آخرین اخبار حوادث

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پخش زنده فیلم‌ دختران ایرانی برای مردان خارجی‌ | ماجرای تکان‌دهنده خانه‌های فساد

سخنگوی فراجا جزئیات تکان‌دهنده عملیات‌ این نهاد را در ارتباط با شبکه‌های فساد و فحشا، قاچاق زنان به خارج به بهانه مسابقه رقص…

بازداشت کلاهبردارانی که 700 بازاری را پای کارت خوان ها کشیدند و ۲۱ میلیارد به جیب زدند



اعضای یک شبکه از کلاهبرداران اینترنتی که با اقدامات تبهکارانه خود در فضای مجازی 21 میلیارد را به جیب زده بودند از سوی پلیس فتای مازندران شکار شدند. اعضای این شبکه با فریب طعمه‌های خود در فضای مجازی  آنان را سرکیسه می‌کردند.

قربانیان این شبکه کلاهبرداری از استان‌های مختلف بودند و از هر یک از مالباخته‌ها به میزان پول موجود در حسابش کلاهبرداری شده بود. اقدامات پلیس فتای مازندران برای به دست آوردن ردی از این گروه تبهکاری با اعلام شکایت گروهی از طعمه‌هایشان در دستور کار قرار گرفت.

براساس آمارهای به دست آمده اعضای این گروه در مدت کوتاهی توانسته بودند با فریب طعمه‌های خود  آنان را پای دستگاه خود پرداز بانک‌ها کشانده و دست به کلاهبرداری 21 میلیاردی بزنند.

سرهنگ محمدنژاد رئیس پلیس فتای استان مازندران گفت: با شکایت صاحب یک رستوران در پلیس فتای استان مازندران و مبنی بر اینکه زنی ناشناس با تلفن همراهش تماس گرفته و خود را از مسئولان یکی از دانشگاه‌های کشور معرفی کرده و درخواست 60 پرس کباب کرده است. این مرد در ادامه شکایت خود ادعا کرده بود که تماس گیرنده سپس برای واریز هزینه 60 پرس کباب، مرا به پای دستگاه خودپرداز کشانده و با ترفندی رمز دوم حساب بانکی مرا فعال کرد و 30 میلیون ریال به صورت غیرمجاز از حسابم  برداشت نمود که در این خصوص تقاضای رسیدگی به پرونده را دارم.

با توجه به این ادعاها و اطلاعاتی که مرد رستوران دار در اختیار مأموران قرارداده بود، بلافاصله مراتب در دستور کار پلیس  فتای استان قرار گرفت و با تشکیل گروه ویژه ای از کارآگاهان و کارشناسان ادارات مختلف این پلیس اقدامات علمی‌در فضای مجازی انجام شد. با انجام این اقدامات بود که سرانجام مشخصات این کلاهبرداران که با افراد مختلف تماس گرفته و سفارش کالا و.... می‌دادند و با روش‌های متقلبانه آنان را به پای دستگاه خودپرداز کشانده و از حسابشان سرقت می‌کردند شناسایی شد.

با انجام تحقیقات و اقدامات گسترده‌ای در این خصوص سرانجام هویت سرکرده اصلی این باند که در استان البرز زندگی می‌کند شناسایی شد که بعد از دستگیری وی دو عضو دیگر این باند دستگیر و از آنان مشخصات بیش از 700 اطلاعات حساب بازاری‌ها از جمله شماره کارت، شماره تماس و رمز اینترنتی به همراه 29 سیم کارت ایرانسل و همراه اول و همچنین گواهینامه راهنمایی و رانندگی و کارت ملی جعلی و تعدادی گوشی تلفن همراه سرقتی به دست آمد. بعد از انجام تحقیقات مقدماتی مشخص شد این شیادان قبل از تماس تلفنی با طعمه‌هایشان، در سطح شهر اقدام به گشتزنی و کسب اطلاعات از جمله شماره تلفن از روی سر در مغاره‌ها و فروشگاه‌ها کرده و در دفاتر خود می‌نوشتند و با شگردهای مختلفی خود را از مسئولان ارشد یکی از دانشگاه‌ها و... معرفی کرده و با هتل‌ها، رستوران‌ها، قصابی‌ها و دیگر کسبه بازار تماس تلفنی برقرار می‌کردند سپس برای واریز دستمزد ابتدا شماره کارت مالباختگان را دریافت کرده و پس از مدتی به بهانه واریز پول به حسابشان و دریافت موجودی، مالباختگان را پشت دستگاه خودپرداز می‌کشاندند.

اعضای این باند سپس با ترفندی رمز اینترنتی حساب طعمه‌هایشان را فعال یا با فریب مالباختگان پول را از حسابشان پس از چندین انتقال، سرانجام به حساب‌های جعلی خود واریز کرده و سپس از طریق دستگاه‌های خودپرداز‌ و فروشگاه‌های مختلف اقدام به نقد کردن آن می‌کردند. براساس اعلام سرهنگ محمدنژاد این شیادان تاکنون علاوه بر استان مازندران به بیش از 17 پرونده از نقاط مختلف کشور از جمله استان‌های تهران، گلستان، اصفهان، لرستان و... به ارزش 21 میلیارد ریال اقرار کرده‌اند.

رئیس پلیس استان مازندران با هشدار به شهروندان گفت: اگر قرار است پول را دریافت کنیم، ارائه شماره کارت یا شماره حساب به واریزکننده پول کفایت می‌کند و نیازی به ارائه اطلاعات مهم نظیر رمز اول و دوم، CVV2، تاریخ انقضا و... به این افراد نیست. این اطلاعات مخصوص برداشت از حساب یا خرید اینترنتی است. برای واریز پول به حساب شما احتیاجی به مراجعه حضوری پشت دستگاه ATM  عابربانک نیست. برای  اطمینان از واریزشدن پول به حساب خود از گزینه نمایش یا چاپ موجودی استفاده شود و نیازی به ورود به بخش انتقال نیست. بنابراین اگر شخصی ترغیب به وارد شدن به بخش انتقال کرد احتمالاً کلاهبردار است. پس دقت داشته باشید.

سرهنگ محمدنژاد با تأکید بر ضرورت استفاده صحیح از دستگاه‌های کارت خوان، گفت: هنگام خرید به وسیله کارت‌های بانکی مراقب عملیات کسر از حساب و کشیدن کارت در دستگاه‌های کارت‌خوان باشید، تا در معرض دید شما انجام شود و رمز عبور را شخصاً وارد کنید تا زمینه سوء استفاده فرصت‌طلبان نشود.

رئیس پلیس فتای استان مازندران افزود: امروزه مشتریان در استفاده از دستگاه‌ها معمولاً واردکردن شماره رمز و برداشت پول را به عهده فروشنده می‌گذارند و این کار امکان کسر مبالغی بیش از مبلغ کالای خریداری شده را فراهم می‌آورد و احتمال به سرقت رفتن کلیه اطلاعات حساب خریدار توسط اسکیمر‌ها نیز وجود دارد. در بررسی‌های کارشناسانه پلیس فتا مشخص شده که افرد سودجو، می‌توانند از اطلاعات کارت، کپی تهیه کرده و با در اختیار داشتن رمز، اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب افراد کنند. بر همین اساس با توجه به خرید با دستگاه‌های کارت خوان به هموطنان توصیه می‌شود در صورت امکان کارت و رمز عابربانک را در اختیار دیگران قرار ندهند.

سرهنگ محمدنژاد افزود: روش صحیح استفاده از دستگاه‌ها این است که رمز و مبلغ کالا باید توسط مشتری به دستگاه داده شود و در این شرایط فروشنده نیز با نظارت درست مبلغ داده شده به دستگاه را تأیید کرده و با فشار دادن دکمه ثبت، باید انجام عملیات تأیید ‌شود. وی ادامه داد: پس از اتمام عملیات، دستگاه دو رسید را ارائه می‌دهد که یک رسید متعلق به خریدار و یک رسید متعلق به فروشنده است.

وی با اشاره به اینکه، احتمال سوء استفاده از حساب فروشنده توسط خریدار نیز وجود دارد، گفت: برای جلوگیری از این‌گونه کلاهبرداری‌ها فروشندگان و صاحبان صنوف در هنگام گرفتن قبض دستگاه از مشتریان، هر دو قبض صادر از دستگاه کارت خوان را تطبیق داده تا دچار چنین مشکلی نشوند. بانک‌های عامل بر روی اعداد مبالغ خریداری شده -قبض دستگاه pos- سایه گذاشته تا امکان جعل وجود نداشته باشد و فروشنده‌ها حتما سامانه sms بانک خود را فعال کنند.

سرهنگ محمد نژاد در خاتمه خطاب به شهروندان خاطرنشان کرد: هیچگاه رمز خود را در مکان‌های شلوغ بیان نکنید و نسبت به تغییر رمز عابر بانک خود به صورت دوره‌ای بخصوص پس از خرید از مکان‌های مشکوک اقدام کنید، تا حساب شما مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

وی افزود: همه سرمایه خود را در یک حساب متمرکز نکنید تا در صورت دسترسی غیرمجاز از میزان ضرر و زیان آن کاسته شود.همچنین اگر از سیستم پیامکی استفاده نمی‌کنید، سعی کنید در نخستین فرصت با مراجعه به محل صدور کارت بانکی خود، نسبت به فعال کردن سیستم پیامکی گردش حساب اقدام کنید تا در صورتی که از حساب شما به صورت غیرمجاز برداشتی انجام شد سریعاً مطلع و اقدام قانونی به عمل آورید. بنابر این گزارش، این سه مرد تبهکار تحت تحقیق هستد تا کارآگاهان با شناسایی دیگر اعضای باند آنان را نیز به دام اندازند.


 اخبار  حوادث  -  ایران  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------