خاکسپاری دختر، پس از قتل او در خواب



جسد دختر جوان که ابتدا بدون طی مراحل قانونی در قبرستان یکی از روستاهای شهرستان کبودرآهنگ دفن شده بود، چندین ساعت پس از اظهارات زن غسال، از قبر خارج و به پزشکی قانونی منتقل شد.

به گزارش فرهیختگان، نبش قبر این دختر در حالی صورت گرفت که پزشکی قانونی اعلام کرد مرگ به علت خفگی و بسته شدن مجاری تنفسی اتفاق افتاده و هم‌زمان نیز پدر مقتول به قتل دخترش اعتراف کرد.

 پدر دختر در اظهارات تکان‌دهنده‌اش در حضور پلیس و مسئولان پزشکی قانونی گفت: «دخترم مطلقه بود و ارتباطاتی با غریبه‌ها داشت و من برای حفظ حرمت‌های خانوادگی او را در خواب خفه کردم.»

افرادی که بدون گواهی فوت دفن می‌شوند
این خبر در حالی منتشر شده که مشخص نیست چرا جسد این دختر پیش از دفن، به پزشکی قانونی نرفته و برای او گواهی فوت ثبت نشده است. محمدابراهیم الهی‌تبار، معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان، درباره این اتفاق به فرهیختگان گفت: «در روستای داغ داغ آباد چنین اتفاقی افتاده و در روستاها از این موارد زیاد دیده‌ایم که کسی را که در منزل فوت می‌شود، بدون فرستادن به پزشکی قانونی و بدون صدور گواهی فوت، دفن می‌کنند.»

 الهی‌تبار در پاسخ به اینکه اگر کسی سکته کرده باشد و اطرافیان تصور کنند فوت شده است چه اتفاقی می‌افتد، افزود: «اگر تصور کنند فوت شده ممکن است او را نیز غسل بدهند و برایش نماز بخوانند و او را دفن کنند.» او درباره اینکه اتفاقی مانند این قتلی که رخ داده نیز از مواردی است که لزوم گواهی فوت را برای همه متوفیان مشخص می‌کند، ادامه داد: «از این اتفاقات خیلی کم می‌افتد و این قتل نیز از موارد نادر بوده است.»

به هر حال این دختر جوان که با دستان پدرش هنگامی که خواب بوده، خفه شده است، اگر کبودی‌های تنش کمتر بود یا اگر کسی که او را غسل داده بود درباره این کبودی‌ها صحبتی نمی‌کرد، ممکن بود هرگز نبش قبر نشود و این قتل هرگز سر بازنکند. مانند همه اتفاقات و قتل‌هایی که شاید پیش از این رخ داده باشد و از آنجا که هیچ نبش قبری اتفاق نیفتاده در ردیف قتل‌های استان قرار نگرفته است و حالا معاون امنیتی و سیاسی این اتفاقات را نادر و انگشت‌شمار می‌داند.

این مقام مسئول همچنین درباره برطرف کردن این مشکل، اظهار کرد: «کارگروهی تحت عنوان تحولات جمعیتی تشکیل شده که ثبت ولادت، فوت، ازدواج و طلاق افراد استان را در دستور کار دارند.» او همچنین ادامه داد: «شهرداری‌ها و دهداری‌ها در روند پیشرفت این کارگروه فعالیت و آمار این تحولات جمعیتی را به این کارگروه اعلام می‌کنند.»

معاون امنیتی و سیاسی استاندار همدان افزود: «در مورد این قتل نیز پیش از آنکه پزشکی قانونی اعلام کند قتل به دلیل انسداد مجاری تنفسی بوده، در همان ابتدا که نبش قبر انجام شده پدر مقتول اعتراف کرده است.»

ماجرای قتل دختر چه بود؟
صبح شنبه هفته گذشته پدر و مادری با این ادعا که دخترشان در خواب فوت شده است او را برای کفن و دفن به قبرستان بردند. پس از دفن این دختر، غسالی که دختر را غسل داده بود به پلیس اعلام کرد که روی تن دختر کبودی‌هایی دیده که طبیعی به نظر نمی‌آمده است. به این ترتیب با حکم قضایی نبش قبر انجام شد و پس از انتقال جسد به پزشکی قانونی، مشخص شد که دختر به دلیل خفگی از طریق بسته شدن مجاری تنفسی جان خود را از دست داده است. پدر مقتول وقتی همه شواهد را علیه خود دید اعتراف کرد که به دلیل اینکه دخترش پس از طلاق، با افراد غریبه در ارتباط بوده برای حفظ آبروی خانوادگی‌شان او را خفه کرده است.

شکاف عمیق بین دو نسل کشنده است
مجید صفارنیا روانشناس، رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران و استاد دانشگاه علامه طباطبایی، در باره با این حادثه به فرهیختگان گفت: «یک نوع تصور غالبی داریم که معمولا تحت رفتارهای مردسالارانه، تعصبی و تبعیض جنسیتی اتفاق می‌افتد و این تصور غالب، وقتی در رفتار فرد نفوذ می‌کند، چنین رفتارهایی را ناشی می‌شود؛ تصورات غالبی که اگرچه نسبت به گذشته کمتر شده، اما همین‌طور از نسلی به نسل بعدی انتقال پیدا می‌کند و راه مقابله با این اتفاق بالا بردن استانداردهای سلامت اجتماعی است.»

این روانشناس همچنین گفت: «ایجاد مراکز مددکاری اجتماعی، بعد از بحث آموزش، یکی از اتفاقات مثبتی است که به‌ویژه باید در شهرستان‌های کوچک و روستاها انجام شود.»

 صفارنیا همچنین با اشاره به بالا بودن ضریب نفوذ اینترنت در زندگی افراد، ادامه داد: «این موضوع نیز از عواملی است که باعث عمیق‌تر شدن شکاف بین دو نسل مانند پدر و فرزند شده و چنین اتفاقاتی را ناشی می‌شود.» این روانشناس بهترین راهکار را شروع آموزش‌های هر چند محدود در سطح روستاها و برای افرادی که از فضاهای اینترنتی دور هستند مناسب دانست که در مورد شرایطی که امروز فرزندان‌شان با آنها درگیر هستند بیشتر بدانند.

 قتل‌های ناموسی اولین بار نیست که با چنین دلایلی از سر ناآگاهی و تعصب، در شهرستان‌ها اتفاق می‌افتد و عده‌ای را عزادار می‌کند. هنوز دو ماه نگذشته از قتل دختر بوشهری توسط پدرش تنها به این دلیل که با مردی در کوچه هم‌صحبت شده بود یا دختری که وقتی برادرش او را با پسری در پارک دید به قطعه‌قطعه شدنش در همان شب توسط پدرش انجامید. حالا هم این پدر کبودرآهنگی دختر جوانش را با دست خفه کرده و از نظر خودش حرمت‌های خانواده را حفظ کرده است.


  اخبار  حوادث  -  فرهیختگان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------