کلاهبرداری ماهرانه از سوی کارمند بانک و باجناقش



رئیس پلیس فتای تهران از دستگیری کارمند یکی از بانک‌های دولتی که با سوء‌استفاده از سیستم چکاوک اقدام به برداشت بیش از 12 میلیارد ریال از حساب مشتریان کرده بود‌، خبر داد.

سرهنگ محمد مهدی کاکوان در تشریح جزئیات این پرونده گفت: چندی پیش پرونده‌ای درخصوص نقد کردن چک‌های فاقد موجودی در پلیس آگاهی مطرح و در تحقیقات کارآگاهان مشخص شد که چک‌هایی که فاقد موجودی بودند با استفاده از سیستم چکاوک نقد شده‌اند.

وی ادامه داد: در این روش شخصی سودجو چک مربوط به یکی از بانک‌های دولتی را به بانک دولتی دیگر برده و در آنجا با سوء استفاده از سیستم چکاوک چک را نقد کرده بود در حالی که هیچ پولی در حساب اصلی وجود نداشت.

سرهنگ کاکوان با بیان اینکه تحقیقات در این خصوص آغاز شده و این بانک مدعی شد سیستم چکاوک هک و برداشت از این طریق انجام شده است اظهار کرد: با توجه به این ادعا مقام قضایی رسیدگی به این موضوع را به پلیس فتا ارجاع کرد اما در تحقیقات اولیه کارآگاهان مشخص شد که هیچ گونه هکی در سیستم چکاوک انجام نشده و این اقدام در پی موضوعات داخلی انجام شده است.

وی با بیان اینکه با کسب این اطلاعات تحقیقات کارآگاهان فتا وارد فاز دیگری شد اظهار کرد: در تحقیقات بعدی شخصی که نسبت به نقد کردن چک‌ها از بانک اقدام و توسط آگاهی دستگیر شده بود تحت بازجویی قرار گرفته و سرانجام در جریان بازجویی‌های فنی مشخص شد که باجناق این مرد از کارمندان بانک بوده و به اطلاعات سیستم چکاوک دسترسی دارد.

رئیس پلیس فتای تهران با بیان اینکه این کارمند بانک دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفت اظهار کرد: همچنین سیستم رایانه‌ای وی نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد وی بدون اطلاع مسئولان بانک و با سوء استفاده از موقعیت خود رمزهای عبور را در سیستم خود ذخیره کرده و به همین شیوه مقدمات اقدام مجرمانه را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: کارمند متخلف که به این اطلاعات دسترسی داشته است‌، هنگام نقد کردن پول در سیستم چکاوک اطلاعاتی را وارد می‌کرد که نشان دهنده پربودن حساب بانکی بوده است اما در عمل چنین قضیه‌ای صحت نداشته و سیستم چکاوک با استناد بر این اطلاعات غلط مجوز برداشت چک از بانک دوم را صادر می‌کرد.

سرهنگ کاکوان با بیان اینکه باجناق وی نیز به ناچار به جرم خود اقرار کرد ادامه داد: تاکنون در جریان تحقیقات مشخص شده است که این دو باجناق اقدام به برداشت یک میلیارد و 210 میلیون تومان از حساب مشتریان بانک به همین شیوه کرده‌اند که تاکنون 600 میلیون تومان آن را توسط صرافی‌ها به سکه و ارز تبدیل کرده و قصد داشته‌اند مابقی آن را به همین شیوه تبدیل کنند که دستگیر شدند.

رئیس پلیس فتای تهران درباره اینکه آیا احتمال افزایش رقم برداشت شده از حساب‌ها وجود دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و احتمال افزایش این مبلغ‌ها وجود دارد؛ ضمن اینکه مبالغ سرقت شده نیز در حال بازگشت به بانک است. سرهنگ کاکوان اضافه کرد: متهم پیش از این نیز دارای سابقه بوده و از محل کار قبلی خود نیز اخراج شده بود.


  اخبار   حوادث  -  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------