آخرین وضعیت پرونده قتل طلافروش



روند تحقیقات قضایی در پرونده سرقت مسلحانه و قتل طلافروش مشهدی در حالی با صدور دستورات ویژه ای از سوی دادستان مشهد، طی 9 روز به سرانجام رسید که شاید بتوان تسریع و دقت برای طی مراحل تحقیقاتی در پرونده های جرایم خشن را یکی از مهم ترین دستاوردها و افتخارات دستگاه قضایی خراسان رضوی در ماه های گذشته ذکر کرد.

 پس از وقوع جنایتی هولناک که هنگام دستبرد مسلحانه به یک طلافروشی در خیابان مفتح 4 مشهد رخ داد، بلافاصله عملیات تخصصی کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی با صدور دستوراتی از سوی قاضی ویژه قتل عمد برای شناسایی و دستگیری متهمان این پرونده آغاز شد این درحالی بود که کارآگاهان در چند عملیات هماهنگ موفق شدند  متهمان این پرونده جنایی را پس از 48 ساعت دستگیر کنند و به پنجه عدالت بسپارند.

با  دستگیری متهمان و صدور دستورات ویژه دادستان برای رسیدگی فوق العاده و خارج از نوبت به این پرونده، قاضی سیدجواد حسینی با حضور در پلیس آگاهی تحقیقات قضایی را که تا پاسی از شب به طول انجامید، ادامه داد و روز بعد نیز صحنه ارتکاب جرم توسط متهمان در حضور مقام قضایی و رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی بازسازی شد.

گزارش خراسان حاکی است: با معرفی متهمان به کمیسیون پزشکی قانونی برای انجام معاینات درباره سلامت روحی و روانی آنان، دیگر مراحل تحقیقاتی نیز درحالی به طور شبانه روزی ادامه یافت که دادستان مشهد نظارت دقیقی بر روند تحقیقاتی این پرونده داشت.

همزمان با معرفی وکیل تعیینی از سوی متهم ردیف اول این پرونده جنایی، پزشکان قانونی نیز پس از انجام مصاحبه و معاینات پزشکی، سلامت روحی و روانی متهمان هنگام ارتکاب جرم را تایید کردند و بدین ترتیب 2متهم برای آخرین دفاعیات مقابل قاضی ویژه قتل عمد قرار گرفتند. حامد متهم ردیف اول درحالی که ارتکاب قتل را به صراحت پذیرفت از این عمل خود ابراز پشیمانی کرد و وکیل او نیز با بیان دفاعیاتی از وی عنوان کرد لایحه کامل دفاعیات خود را به دادگاه کیفری ارائه خواهد کرد و بدین ترتیب پس از صدور قرار مجرمیت از سوی قاضی شعبه 211 دادسرای عمومی و انقلاب، کیفرخواست این پرونده جنایی نیز توسط نماینده دادستان صادر شد تا متهمان به زودی پای میز محاکمه قرار گیرند.

 قاضی سید جواد حسینی در حاشیه آخرین جلسه بازپرسی از متهمان پرونده سرقت مسلحانه و قتل طلافروش مشهدی به خراسان گفت: همزمان با وقوع این جنایت و با توجه به اهمیت و حساسیت پرونده هایی که موجب احساس ناامنی در جامعه می شود با صدور دستوری از سوی قاضی غلامعلی صادقی (دادستان مشهد) این پرونده به طور فوق العاده در اولویت رسیدگی قرار گرفت.

 وی افزود: اگرچه در همه مراحل تحقیقات دقت را فدای سرعت نکردیم اما همه استعلامات و مراحل تحقیقاتی به صورت شبانه روزی و خارج از وقت در دستور کار قرار گرفت چرا که بررسی ها و تحقیقات در جرایمی مانند سرقت مسلحانه و قتل دارای ریزه کاری ها و ظرایفی است که باید در حین رسیدگی مورد توجه جدی بازپرس قرار گیرد.

 وی تصریح کرد: در همین حال و با توجه به درخواست های افکار عمومی برای رسیدگی سریع و همچنین دستورات دادستان، همه عوامل انتظامی، پزشکی ، کارشناسی و ... در یک اقدام هماهنگ و باحساسیت خاص نسبت به اجرای دستورات قضایی تلاش کردند تا این پرونده در کمترین زمان ممکن همان طور که به مردم وعده داده بودیم، مراحل قانونی خود را در دادسرا طی کند. قاضی حسینی اتهامات مشترک 2 متهم این پرونده را مشارکت در سرقت مسلحانه مقادیری طلا، مشارکت در مخدوش کردن شماره پلاک انتظامی خودرو، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز عنوان کرد و گفت: همچنین برای متهم ردیف اول مباشرت در یک فقره قتل عمدی و برای متهم دیگر نیز معاونت در ارتکاب قتل عمدی قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شده است بنابراین گزارش، دادستان مرکز خراسان رضوی نیز با تشریح روند سریع تحقیقات در پرونده سرقت مسلحانه و قتل طلافروش که تنها 9 روز به طول انجامید به خراسان گفت: پرونده این جنایت امروز به دادگاه کیفری یک ارسال می شود و متهمان این پرونده به زودی محاکمه خواهند شد.

قاضی غلامعلی صادقی اضافه کرد: در کیفرخواست صادره، صدور حکم مجازات در ملاء عام از قضات دادگاه کیفری تقاضا شده است چرا که مردم این مطالبه را از دستگاه قضایی داشتند و ما نیز به خواست مردم برای رسیدگی سریع و تکمیل تحقیقات و همچنین تقاضای آنان برای اجرای حکم در ملاء عام احترام گذاشتیم.

مقام ارشد قضایی مشهد همچنین به هماهنگی های انجام شده برای رسیدگی خارج از وقت به این پرونده اشاره کرد و گفت: با هماهنگی های صورت گرفته، پزشکان قانونی نیز در کمترین زمان ممکن نظر پزشکی خود را درباره سلامت روحی و روانی متهمان به شعبه بازپرسی ارسال کردند و تحقیقات به صورت شبانه روزی ادامه یافت.

 قاضی صادقی با بیان این که همه مراحل تحقیقات با دقت و وسواس خاصی در جرایم مهم صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: با دستورات و حمایت های قاطع دکتر مظفری (رئیس کل دادگستری خراسان رضوی) جرایمی که موجب وارد آمدن خدشه به امنیت عمومی شود و یا احساس ناامنی را در جامعه به وجود آورد به طور ویژه و خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می گیرد همان طور که در پرونده های مهم قبلی مانند سرقت از بانک ها، تجاوز به نوامیس مردم (گرگ های زرد) نیز با قوت و جدیت مورد پیگیری و رسیدگی قرار گرفت.

دادستان مرکز خراسان رضوی همچنین به افرادی که سودای  ارتکاب چنین جرایمی را در سر می پرورانند، هشدار داد: دستگاه قضایی با مجرمانی که با اعمال مخاطره آمیز خود امنیت شهروندان را به خطر اندازند و یا به اموال و نوامیس مردم دست درازی کنند، با قاطعیت تمام برخورد خواهد کرد بنابراین چنین افرادی بدانند دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی و امنیتی همواره هوشیار هستند و راه گریزی برای آنان وجود نخواهد داشت پس بی جهت با ارتکاب این گونه جرایم آینده و زندگی خود و خانواده هایشان را به تباهی نکشانند و مسیر درست و قانونی را برای حل مشکلات خود انتخاب کنند.

 

 اخبار حوادث  -  خراسان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------