روزنه امید برای عفو نوعروس قاتل



زن شانزده ساله که به‌خاطر قتل همسرش با قرص برنج تا یک قدمی چوبه دار رفته بود، با قبول درخواست اعاده دادرسی‌اش بار دیگر محاکمه شد.

به گزارش جام جم، ماموران پلیس آگاهی تهران اردیبهشت سال 86 در جریان مرگ مشکوک مرد جوانی در بیمارستان قرار گرفته و پس از حضور در آنجا متوجه شدند، مرد جوان بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان باخته است.

با انتقال جسد به پزشکی قانونی تحقیقات از همسر نوجوان این مرد آغاز شد. مائده گفت: «سر کار بودم که شوهرم با من تماس گرفت و گفت حالش خوب نیست. سریع به خانه آمده و او را به بیمارستان رساندم، اما بعد از چند دقیقه فوت شد.»

تحقیقات بیشتر ماموران نشان داد مائده پس از ازدواج با همسرش از شمال کشور به تهران آمده بود. او مدتی بعد از این ازدواج با شوهرش به نام احمد اختلاف پیدا کرد و آنها درگیری های زیادی با هم داشتند. همچنین مشخص شد فیلمی از دختری شبیه به مائده به شوهر او نشان داده شده که باعث درگیری های شدیدی بین او و شوهرش شده بود.

به این ترتیب ماموران انگشت اتهام را به سمت مائده گرفته و این زن یک بار در اداره آگاهی به قتل شوهرش اعتراف کرد، اما سپس اعترافاتش را پس گرفت و گفت در قتل شوهرش نقشی نداشت و فقط به خاطر معده درد همسرش به او داروی گیاهی داده بود.

در نهایت شعبه ٧٤ دادگاه کیفری استان تهران رای بر قصاص متهم صادر کرد و این حکم در دیوان عالی کشور نیز تائید شد و پرونده مائده در فهرست اعدامیان قرار گرفت، اما بعد از پنج سال درخواست اعاده دادرسی وی با توجه به ماده 91 قانون مجازات اسلامی از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد. براساس ماده ٩١ قانون مجازات اسلامی در صورتی که فردی در سن زیر ١٨ سال مرتکب قتل شود و چنانچه حرمت و ماهیت قتل را نداند و به رشد عقلی نرسیده باشد از مجازات قصاص معاف خواهد شد.

صبح دیروز زن جوان در شعبه 71 دادگاه کیفری و برای دومین بار پای میز محاکمه قرار گرفت.

مائده در این جلسه با رد اتهام قتل عمد گفت: یکی از بستگان همسرم فیلمی را به شوهرم نشان داد و مدعی شد من در این فیلم حضور دارم. این موضوع باعث اختلاف من و احمد شده بود. از او خواستم شکایتی را برای اثبات بی گناهی من از عامل انتشار فیلم مطرح کند، اما احمد قبول نکرد و مدعی بود این طوری بیشتر آبروی او می رود.

متهم به قتل ادامه داد: شوهرم را تهدید به خودکشی کردم و برای این کار دو قرص برنج خریدم. قرص ها را در جعبه جواهرات مخفی کرده بودم. روز حادثه همسرم با من تماس گرفت و گفت معده درد دارد. به او گفتم قرص معده بخورد تا خودم را به خانه برسانم. وقتی به خانه رسیدم وضع جسمانی شوهرم وخیم بود به همین خاطر او را به بیمارستان رساندم، اما ساعتی بعد فوت کرد.

رئیس دادگاه: همسرت به دنبال قرص معده بود، پس چرا باید قرص برنج را به اشتباه بخورد؟
مائده: یک روز احمد قرص ها را دید و به دروغ گفتم داروی گیاهی برای ورم معده است.


رئیس دادگاه: اگر مرتکب قتل نشدی چرا در ابتدا اعتراف کردی؟
مائده: تحت فشار بازجویی بودم.

رئیس دادگاه: می دانستی مجازات قتل، قصاص است؟
مائده: نه. در کانون اصلاح و تربیت متوجه شدم.

پس از آخرین دفاعیات متهم و وکیل مدافعش، قضات دادگاه برای صدور رای وارد شور شدند.

 

 اخبار حوادث  - جام جم 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------