آخرین اخبار حوادث

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پخش زنده فیلم‌ دختران ایرانی برای مردان خارجی‌ | ماجرای تکان‌دهنده خانه‌های فساد

سخنگوی فراجا جزئیات تکان‌دهنده عملیات‌ این نهاد را در ارتباط با شبکه‌های فساد و فحشا، قاچاق زنان به خارج به بهانه مسابقه رقص…

وقتی مــرگ معامله می‌شود



معاملاتی که بوی خطر می‌دهد و امنیت اجتماعی را تهدید می‌کند، این روزها به معضلی جنایی تبدیل شده است. پرونده‌هایی که در ده ماه نخست امسال به دادسرای ویژه قتل، فقط در تهران ارجاع شد هم حکایت از نقشه‌های از پیش طراحی شده برای معاملات خیالی دارد.

حالا تبهکاران علاوه بر سرکسیه کردن و کلاهبرداری از فروشندگان یا خریداران زمین، خانه و خودرو، راه جنایت هم در پیش گرفته اند؛ جنایت هایی با نقشه قبلی. این جنایت ها در کوچه پس کوچه های شهر آن قدر ساده و غافلگیرانه اتفاق می افتد که هرگز تصور نمی کنی شاید روزی تو قربانی اش باشی. همه چیز از قصد خرید یا فروش شروع می شود.

 

خریدار یا فروشنده فرقی ندارد، بوی پول که به مشامشان رسید، جانی شدند و حالا پشت میله های زندان در انتظار مجازاتند. جنایتکاران در ابتدا تصور می کنند ردپایی برجای نگذاشته اند، اما وقتی دستگیر می شوند و در بازجویی ها لب به اعتراف می گشایند، روایتشان روایت هولناکی است. مقتول را نمی شناسند و تنها به طمع پول، حق زندگی کردن را از او گرفته اند. پشت معامله شان، جایی که پول حرف اول و آخر را می زند حکایتِ قتل پایان یک مراوده اجتماعی است.

در راهروهای دادسرای جنایی تهران و در میان انواع پرونده های جنایت، قاتلانی که در اولین قرار با یک غریبه، او را به قتل رسانده اند، روایت عجیب تری دارند. ماهیت پرونده های اینچنینی انسانیت را زیر سوال می برد و فقط از آن دو واژه به جا می ماند؛ معامله با زندگی.

نقطه مشترک همه نقش آفرینان این سناریوهای خیالی، پول است. طعمه هایشان را از بین صدها فروشنده یا خریدار انتخاب می کنند و در فرصتی مناسب جرم سرقت را با قتل پیوند می زنند. زندگی در دنیای معاملات همان قدر که پرسود است به همان اندازه هم خطرناک به نظر می رسد، با این حال همه ما ناگزیر از دنیای خرید و فروش و ارتباطات باید تنها ذره ای حواسمان را به دنیای اطرافمان جمع کنیم، مطمئن قدم برداریم و بی جا اعتماد نکنیم.

خریدار سوناتا قاتل از آب درآمد
جنجالی ترین خبری که در این دسته از معاملات جنایی قرار گرفت، نقشه هولناک مردی بود که در پوشش خریدار خودروی سوناتا، خلبان ایران ایر و همسرش را به قتل رساند. شامگاه شانزدهم اسفند سال 91 وقتی پسر نوجوان خانواده به خانه شان رفت، هرگز تصور نمی کرد با جسد خونین پدر و مادرش روبه رو شود. با اعلام این خبر به مأموران کلانتری ۱۴۰ باغ فیض، بلافاصله تیمی از کارآگاهان بررسی صحنه جرم به همراه قاضی کشیک قتل راهی خانه ای در غرب پایتخت شدند. در بررسی های اولیه مشخص شد که مقتول به نام منصور شهرکی یکی از خلبان های باسابقه شرکت ایران ایر و همسر وکیلش با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده اند.

تحقیقات کارآگاهان برای رازگشایی از این جنایت هولناک آغاز شد و همزمان با چهلمین روز قتل منصور شهرکی سی و نه ساله و همسرش سارا جوان شهرکی سی و هشت ساله، کارآگاهان پلیس آگاهی عامل این جنایت را دستگیر کردند. با آغاز بازجویی از متهم این پرونده جنایی راز عجیبی برملا شد، قاتل به نام مرتضی در بازجویی هایش گفت، مقتول را نمی شناخته و فقط وقتی با آگهی فروش خودروی سوناتای این خانواده روبه رو شده به قصد سرقت به آنجا رفته است؛ سرقتی که پس از بازدید خودرو و به بهانه تنظیم قولنامه، جنایت مرگباری را رقم زد.

وقتی او به داخل خانه مرد خلبان رفت با اجرایی کردن نقشه ای از پیش تعیین شده دست و پای قربانیانش را بست و با تهدید سلاح، اموالشان را به سرقت برد. از خانه خارج شد، اما انگار این پایان ماجرا نبود و مرد سارق برای این که از سوی مالک خودرو و همسرش شناسایی نشود، دوباره به صحنه جرم برگشت؛ مرد خلبان و همسرش را به قتل رساند و با حذف کردن آنها تصور کرد که هرگز به دام نخواهد افتاد. اما خیلی زود در بن بست قانون قرار گرفت و این گونه، پرونده ای دیگر به معاملات جنایی افزوده شد.

قاتلانی که اسپورتیج دوست داشتند
بیست و نهم مهرماه امسال، همزمان با آگهی فروش خودروی اسپورتیج، دو مرد جنایتکار سناریوی مرگباری را به اجرا گذاشتند. خودشان را خریدار معرفی کردند و در حالی برای معامله راهی خانه پسر جوانی به نام بهنام شدند که نقشه قتلش را طراحی کرده بودند. 60 قرص خواب آور را در آبمیوه ای که از قبل آماده کرده بودند ریختند، معامله را با تنظیم قولنامه انجام دادند و برای پرداخت 130 میلیون پول خودرو همراه با فروشنده راهی دفترخانه شدند. در راه اما اتفاق دیگری افتاد؛ اتفاقی پنهان که خریداران مرموز خودرو بارها با یکدیگر مرورش کرده بودند. ماسک خریداران پوشالی همزمان با آبمیوه مسمومی که بهنام را در یک قدمی مرگ قرار داده بود، کنار رفت. بهنام هر لحظه پلک هایش سنگین تر می شد که دو مرد مرموز فقط برای سرقت خودرواش او را خفه کردند و سپس جسدش را در بیابان های جاده گرمسار به آتش کشیدند.

 

این جنایت هولناک که با شکایت خانواده بهنام مبنی بر ناپدید شدن پسرشان در قرار با خریداران اسپورتیج رازگشایی شد، خیلی زود کارآگاهان را به مخفیگاه دو مرد جنایتکار کشاند. وقتی دو مرد متهم لب به اعتراف گشودند هیچ کس باور نداشت طعمه شان تنها قربانی زیاده خواهی آنها شده و به قتل رسیده است. قاتلان گفته بودند برای خودنمایی جلوی بچه محل هایشان می خواستند با خودروی شاسی بلند تردد کنند و پُز بدهند. انگیزه این جنایت آن قدر هولناک است که شاید کسی باور نکند روزی می شود این گونه قربانی شد.

قرار داد آتشین خانه سعادت آباد

این پرونده مرموز در حالی در دادسرای جنایی مراحل بازپرسی را می گذراند که قاتل همچنان بر بی گناهی اش اصرار می کند. وقتی جسد مجهول الهویه مرد میانسال در استخرباغی در کرج کشف شد، هیچ کس تصور نمی کرد او زندگی اش را پای یک معامله باخته است.

 

ادعای پسری جوان مبنی بر ناپدید شدن پدر میانسالش به نام سلمان که در کار خرید و فروش ملک بود، کافی بود تا راز جنایتی آتشین برملا شود. همزمان با تحقیقات پلیسی مشخص شد سلمان آخرین بار با مردی به نام شهروز قرار معامله برای فروش یک قطعه زمین در سعادت آباد را داشته است. وقتی شهروز به دادسرا احضار شد با صحبت های ضد و نقیض خود راز پرونده را آشکار کرد. دستپاچه شده بود و در حالی که عرق سرد روی پیشانی اش نشست، ادعا کرد مدتی قبل با سلمان آشنا شده و وقتی فهمیده او قصد فروش قطعه زمین بزرگی را در منطقه سعادت آباد دارد، از سلمان خواسته تا زمین را به او بفروشد. معامله این زمین پنج میلیارد تومانی سر آغاز جنایت بود و وقتی سلمان و شهروز برای بازدید زمین راهی سعادت آباد شدند، ورق ماجرا برگشت. قولنامه را تنظیم کردند و چک ضمانتی به مبلغ پنج میلیارد تومان تحویل فروشنده شد.

 

در راه بازگشت، اما ناگهان حال سلمان منقلب شد. بدنش یخ زد و وقتی در خودروی شهروز نشسته بود، بی هوش شد و کم کم جان سپرد. وقتی مرد خریدار با جسد فروشنده روبه رو شد اما، به جای کمک به او جنایتی آتشین را رقم زد. جسد سلمان را به باغی در کرج برد، آتش زد و خونسرد به خانه اش برگشت. اما ادعا های شهروز برای بازپرس پرونده قانع کننده نبود و فرضیه های پرونده بوی جنایت می داد. شهروز که سعی می کرد خونسردی اش را حفظ کند، در مقابل بازپرس پرونده دست به داستان سرایی زده بود و ادعا داشت وقتی با سلمان در خودرو بودند او شربتی را از جیبش درآورد و نوشید، بعد از خوردن آن شربت بود که مرد میانسال جان سپرد.

فرار از مخمصه جنایت
این پرونده که متفاوت با پرونده های قبلی است، این بار به دلیل ناکام ماندن تبهکاران در اجرایی کردن نقشه جنایت، به شعبه های ویژه قتل ارجاع نشد و مردی که قرار بود مقتول باشد با معجزه زنده ماند. در این پرونده هم قربانی خریدار خودرویی بود که در بیست و هشتم آذر برای معامله با فروشندگان خودور قرار گذاشت؛ اما وقتی دو برادر که وانمود می کردند فروشنده خودرو هستند، خریدار را به قصد رفتن به دفترخانه سوار خودروشان کردند، نقشه ای هولناک را به اجرا گذاشتند. با اصرارهای یکی از برادرها، خریدار در صندلی جلو نشست و بعد از مدت زمانی که خیابان خلوت شد، سرنشین عقب ناگهان سیمی را دور گردنش انداخت و محکم کشید. خریدار در حال دست پنجه نرم کردن با مرگ، تصمیم گرفت تا برای نجات جانش از خودرو بیرون بپرد، در را باز کرد و در حالی که خودروی مردان تبهکار با سرعت سرسام آوری می تاخت به خیابان پرید؛ اما مردان جانی جنایت شان تمامی نداشت و انگار برای کشتن طعمه شان مصمم بودند. به همین دلیل یکی از آنها با سلاح از خودرو خارج شد و به سمت قربانی شلیک کرد؛ شلیکی که باعث شد او ده روز را در کما به سر ببرد. همزمان با بهبود یافتن مرد قربانی، کارآگاهان تحقیقات خود را برای شناسایی این باند مسلح آغاز کردند تا این که با شناسایی مالک خودرو، دو بردار تبهکار دستگیر شدند.

مبایعه نامه مرگ
در همه پرونده های جنایی اما فقط فروشندگان قربانی نیستند، بلکه گاهی خریداران هم می توانند طعمه مرگ شوند. یازدهم مرداد ماه امسال هم این گونه رقم خورد و جسد مردی جوان روی پل عابر پیاده دماوند کشف شد. با شناسایی هویت مقتول، کارآگاهان جنایی تهران وارد عمل شدند.

وقتی خانواده مقتول در جریان ماجرا قرار گرفتند، مشخص شد روز حادثه مرد جوان به نام رضا برای پرداخت پول با مردی به نام مجید در یک بنگاه مسکن قرار داشته است. وقتی تحقیقات مقدماتی پلیس نشان داد روز جنایت 43 میلیون تومان پول، مبایعه نامه و سند سه برگی مقتول به سرقت رفته است، فرضیه قاتل بودن مرد بنگاهدار قوت گرفت. با دستگیری مجید هم راز این جنایت برملا شد.

مرد بنگاهدار گفت که قصدشان کلاهبرداری بوده و مدتی قبل دوستش را به عنوان فروشنده خانه به رضا معرفی کرده و در ازای تنظیم مبایعه نامه ای،20 میلیون تومان پول از او گرفته اند؛ بعد از مدتی رضا که متوجه این معامله خیالی شده بود، برای باز پس گرفتن پولش سراغ مرد بنگاهدار رفته، اما آنها با قرار گذاشتن روی پل عابر پیاده دماوند وعده تنظیم قرارداد دادند.

وقتی رضا به آنجا رفت، اما این پرونده ساده کلاهبرداری هم با قتل پیوند خورد. مرد بنگاهدار با همدستی پسرخاله اش سر قرار رفت، به قصد سرقت مبایعه نامه و پول های خریدار، او را با چوب زدند و از مهلکه گریختند. پرونده این جنایت هم چند هفته پیش در دادگاه بررسی شد و متهمان در آخرین دفاعیاتشان گفتند بدون قصد جنایت، مرتکب قتل شده اند.

نگاه کارشناس1
حساسیت در مقابل پیشنهادهای سخاوتمندانه
قاضی مجتبی حسین پور، بازپرس ویژه قتل تهران: در جامعه امروزی که آسیب های اجتماعی بیشترین فراوانی را دارد، باید در مقابل پیشنهادهای سخاوتمندانه، حساس بود. آگاه نبودن از مناسبت های اجتماعی یک جامعه مدرن، اصلی ترین علت قربانی شدن است؛ در حالی که عقلانیت هشدار می دهد که همه قراردادها باید بر مبنای چارچوب قانونی منعقد شود، اما برخی دوست دارند قانون را دور بزنند.

 

در واقع براساس یک اصل عقلی اگر ما در مسیر قانون حرکت نکنیم، قانون هم به همین نسبت کمترین حمایت را از ما خواهد داشت. در حالی که بنگاه ها و دفترخانه ها با ثبت اطلاعات شخصی طرفین معامله، اطمینان خاطر را در خریداران و فروشندگان ایجاد می کنند، اما خیلی ها با تصور دست و پا گیر بودن قانون، شخصا قانون وضع می کنند.

 

جامعه مدنی در هر کجای دنیا برای اداره خودش قواعد و قوانینی دارد، نهاد های مختلف مانند اصناف و اتحادیه ها علاوه بر منبع اقتصادی وظیفه حمایت از طرفین معاملات را دارند. در بیشتر پرونده های جنایی هم اصل ماجرا بر این منطق استوار نیست، یعنی قربانیان با سازوکار رسمی معاملات آشنایی ندارند و گاهی مال ـ خودرو، ملک و... ـ را قبل از سند زدن یا به طمع پول بیشتر در اختیار طرف مقابلشان قرار می دهند. دور از ذهن نیست که دور زدن بروکراسی اداری گاهی منجر به اقدامی مجرمانه شود. مثل پرونده قتل فروشنده خودروی اسپورتیج که قاتلانش ادعا کردند چند بار برای اجرا کردن نقشه خود با فروشندگان مختلف قرار گذاشتند اما بررسی هایشان نشان داد نقشه شان با آنها عملی نخواهد شد، زیرا آن فروشندگان با رعایت قوانین سخت تری قصد معامله داشتند.

نگاه کارشناس2
قتل؛ پاک کردن صورت مساله
دکتر سعید خراط ها، جرم شناس و مدرس دانشگاه: به تعداد همه معاملات اقتصادی می تواند تخلف و جرم به وقوع بپیوندد؛ این شیوه از تبهکاری و ارتکاب جرم، شیوه جدیدی نیست. گروه هایی از خریداران و فروشندگان سال هاست که قربانی می شوند، قربانی سرقت، کلاهبرداری و نقشه های مجرمانه. وقتی نظارت دقیقی برآگهی های تبلیغاتی و معاملات وجود نداشته باشد، جرم و جنایت راهش را به محافل خریداران یا فروشندگان باز خواهد کرد. در حواشی یک رخداد مجرمانه، مجموعه همه اتفاقات زنجیره ای از جرم را تشکیل می دهند؛ به این معنی که در بسیاری از جنایت هایی که طرفین معامله قربانی آن می شوند، صرفا قتل انگیزه اصلی متهمان نبوده بلکه در وهله اول انگیزه مالی مطرح می شود.

 

در واقع خیلی از این افراد که یک شبه جنایتکار می شوند نقشه سرقت طراحی کرده اند، اما وقتی در موقعیت های بحرانی برنامه مجرمانه شان قرار می گیرند به دلایل مختلف قاتل هم می شوند. یکی از دلایل مهم آنها هم شناسایی نشدن از طرف فردی است که از نقشه شان با خبر می شود. بنابراین برای این که بعد از آن لو نروند، تصمیم می گیرند که مانع سرراه خود را حذف کنند و این گونه می شود که ماهیت جرایم سرقت و زورگیری، زنجیروار به قتل و جنایت تبدیل می شود.

نگاه کارشناس3
رعایت 4 اصل معاملاتی
مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور:چهارستون یک اختلاف را بر این اساس گذاشته اند:

1. طمع کردم
2. رودربایستی کردم
3. نخوانده امضا کردم
4. مشاور متخصص نداشتم.
مبنای مثبت این اصول، اگر در معاملات خرید و فروش رعایت شود بی شک کمترین ضرر را برای طرفین معامله همراه خواهد داشت. معنای دقیق این چهار مورد یعنی برای به دست آوردن پول بیشتر معاملات مشکوک انجام ندهیم، در معاملات رودربایستی را کنار بگذاریم، هر برگه و سندی را قبل از مطالعه امضا نکنیم و در معاملات خود از کمک مشاوران و نیروهای متخصص استفاده کنیم.

جهل به قانون رافع مسئولیت نخواهد بود، پس مشاوره در هر امری به نفع ماست. در هر حال کار را باید ساده کرد، هر معامله ای را که ساده کنیم فساد کمتری خواهد داشت؛ اما این به معنی دور زدن قانون نیست، بلکه بر اساس رعایت قواعد و قوانینی است که راه حل های ساده را پیش پای خریداران و فروشندگان بگذارد. یکی از مهم ترین اصول معاملات رعایت جوانب قانونی آن است؛ یعنی هنگام معامله کارت شناسایی خریدار و فروشنده و همچنین اسناد باید وجود داشته باشند و از صحت مدارک اطمینان کسب کرده و سپس دست به معامله بزنیم. بعد از آن هم تاکید شده در محل های خلوت و کم تردد که احتمال زورگیری وجود دارد، قرار معامله گذاشته نشود.


 اخبار حوادث  -  جام جم 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------