درخواست يك ميلياردی مادر مقتول از قاتل



قرار است چند روز ديگر در گوشه‌اي از پايتخت، عروسي دختري ٢٤ ساله برگزار شود كه وقتي ١٢ سال داشت، شاهد به قتل رسيدن مردي جوان به دست پدرش بود.

 ١٢ سال پيش محسن، پدر عروس، در جاده خاكي بهشت‌زهرا از ماشين پياده شد و با پيچ گوشتي راننده‌اي قوي‌هيكل به نام علي را به قتل رساند. آن روز زهراي ١٢ ساله نيز در خودروي پدرش نشسته بود و درگيري را در ذهن كودكانه‌اش ثبت مي‌كرد.

قاتل، تنها چند ساعت پس از درگيري راهي زندان شد و تا ديروز پشت ميله‌ها مانده بود. از رنگ مو و ريش‌هايش مي‌شد فهميد تنها چند روز است طناب ‌دار از گردنش فاصله گرفته و راهروهاي دادگاه، معناي بازگشت دوباره به زندگي برايش گرفته‌اند.

صبح ديروز قاتل ٦٠ ساله را از زندان رجايي شهر به دادگاه كيفري استان تهران آوردند تا در شعبه دهم او را از جنبه عمومي جرم محاكمه كنند. از سه نفر اولياي دم كه پيش از اين خواستار قصاص او بودند، دو نفر با دريافت ديه ٣٠٠ ميليون توماني رضايت داده‌اند با اين حال هنوز مادر ٩٠ ساله مقتول مانده است كه مي‌گويد اگر قاتل يك ميلياردتومان به او بدهد، رضايت خواهد داد.

آبان‌ماه ١٢ سال پيش محسن، قاتل ٦٠ ساله، همسر و دختر ١٢ ساله‌اش را در خودروي پرايدش سوار كرد و به سمت جاده بهشت زهرا رفت. در مسير، يك دستگاه كاميون راه اتومبيل‌ها را سد كرده بود. علي، راننده وانت پشت پرايد محسن كه از اين موضوع بي‌اطلاع بود، با چراغ دادن‌هاي مدام قصد داشت از پرايد سبقت بگيرد اما موفق نشد. علي تصور مي‌كرد قاتل قصد بي‌اعتنايي به او را دارد؛ ذهنيتي كه نقطه آغاز درگيري خونين آنها شد.

ناگهان راننده وانت پايش را روي گاز گذاشت و از پشت به خودروي قاتل زد. دو خودرو در حاشيه خاكي جاده منحرف و درگيري آغاز شد. قاتل و مقتول از خودرو پياده شدند. يكي از آنها پيچ گوشتي برداشت و ديگري زنجير اما اين تيزي پيچ گوشتي محسن بود كه در جان علي فرو رفت. تنها چند دقيقه پس از گلاويز شدنشان، خون از پيراهن علي سرازير شد. پيچ گوشتي در پهلويش فرو رفته و او را به‌شدت مجروح كرده بود.

محسن كه با جيغ و دادهاي همسرش به خود آمده بود، مقتول را سوار پرايدش كرد و به بيمارستان برد. در تمام مدت، آخرين نفس‌هاي مقتول در چشمان دختر ١٢ ساله، نقش مي‌بست. با انتقال علي به بيمارستان، ماموران يونيفرم‌پوش نيروي انتظامي به محل اعزام شدند. آنها محسن را دستگير و به پليس آگاهي منتقل كردند. تنها چند ساعت بعد با «مرگ مقتول به دليل شدت خونريزي ناشي از اصابت جسم تيز»، برچسب قاتل بر پيشاني محسن حك شد و پرونده‌اي با موضوع «قتل عمد» براي رسيدگي به حادثه تشكيل شد.

دو دختر و مادر مقتول، تنها اولياي دم پرونده بودند. آنها تقاضاي قصاص متهم را داشتند و سال‌ها بر آن پافشاري كردند اما سرانجام دو دختر با دريافت ٣٠٠ ميليون تومان ديه رضايت دادند. اكنون تنها مادر ٩٠ ساله مقتول مانده اما او حاضر به رضايت نيست. مي‌گويد قاتل بايد يك ميليارد تومان ديه بدهد تا رضايتش جلب شود.

رسيدگي به پرونده سال‌ها ادامه يافت تا سرانجام صبح ديروز در شعبه دهم دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي قربانزاده، حكم آزادي متهم با قرار وثيقه صادر شد. محسن ٦٠ ساله اكنون مي‌تواند در عروسي دخترش شركت كند. پسر لاغراندام و ٢٦ ساله‌اش كه بعد از جلسه در راهروي دادگاه كيفري استان تهران به ديوار تكيه داده بود نيز پس از تعريف روايت حادثه، درباره آخرين شرايط پرونده به «اعتماد» گفت: «مادر مقتول بيمار است و به زور حرف مي‌زند. يكي از پسرهايش كه مخالف رضايت است از او وكالت تام گرفته و در جلسات دادگاه گفته است كه اگر قاتل بتواند يك ميليارد تومان ديه بدهد از خون برادرش مي‌گذرد. دو دختر مقتول رضايت داده‌اند. ما خانه‌مان را براي تامين پول فروختيم. وقتي پدرم زندان بود، پسرعمويش كه با او شريك بود همه سرمايه‌اش را بالا كشيد. الان پدرم بيرون مي‌آيد. اميدوارم بتوانيم رضايت بگيريم.»

پسر متهم لحظه وقوع قتل در خانه بود. او مي‌گفت خواهرش كه درگيري خونين پدرش را ديده حالا رخت عروسي به تن كرده است. شايد اين رخت، پايان ١٢ سال زنداني بودن پدرش باشد. او اميدوار است خانواده مقتول رضايت بدهند.

 اخبار  حوادث  -   اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------