باید یک گوشی گران قیمت برایش بخرم. من دیگر از این اخلاق همسرم خسته شده ام و تصمیم گرفتم طلاقش بدهم.

 

باور می کنید وقتی دوستان یا آشنایان ما را به مهمانی دعوت می کنند، ترس به دلم می افتد که مبادا دوباره همسرم وسیله ای در خانه کسی ببیند و دوباره جنجالی به پا کند. از این همه دعوا و درگیری بر سر مسائل کوچک و پیش پا افتاده خسته شده ام. چند وقت پیش برای مشاوره نزد یک روان شناس رفتم، اما باز هم بی فایده بود و همسرم حاضر نیست تغییر کند و زندگی مان را از این همه کشمکش نجات دهد، هشت سال است کارهای او را تحمل می کنم و چون همیشه دوستش داشتم، به جدایی و طلاق فکر نکردم. همیشه امید داشتم رفتارهای او درست شود. اما حتی پس از به دنیا آمدن دخترمان، رفتارهایش تغییر نکرد.

برای همین دیگر تصمیمم را گرفته ام و به خودش هم گفته ام که می خواهم طلاقش بدهم. به عقیده من جدایی بهترین راه حل است. حاضرم همه مهریه اش را که صد سکه است، پرداخت کنم. فقط از دادگاه درخواست تقسیط سکه ها را دارم.

بعد از اظهارات این مرد، قاضی عموزادی دستور احضار همسر وی به دادگاه را صادر کرد تا در حضور او به پرونده اختلاف آنها رسیدگی کند.

زندان، تاوان ازدواج دوباره مرد
زن جوان وقتی دید که شوهرش بعد از طلاق با زن دیگری ازدواج کرده، او را به اتهام نپرداختن مهریه به زندان انداخت. این مرد در حضور همسرش دستبند به دست از دادگاه خارج شد و به زندان رفت. بهناز در شعبه 260 دادگاه خانواده تهران در میدان ونک نشسته است که شوهر سابقش همراه زن جوانی وارد شعبه می شود.

قاضی پس از بررسی پرونده آنها رو به زن می گوید: می خواهی شوهر سابقت را به زندان بیندازی؟

زن پاسخ می دهد: بله می خواهم او زندانی شود و تصمیم ام تغییر نمی کند.

قاضی می پرسد: ولی او ازدواج کرده و زن دارد، دلت برای همسرش نمی سوزد؟


زن می گوید: نه اتفاقا یکی از دلایلی که می خواهم شوهرم زندانی شود همین است. من و سهیل دو سال پیش از هم جدا شدیم. ما سه سال با هم زندگی کردیم و در آن مدت هر روز دعوا داشتیم. سهیل مرد بداخلاقی بود و مرتب با من دعوا می کرد و به من و زندگی مان اهمیت نمی داد. سر همین مسائل از هم جدا شدیم. سهیل بلافاصله پس از طلاقمان رفت و با زن دیگری ازدواج کرد. او حتی چند روز هم صبر نکرد. از طرفی قاضی در آن زمان حکم بر پرداختن مهریه صادر کرد. وقتی این حکم صادر شد قرار شد که سهیل ماهی یک سکه به من پرداخت کند. اما او فقط دو ماه به من سکه داد و بعد از آن دیگر ناپدید شد. خیلی از دست او عصبانی بودم.

 

وقتی شنیدم که سهیل یک هفته بعد از طلاقمان ازدواج کرده از او کینه به دل گرفتم. برای همین زمانی که ناپدید شد و سکه هایم را پرداخت نکرد، تصمیم گرفتم هر طور شده او را پیدا کنم. در این مدت هم همه جا به دنبالش گشتم تا این که بالاخره او را پیدا کردم. این درست نیست که شوهرم مرا طلاق دهد و بلافاصله با زن دیگری ازدواج کند و هیچ کدام از حق و حقوق مرا هم نپردازد، بعد خیلی راحت برود و با همسر جدیدش زندگی کند. من تا حقم و تمام سکه های این دو سال را از شوهرم نگیرم به هیچ عنوان رضایت نمی دهم.

در این لحظه قاضی از مرد می پرسد: می توانی مهریه همسرت را بپردازی؟
مرد پاسخ می دهد: من حتی یک سکه هم ندارم که بپردازم. من از همان دو سال پیش بیکار شدم و با بدبختی دارم خرج خود و زنم را درمی آورم. در ضمن آن زمان که حکم پرداخت مهریه صادر شد سکه ارزان تر بود. الان که گران شده از عهده پرداخت آن برنمی آیم. در این مدت هم فراری نبودم. این زن دروغ می گوید، او آدرس و شماره تلفنم را داشت و در این مدت به من زنگ می زد.بعد از حرف های این مرد، تلاش قاضی برای منصرف کردن زن از شکایت اش بی نتیجه ماند و مرد جوان دستبند به دست راهی زندان شد.

طلاق به خاطر «جنگ سرد»!
صحبت نکردن زوج جوان با یکدیگر سرانجام پای آنها را به دادگاه خانواده باز کرد و حکم طلاق توافقی صادر شد. این زوج در دادگاه خانواده ادعا کردند هر روز با هم جنگ سرد دارند.

نرگس و میثم روبه روی قاضی عموزادی، رئیس شعبه 268 دادگاه خانواده تهران نشسته اند و قاضی از آنها علت درخواست طلاق توافقی را می پرسد. ابتدا نرگس پاسخ می دهد: زندگی من و مسعود خیلی سرد و بی روح است. ما اصلا با هم زندگی نمی کنیم. صبح سرکار می رویم و شب هم خسته برمی گردیم و بدون این که با هم حرفی بزنیم، هرکدام سراغ کار خودمان می رویم. ما حتی با هم جنگ و دعوا و بحث هم نداریم. می توان گفت بین ما جنگ سرد است و با نگاهمان با هم دعوا می کنیم.

 

زندگی ما هیچ هیجانی ندارد مدت هاست از لحاظ روحی از هم جدا شده ایم. من و مسعود پنج سال پیش از طریق یکی از آشناهایمان به هم معرفی شدیم و خیلی زود با هم ازدواج کردیم. اوایل زندگی مان بد نبود، اما بعد از مدتی روابط ما سرد شد و کم کم از هم فاصله گرفتیم. انگار هیچ عشق و علاقه ای بین ما نبوده است. این زندگی سرد و بی روح، هردوی ما را خسته کرده است. ما با هم هیچ صحبتی نداریم و هرکدام سرمان به کار خودمان گرم است تا این که به این نتیجه رسیدیم که هیچ کدام همدیگر را دوست نداریم و اگر از هم جدا شویم، به نفع هر دوی ماست و زندگی خیلی بهتری خواهیم داشت.

بعد از حرف های زن، میثم که مدیر یک شرکت خصوصی است، نیز به قاضی گفت: اوایل زندگی مشترکمان، من همسرم را دوست داشتم. ولی بعد از مدتی، رفتارهای سرد او باعث شد کم کم نسبت به او دلسرد شوم. همسرم زن کم حرفی بود و در خانه با من صحبت نمی کرد. هرجا می خواستیم برویم، بهانه ای می آورد و با من نمی آمد. همین کارهایش باعث شد من هم مثل او شوم؛ نه با او جایی بروم و نه با او صحبت کنم. ما صبح ها بدون این که با هم حرفی بزنیم، سر کار می رویم و شب ها هم همسرم به آشپزخانه می رود و غذا درست می کند و بعد از خوردن شام، هرکدام سراغ کار خودمان می رویم. این تمام زندگی ماست.

 

فقط صحبت هایی که بین ما رد و بدل می شود، در حد سلام و خداحافظی است و گاهی هم مجبور می شویم درباره یک موضوع مهم با هم حرف بزنیم. پنج سال است در خانه ما سکوت حاکم است و این وضع هردوی ما را خسته کرده است. به همین دلیل تصمیم به جدایی گرفتیم.بعد از این صحبت ها، قاضی عموزادی رئیس شعبه 268 دادگاه خانواده تهران تلاش کرد آنها را از طلاق منصرف کند و این زوج را نزد مشاور بفرستد، ولی اصرار این زوج برای طلاق باعث شد حکم طلاق توافقی صادر شود و این زن و شوهر برای همیشه از هم جدا شوند.

مهریه حق زن است
فرهاد شهبازوار، وکیل دادگستری در این باره می گوید: همه ما می دانیم که پرداخت مهریه جزو وظایف مرد است و دادگاه هم برای راحتی مرد، آن را تقسیط می کند. تقسیط مهریه برای این است که هم زن به حق و حقوقش برسد و هم مرد توان پرداخت آن را داشته باشد.

براساس ماده 1082 قانون اساسی پس از عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد. به همین دلیل زمانی که مرد پس از مطالبه مهریه اقدام به نقل و انتقال اموال خود کند، زن می تواند از دادگاه تقاضای تامین کرده و دادگاه نیز پرونده را به اجرای احکام معرفی کند و با معرفی اموال به اجرای احکام نسبت به توقیف آنها اقدام کند.

 

در واقع باید همه مهریه پرداخت شود، در غیر این صورت براساس قانون رفتار خواهد شد. یعنی طبق ماده 2 قانون محکومیت های مالی کسانی که برای پرداخت سکه به عنوان مهریه اقدام نکنند، راهی زندان می شوند. در این پرونده هم حق با زن بود و نمی شد کاری برای مرد انجام داد. ولی اگر مرد حس حسادت همسر سابقش را برنمی انگیخت و با او لجبازی نمی کرد، شاید می شد از زندانی شدنش جلوگیری کرد.

 

 اخبار حوادث  - جام جم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------