محاکمه عاملان قتل حین آتش‌بازی



دو مرد جوان که در رویدادهایی جداگانه و در یک تاریخ به‌خاطر آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری باعث مرگ سه نفر و جراحت افرادی دیگر شده ‌بودند، پرونده‌هایشان در دادگاه کیفری ‌شماره یک موردرسیدگی قرار گرفتند.

به گزارش شرق  ، در اولین محاکمه که در شعبه ١٠ دادگاه کیفری‌ شماره یک برگزار شد، خانواده مأمور نیروی انتظامی که بر اثر انفجار نارنجک در چهارشنبه‌سوری سال ٩٢ کشته‌ شده ‌بود برای متهم درخواست قصاص کردند در ابتدای جلسه رسیدگی به پرونده، نماینده دادستان تهران در جایگاه حاضر شد و خطاب به قضات گفت: «متهم در چهارشنبه‌سوری سال ٩٢ با پرتاب نارنجک به سمت مأموران پلیس باعث زخمی و بعد هم کشته‌‌شدن یکی از آنها شد.

 

متهم زمانی که با وسایل آتش‌زای غیرقانونی باعث ایجاد اخلال در نظم شده ‌بود، با مأموران روبه‌رو شد و نارنجک را به سمت آنها پرتاب کرد. با توجه به مدارک موجود در پرونده و درخواست اولیای‌دم خواستار رسیدگی به این پرونده و صدور حکم شایسته هستم».سپس اولیای‌دم در جایگاه حاضر و خواستار صدور حکم قصاص شدند. وقتی نوبت به متهم رسید او اتهامش را انکار کرد و گفت هرچند در گذشته به قتل اعتراف کرده‌ اما این اعترافات به‌دلیل فشارهایی بود که در اداره آگاهی به او وارد شد و درحال‌حاضر گفته‌هایش را قبول ندارد.


متهم گفت: «زمانی که نارنجک منفجر شد، من اصلا آنجا نبودم و در خانه بودم. گفته‌های شاهدان را هم قبول ندارم».در این هنگام قاضی قربانزاده -رئیس دادگاه - خطاب به متهم گفت: «در اعترافات دادسرا و اداره آگاهی گفته‌ای در حال آتش‌بازی بودید که مأموران به سمت شما آمدند و همه فرار کردند، از آنجایی که مأموران تلفن‌‌همراه تو را گرفته ‌بودند و نتوانستی آن را پس بگیری، بنابراین برای خالی‌کردن عصبانیت نارنجکی را که در دست داشتی به سمت مأموران پرت کردی که به یکی از مأموران برخورد کرد و باعث مرگ او شد.

 

برفرض که در اداره آگاهی تحت‌فشار بودی، نزد بازپرس که تحت‌فشار نبودی ضمن اینکه این گفته‌ها را چند ‌بار تکرار کردی و شاهدانی که در پرونده شهادت دادند و در محل حضور داشتند هم پرتاب نارنجک توسط تو را تأیید کرده‌اند. دراین‌باره چه می‌گویی؟»متهم گفت: «من اتهامم را قبول ندارم و آنچه گفته ‌شده دروغ ‌است. اعترافات قبلی هم اشتباه است».متهم همچنین در پاسخ به این سؤال که چه کسی نارنجک را به سر مأمور پلیس کوبید، گفت: «من نمی‌دانم.

 

اصلا در محل نبودم و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد».هیأت قضات درحالی‌که مرد جوان در آخرین دفاع نیز اتهامش را انکار می‌کرد، وارد شور شدند تا در خصوص این پرونده تصمیم‌گیری کنند. در همین حال جلسه رسیدگی به پرونده مردی دیگر که او نیز در چهارشنبه‌سوری سال ٩٢ با روشن‌کردن نوعی وسیله آتش‌بازی موسوم به آبشار باعث قتل دو نفر و زخمی‌‌شدن هفت نفر دیگر شده ‌بود، در شعبه دوم دادگاه کیفری شماره یک آغاز شد. نماینده دادستان در ابتدای جلسه رسیدگی، کیفرخواست علیه متهم را خواند و با اشاره به اینکه متهم با روشن‌کردن آبشار آتش‌زا باعث مرگ مرد جوانی که از اقوامش بود و همچنین کودکی هشت‌ساله شده و چند نفر را زخمی کرده‌ است، خواستار صدور حکم قانونی در این خصوص شد.

 

سپس اولیای ‌دم در جایگاه حاضر شدند؛ خانواده یکی از مقتولان که شوهرخواهر متهم بود رضایت کامل خود را بدون قید و شرط اعلام کردند اما خانواده پسربچه هشت‌ساله خواستار صدور حکم قصاص شدند. مادر مقتول گفت: در آزمایشاتی که صورت گرفته مشخص شده‌ است باروت سیاه در آن ماده آتش‌زا وجود داشت؛ کسی که بخواهد به‌خاطر شادی چهارشنبه‌سوری آتش‌بازی کند، باروت سیاه استفاده نمی‌کند و کاری که متهم کرده کاملا عمدی بوده‌ است؛ ترکش‌های ناشی از انفجار آبشار باعث مرگ پسرم شده ‌است و خواستار صدور حکم قصاص هستم.

 

سپس یکی از مجروحان در جایگاه حاضر شد؛ او که دایی پسربچه مقتول است ضمن اینکه خواستار دریافت دیه جراحت‌هایش شد، در مورد حادثه گفت: «من همراه خانواده خواهرم کنار خیابان ایستاده‌ بودم که متهم آبشاری که از خودش آتش بیرون می‌داد روشن کرد و بعد یکباره منفجر شد، ما هم کنار خیابان بودیم و ترکش‌هایی به ما برخورد کرد و باعث مرگ خواهرزاده‌ام و مجروح‌شدن من شد».سپس متهم در جایگاه قرار گرفت؛ او اتهام قتل عمدی را قبول نکرد و گفت: «آن شب نامزدی برادرم بود و ما به خانه همسر برادرم رفته ‌بودیم، روز قبل از حادثه من به اتفاق همسرم بیرون رفته‌ و از دست‌فروشی کنار خیابان مقداری مواد آتش‌‌زا از جمله سیگارت خریده بودم. شب نامزدی هم سیگارت‌ها را روشن و شادی کردیم و هیچ مسئله‌ای هم پیش نیامد.

 

در خانه جشن و شادی برپا بود، من و چندنفر از اعضای خانواده بیرون رفتیم تا آبشار آتشی را که خریده‌ بودیم روشن کنیم و باز هم شادی کنیم. وقتی آبشار را روشن کردم یکباره منفجر شد و چند نفر زخمی شدند؛ من هیچ دشمنی با خانواده پسربچه هشت‌ساله نداشتم، یکی از کسانی که کشته ‌شد شوهرخواهر خودم بود اگر با این خانواده هم دشمنی داشتم، با خواهر خودم که دشمنی نداشتم؛ ضمن اینکه شش نفر از کسانی که مجروح شدند هم از اعضای خانواده خودم بودند که بلافاصله همه را به بیمارستان رساندیم».متهم درباره استفاده از وسیله‌ای با باروت سیاه گفت: «من در جریان نبودم که چنین چیز خطرناکی در آبشار آتشی گذاشته‌اند و فکر می‌کردم مثل سیگارت‌ها که معمولی روشن شد و به کسی آسیبی وارد نکرد و اتفاقی نیفتاد در این مورد هم اتفاقی نمی‌افتد، من اصلا خبر نداشتم درون آبشار چیست و اگر هم باروت سیاه بود مردی که به من فروخته، باروت‌ها را جاسازی کرده‌ است.

 

در هر صورت از اولیای ‌دم به خاطر اینکه باعث مرگ فرزندشان شدم درخواست بخشش دارم و عذرخواهی می‌کنم».سپس وکیل‌مدافع متهم در جایگاه حاضر و خواستار صدور حکم برائت برای موکلش شد. با پایان جلسه رسیدگی هیأت قضات شعبه دوم دادگاه کیفری شماره یک وارد شور شدند و متهم را در قتل عمد تبرئه و در اتهام قتل شبه‌عمد مجرم دانستند و به پرداخت دیه و همچنین سه سال حبس محکوم کردند.


 اخبار  حوادث  - شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------