دستبرد سارقان به آجیل شب عید



باند سارقان شب‌رو با نفوذ به مغازه‌های خشکبار، آجیل شب عید مردم را می‌ربودند. این سارقان وقتی در رصد پلیس قرار گرفتند، خیلی زود زمینگیر   شدند.

سرقت‌های سریالی از مغازه‌های آجیل‌فروشی کافی بود تا باند سارقان شب‌رو متلاشی شود. چند روزی بیشتر به پایان‌ سال نمانده بود که مغازه‌های آجیل و خشکبار در بازار شهرستان ملارد به‌طور همزمان مورد دستبرد سارقان قرار گرفتند.


وقتی صاحبان مغازه‌ها برای شروع یک صبح کاری به دکان‌هایشان رفتند صحنه‌ای را که پیش روی خود می‌دیدند باور نداشتند.کرکره مغازه‌شان بریده و قفل مغازه‌ها شکسته شده بود. چند مغازه با فاصله‌هایی دور و نزدیک از یکدیگر هدف سرقت سارقان قرار گرفته بودند. با اعلام این خبر، بلافاصله اکیپی از کارآگاهان بررسی صحنه جرم به محل حادثه اعزام شدند. تحقیقات نشان می‌داد سرقت از مغازه‌ها با ترفند برش کرکره و قفل مغازه در یک زمان مشخص از شب انجام شده است. همین موضوع کافی بود تا ماموران کلانتری برنامه‌های گشت شبانه خود را برای شناسایی سارقان شب‌رو آغاز کنند.


 کارآگاهان در اولین شاخه از تحقیقات پلیسی دوربین‌های مداربسته چند مغازه مورد دستبرد را تحت بررسی قرار دادند. تصاویر نشان می‌داد که این سارقان در زمان اجرای نقشه سرقت با نقاب وارد مغازه‌هایی که از قبل شناسایی کرده بودند شده و سپس آجیل‌های مغازه‌ها را به سرقت می‌بردند.


تا این‌که در گشت‌های شبانه پلیس ٣ مرد مرموز را در حین سرقت از یک مغازه آجیل‌فروشی شناسایی کرد. عملیات دستگیری سارقان آغاز شد. ٣ سارق حرفه‌ای وقتی خودشان را در مخمصه پلیسی گرفتار دیدند با خودروی سرقتی مدل بالایشان از مهلکه گریختند. عملیات تعقیب و گریز پلیس و سارقان آغاز شد، تا این‌که با شلیک چند تیر هوایی توسط ماموران، اعضای این باند زمینگیر شدند.


 سرهنگ همتی فرمانده انتظامی شهرستان ملارد در رابطه با دستگیری سارقان آجیل‌فروشی‌ها گفت: «سارقان حرفه‌ای نقابدار در حین سرقت از یک مغازه آجیل‌فروشی، وقتی خودرو پلیس را مشاهده کردند با خودرو مدل بالای سرقتی، اقدام به فرار از مهلکه کردند. مأموران انتظامی با تعقیب و گریز و مسدود کردن مسیر خودروی سارقان، مانع حرکت آنها شدند، در این زمان مردان تبهکار از خودرو پیاده شده و با پای پیاده متواری شدند و به همین خاطر ماموران ضمن رعایت قانون بکارگیری سلاح با تیراندازی متهمان را دستگیر کردند.

 


 پس از دستگیری متهمان از داخل خودرو ۴۰۰کیلو پسته، ۵۰کیلو آجیل مخلوط و ۳۰کیلوگرم بادام کشف شد که در بررسی‌ها مشخص شد سارقان با استفاده از انبرهای بزرگ اقدام به برش کرکره و قفل‌های مغازه‌ها کرده و با استفاده از خودروهای مدل بالای سرقتی از محل می‌گریختند. متهمان به علت مصدومیت روانه بیمارستان شدند و رسیدگی به پرونده تا شناسايی سایر مالباختگان ادامه دارد.


هشدار پلیسی
در حالی که این دزدان دستگیر شده‌اند گمان می‌رود که سرقت از مغازه‌های خشکبار ترفند دزدان است تا پول خوبی به جیب بزنند. پلیس با ارایه هشدارهایی از کسبه خواست سیستم‌های محافظتی مغازه‌های خود را مجهز کنند. قفل در ورودی اصناف به نحوی تعبیه شود که با سیم‌چین نتوان آن را بازکرد، باید از سیستم‌های آژیر و دزدگیر برای ساختمان واحدهای صنفی استفاده كرد و ورودی کانال کولر و نورگیر باید دارای حفاظ مناسب باشد.


دیوارها و کف و سقف مغازه‌ها و واحدهای صنفی باید با فلز و بتون محکم تقویت شود و کسبه از نگهداری وجه نقد و اسناد و مدارک در مغازه و واحد صنفی خود خودداری کنند و هنگام استخدام کارگر یا شاگرد مغازه نیز حتما پیشینه وی را مدنظر قرار دهند.


پلیس از مغازه‌داران خواسته تا حد الامکان گاوصندوق را به نحوی تعبیه کنند که حجم، اندازه و محل آن مشخص نباشد و نیز از سپردن مغازه و واحد صنفی به افراد نابالغ و کم تجربه بپرهیزند چراکه احتمال اغفال شدن این افراد بالاتر از دیگران است.


نزاع، تصادف، معلولیت ساختگی و... ازجمله ترفندهای سارقان برای خارج کردن مغازه‌داران از مغازه یا پرت کردن حواس آنان است که در این‌خصوص نیز باید ضمن حفظ هوشیاری از ترک مغازه و واحد صنفی خودداری شود؛ همچنین مغازه‌داران باید علاوه بر استفاده از حفاظ‌های عمودی محکم از قفل کامپیوتری نیز استفاده کنند.


مغازه‌داران باید از گرفتن چک‌هایی که صادر‌کننده آن ناشناس است خودداری کنند و آگاهی‌های لازم از قوانین مربوط به چک را به منظور جلوگیری از چنین جرایمی کسب کنند.

 

 اخبار حوادث  -  شهر وند 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------