خودكشي دانش‌آموز ١١ساله در اشنويه



  دو ماه پس از خودكشي پسري نوجوان در محله تاج‌الدين اشنويه، كودكي ١١ساله از اين محله نيز صبح دوشنبه خود را در خانه‌شان حلق‌آويز كرد.

سه روز پيش هاوري (نامي كردي به معناي همراه) دانش‌آموز سال ششم ابتدايي در محله تاج‌الدين‌آباد اشنويه آذربايجان غربي، طنابي به گردن انداخت و با حلق‌آويز كردن خود از لوله گاز خانه‌شان به زندگي‌اش پايان داد. جنازه او ظهر دوشنبه از سوي پدر و مادرش پيدا شد. آنها كه براي چيدن سيب به باغ‌هاي كشاورزي اطراف محل زندگي‌شان رفته بودند پس از حضور در خانه با صحنه خودكشي كودك خود روبه‌رو شدند و بلافاصله او را پايين آوردند. آنها پسربچه‌شان را به بيمارستان بردند اما تلاش تيم پزشكي براي برگرداندن هاوري ١١‌ساله بي‌نتيجه ماند تا برادر چهار‌ساله او براي هميشه همبازي خود را از دست بدهد.

سه روز پس از حادثه، روايت‌هاي متعددي از چرايي خودكشي هاوري ميان اهالي محله تاج‌الدين دهان به دهان مي‌چرخد. آنها در دو ماه، خودكشي يك نوجوان و يك كودك را تجربه كرده‌اند. يكي از همسايگان خانواده هاوري كه در روز تشييع شاهد فرياد‌هاي مادر هاوري بود به «اعتماد» مي‌گويد كه «خودكشي هاوري» با «مسائل مالي كه در مدرسه براي او ايجاد شد» ارتباط مستقيم دارد: «پدر و مادر هاوري كارگرند و الان كه فصل چيدن سيب است در باغ‌هاي سيب اشنويه كار مي‌كنند. روز حادثه هم هاوري قرار بود بعد از ظهر به مدرسه برود. همه آنهايي كه در مراسم تشييع بودند در فرياد‌هاي مادرش شنيده‌اند كه مي‌گفت صبح روز حادثه، هاوري به او و پدرش گفته بود كه مدرسه براي خريد تجهيزات از همه دانش‌آموزان پول خواسته و اگر آنها اين پول را ندهند، او خودش را خواهد كشت.»

صديق ادامه مي‌دهد: «پدر و مادر هاوري وضعيت مالي خوبي نداشته‌اند و به او گفته‌اند پولي كه مدرسه خواسته را نمي‌توانند بدهند. آنها فكرش را هم نمي‌كردند كه تهديد هاوري براي خودكشي جدي باشد براي همين او را ترك كرده و به باغ‌هاي سيب رفتند تا كارگري كنند اما وقتي برگشتند جنازه او را ديدند كه از لوله گاز خانه‌شان آويزان شده بود. بردن او به بيمارستان هم فايده‌اي نداشت.»

همسايه مي‌گويد همه اهالي محل اين روايت را باور كرده‌اند و مدام آن را براي هم تعريف مي‌كنند؛ روايتي كه هنوز از سوي مسوولان آموزش و پرورش اشنويه تاييد يا تكذيب نشده است. شيرين جهانگيري، رييس اداره آموزش و پرورش اشنويه به سايت محلي شنوباس (اخبار اشنويه) گفته است: «هنوز معلوم نيست خودكشي اين دانش‌آموز با موضوع «هديه به مدرسه» ارتباط داشته باشد يا خير براي همين يك تيم تحقيقاتي تشكيل شده و به محض رسيدن به نتيجه از طريق رسانه‌ها اطلاع‌رساني لازم انجام خواهد شد.» «هديه به مدرسه» عنواني است كه از سوي مسوولان مدرسه‌ها به كمك‌هاي مالي خانواده‌هاي دانش‌آموزان به مدرسه براي خريد تجهيزات گفته مي‌شود.

از سوي ديگر عموي هاوري روايت متفاوت ديگري از حادثه دارد. يكي از اهالي محله تاج‌الدين‌آباد به «اعتماد» مي‌گويد كه او فكر مي‌كند «برادرزاده‌اش پس از ديدن فيلمي مربوط به لحظه‌هاي اعدام از روي كنجكاوي خود را‌ دار زده و خودكشي او هيچ ارتباطي با مساله مالي ندارد.» روايت عموي هاوري در حالي است كه اهالي محل هنوز در شوك حادثه فرو رفته‌اند و نمي‌توانند حرف او را باور كنند. تاج‌الدين‌آباد از محله‌هاي فقير‌نشين و محروم اشنويه است و بيشتر اهالي آن كارگرند. خودكشي اخير در‌حالي اتفاق افتاده است كه دو ماه پيش نيز پسري ١٨‌ساله به دليل آنچه اهالي محل «اختلافات خانوادگي» مي‌دانند خود را در حياط خانه‌شان ‌دار زد و به زندگي خود پايان داد.

 

اخبار  حوادث -  اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------