جنایت نتیجه اعتماد در فیسبوک



  اخبار حوادث -  جنایت نتیجه اعتماد در فیسبوکجنایت نتیجه اعتماد در فیسبوک

همراه مامور زن به اتاق بازجویی منتقل شد. دستبندهای فولادی دستانش را به هم دوخته بود. با اشاره افسربازجو، مامور بدرقه دستانش را باز کرد. چشمانش با سرامیک‌های کف اتاق گره خورده بود. افسر پلیس آگاهی برگه بازجویی را مقابلش قرار داد. همه اتفاقات تلخ را باید روی برگه می‌نوشت. خسته بود از یادآوری آن صحنه، اما باید می‌نوشت. باید از خود دفاع می‌کرد.

«در خانواده ای بزرگ شدم که رفاه بچه ها در پول دیده می شد. هر وقت پول می خواستم پدرم بدون این که بپرسد برای چه می خواهم، مبلغ درخواستی را به حسابم واریز می کرد، اما در برابرش خانه مان هیچ گرمایی نداشت و قهر و دعواهای پدر و مادرم، سکانس تکراری زندگی ما بود. سه ماه قبل حوصله ام سر رفته بود. تصمیم گرفتم گشتی در فیسبوک بزنم. یک درخواست دوستی داشتم. پسری بیست و سه ساله، مهندس عمران و مدیرعامل یک شرکت ساختمانی بود. گالری اش پر از عکس با ماشین های مدل بالا بود.

من به ماشین های خارجی خیلی علاقه دارم و دیدن این عکس وسوسه ام کرد که درخواست دوستی او را قبول کنم. هنوز یک دقیقه از پذیرفتن درخواست نگذشته بود که پیغام داد و مودبانه تشکر کرد.

آن روز یک ساعت با هم حرف زدیم و متوجه شدم او هم عاشق خودروهای مدل بالاست و خودروهایی که با آن عکس گرفته متعلق به خودش بوده است.

هر روز تنهایی ام را با مهرداد پر می کردم. گاهی صحبت کردن ما به سه ساعت یا بیشتر می رسید. او به من ابراز علاقه می کرد و هر چه جلوتر می رفتیم این وابستگی بیشتر می شد. یک روز مهرداد با من تماس گرفت و مدعی شد قصد خواستگاری دارد، اما قبل از آن می خواهد من و مادرش را با هم آشنا کند. به دلیل علاقه ای که به مهرداد داشتم حاضر بودم هر کاری برای او انجام دهم. او من را به خانه شان در شمال تهران دعوت کرد.

وقتی وارد خانه شدم، شوکه شده و صحنه ای که می دیدم غیرقابل باور بود. مهرداد با عکس هایش خیلی فرق داشت. تازه آنجا بود که فهمیدم در دام مرد کلاهبرداری گرفتار شده ام. خواستم فرار کنم، اما او درها را قفل کرده بود. هنوز صدای خنده هایش در گوشم است. هیچ راه فراری نداشتم مجبور بودم خود را تسلیم خواسته او کنم. مهرداد سیگاری روشن کرد و به بالکن رفت. کمی آرام تر شده بود. به سمتش رفتم و طلاهایم را به او دادم و خواستم اجازه دهد که از آنجا بروم، اما او در برابر التماس هایم می خندید. آتش خشم تمام وجودم را فراگرفته بود. به طرف او حمله ور شدم و وقتی به خود آمدم، مهرداد غرق در خون در مقابل بالکن روی زمین افتاده بود... .

افسر بازجو از او خواست زیر اظهاراتش را امضا کند و دستور داد دختر جوان را به بازداشتگاه انتقال دهند.

خطرات شبکه های اجتماعی یکی از موضوعاتی است که پلیس بارها نسبت به آن هشدار داده و افرادی سودجو با جعل عنوان در آن به دنبال شکار قربانیان خود برای کلاهبرداری، اغفال و سرقت هستند.

سرهنگ عبدالمطلب مرتضویان، رئیس پلیس فتا کهگیلویه و بویراحمد درباره خطرات این شبکه ها می گوید: بررسی ها نشان می دهد حضور برخی از کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی با مخاطراتی در رابطه با تهدید حریم خصوصی آنان مواجه می شود. سهل انگاری این دسته از کاربران، گاه صدمات جدی جبران ناپذیری به آنان وارد می کند. اعتماد به مخاطب یا افرادی که در فهرست دوستان شما قرار می گیرند مهم ترین چالش در شبکه های اجتماعی اینترنتی است.

 

مطالعه سبک کاربری کاربران ایرانی نشان می دهد کاربران درخواست دیگر کاربران برای دوستی را براحتی می پذیرند و این در حالی است که در شبکه های اجتماعی دوست یابی تنها دوستان و آشنایان در فضای واقعی در این فضا نسبت به اتصال و اشتراک گذاری اطلاعات و محتوا اقدام می کنند. با رعایت نکات ایمنی زیر از حریم خصوصی خود در فضای سایبر محافظت کنید.

مراقب جعل هویت باشید
یکی از مهم ترین موضوعاتی که کاربران را تهدید می کند موضوع جعل هویت است بخصوص زمانی که کاربر در زمینه ای جزو افراد سرشناس و شناخته شده باشد. در صورتی که در حیطه کسب و کار یا حوزه اجتماعی خود، فرد سرشناسی هستید، ممکن است افراد دیگری با سوءاستفاده از محتوا و اطلاعاتی که شما به صورت عمومی به اشتراک گذاشته اید، با نام و هویت جعلی شما و با راه اندازی صفحات مشابه، دست به اخاذی، کلاهبرداری و دیگر اقدامات مجرمانه بزنند، از این رو هوشیاری در حفظ اطلاعات و محتواهای خصوصی اهمیت دارد.


اسرار ملی و سازمانی را افشا نکنید
سازمان ها، شرکت یا موسسه ای که در آن کار می کنید، اطلاعاتی را در اختیار شما می گذارد که انتظار دارد شما آنها را به صورت محرمانه نزد خود نگه دارید. برخی از شبکه های اجتماعی نیز طوری طراحی شده اند که ناخواسته افراد را به ورطه جاسوسی می کشانند، برای مثال برخی شبکه های اجتماعی مبتنی بر جانمایی که افراد نام و نشان خیابان ها، اماکن و مراکز مهم و حساس را به اشتراک می گذارند، کارکرد جاسوسی دارند و براحتی این امکان را به دشمن می دهند که به اطلاعات مکانی مراکز مهم و حساس و حیاتی بدون کمترین زحمتی دسترسی داشته باشند.

مراقب تروجان ها باشید
برخی از خدمات شبکه های اجتماعی مثل اپلیکیشن ها در دل خود، کرم های رایانه ای و تروجان ها را انتشار می دهند، بنابراین در فضای شبکه های اجتماعی، به هر خدمتی که از سوی کاربران دیگر به شما پیشنهاد می شود اعتماد نکنید.

توافق نامه محرمانگی را مطالعه کنید
با مطالعه توافق نامه سیاست های محرمانگی، متوجه خواهید شد کدام دسته از اطلاعات که شما در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، ممکن است در معرض خطر قرار گیرد، این کار به شما کمک می کند با دقت بیشتری از این شبکه ها استفاده کنید.

به هر ناشناسی اعتماد نکنید
فضای شبکه های اجتماعی مملو از کاربرانی است که با هویت های جعلی و برای مقاصد خاص مثل کلاهبرداری، اشاعه مسائل ضداخلاقی و دیگر اقدامات غیرقانونی و مجرمانه نسبت به ارتباط گیری با کاربران اقدام می کنند. از این رو از پذیرفتن افرادی که با هویت، تصاویر و طرح مطالب اغواکننده سعی در ارتباط گیری و افزودن شما به فهرست دوستان یا علاقه مندان صفحه خود هستند، اجتناب کنید.

تنظیمات حریم خصوصی را انجام دهید
تمامی شبکه های اجتماعی، ابزارهایی را در اختیار شما می گذارند تا نسبت به تنظیم حوزه حریم خصوصی خود اقدام کنید. با استفاده از این ابزارها می توانید با خیال راحت تر نسبت به اشتراک گذاری اطلاعات با دوستان اقدام و دسترسی دیگران را محدود کنید.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------