گذشت خانواده ترکیه‌ای از قصاص مرد ایرانی



 مرد ایرانی که شریک ترکیه‌ای خود را به قتل رسانده ‌بود با رضایت اولیای‌ دم از قصاص نجات پیدا کرد و به‌لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه می‌شود.

  این مرد که یک تاجر است بعد از جروبحث با شریکش به نام محمت، او را به قتل رساند و جسدش را در یک بشکه به آتش کشید.


پیداشدن جسدی سوخته در یک بشکه سرآغاز پرونده‌ای بود که معمای مرگ مرد ترکیه‌ای را رمزگشایی ‌کرد. وقتی مأموران جسد سوخته را پیدا کردند در همان بررسی اولیه متوجه شدند این مرد به قتل رسیده و جسدش به آتش کشیده ‌شده ‌است. هرچند در ابتدا هویت مقتول مشخص نبود اما چندی بعد خانواده مردی ترکیه‌ای به ایران آمدند و به پلیس تهران شکایت کردند و گفتند محمت فرزندشان گم شده ‌است. نشانی‌هایی که آنها دادند با جسد سوخته مطابقت داشت و مأموران فهمیدند با قتل یک تبعه خارجی روبه‌رو هستند.

 

شناسایی جسد ازسوی اولیای‌دم به سوالاتی از پرونده پاسخ داد و مأموران فهمیدند مقتول مردی ٣٥ساله به نام محمت است که از سال‌ها پیش در ایران زندگی می‌کرد و با مردی ایرانی نیز شریک بود. خانواده مقتول به پلیس گفتند او و شریک ایرانی‌ا‌ش کارگاهی تولیدی داشتند و اجناسشان را به ترکیه هم می‌بردند و می‌فروختند. از چندماه قبل که دیگر خبری از محمت نشد چندباری با شریکش تماس گرفتند اما او گفت، نمی‌داند چه بلایی سر محمت آمده و او به صورت ناگهانی گم شده ‌است. پلیس، شریک ایرانی را مورد پرسش قرار داد، اما او ادعا کرد هیچ‌ چیز نمی‌داند و خودش هم به صورت ناگهانی متوجه گم‌شدن محمت شده‌ است. تحقیق از گذشته این مرد و زندگی کاری‌اش نشان داد مرد ایرانی و محمت از ماه‌ها قبل با هم اختلافاتی داشتند و این اختلافات به حدی بالا گرفته که با هم درگیر شده بودند.

 

درگیری بین دو شریک را افرادی که در کارگاه بودند، هم مورد تأیید قرار دادند، به این ترتیب مرد ایرانی مجبور به اعتراف شد و گفت: «ما سال‌ها با هم شریک بودیم و تجارت خوبی هم داشتیم. در این مدت کارهای زیادی هم کردیم، اما در چند ماه اخیر به دلیل اختلاف حسابی که داشتیم دچار مشکلاتی شدیم. البته پولی که به خاطر آن اختلاف داشتیم زیاد نبود که ارزش کشتن یک انسان را داشته ‌باشد. مشکل بین ما به کینه تبدیل شده‌ بود.

 

روز حادثه محمت در کارگاه با من درگیر شد. او چوبی برداشت و به سمتم حمله کرد. من فرار کردم و به قسمت خلوتی رسیدم. یک‌بار دیگر به من حمله کرد و من هم برای دفاع از خودم دستم را به میزی که آن اطراف بود، پرت کردم که چاقویی به دستم خورد، آن را برداشتم و چند ضربه به محمت زدم. به محض اینکه ضربات را زدم پشیمان شدم، اما دیگر فایده‌ای نداشت. او جانش را از دست داده‌ بود برای اینکه دستگیر نشوم جسدش را داخل بشکه‌ای انداختم و آن را آتش زدم. سعی داشتم این موضوع را مخفی کنم، اما خانواده محمت و پلیس متوجه شدند».


بعد از اعترافات متهم و هنگامی که بازپرس از این مرد خواست آخرین دفاعیات خود را در مرحله دادسرا بیان کند متهم قتل را قبول کرد و گفت که حاضر است خسارت خانواده مقتول را جبران کند و از کرده خودش پشیمان است. با صدور کیفرخواست و شکایت اولیای‌ دم، پرونده برای رسیدگی به شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران فرستاده ‌شد. اولیای‌دم مرد ترکیه‌ای که حق قصاص داشتند، اعلام کردند نمی‌خواهند مرد ایرانی را قصاص کنند؛ چون با این کار فرزندشان برنمی‌گردد به همین دلیل اعلام گذشت کردند و مجازات قانون ایران در مورد قاتل فرزندشان را قبول کردند.


متهم به‌زودی به لحاظ جنبه عمومی جرم پای میز محاکمه می‌رود.


 اخبارحوادث  -  شرق

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------