يك قتل تمام ايراني در ژاپن



 اتفاق در ساعت يك و ٣٠ دقيقه ٢٩ آذرماه رخ داد. آنها شش نفر بودند. شش مرد ايراني نقابدار كه همگي سال‌ها پيش براي كار به ژاپن رفته بودند. نه ويزاي قانوني داشتند و نه پليس توانست ردپايي از آنها پيدا كند. قاتلاني كه هموطن و هم‌خون و همشهري مقتول بودند. تصاوير قتل در آن شب را شهروندان ناگويا با تلفن همراه‌شان ضبط كردند و تحويل پليس دادند.

 در اين تصاوير عده‌اي با خودروهاي‌شان راه مقتول (مهرداد) را بستند و مجبورش كردند تا از خودرويش پياده شود. شش مرد كه با ماسك صورت‌هاي‌شان را پوشانده بودند با چاقو و ميله‌هاي آهني مهرداد را كتك زدند و او را در كنار خودرويش در خيابان رها كردند. شهروندان ژاپني پيكر نيمه‌جان مهرداد را به بيمارستان منتقل مي‌كنند اما او در راه به دليل شدت خونريزي به كما مي‌رود و بعد از شش ساعت جان مي‌دهد.


شاهدان عيني كه در محل حضور داشته‌اند به پليس ژاپن گفته‌اند كه شش مرد نقابدار به زبان فارسي با هم صحبت مي‌كردند.

ازدواج با زن ژاپني به اميد خوشبختي
 مهرداد، جوان ٢٧ ساله‌اي است كه شش سال پيش بي‌هيچ پشتوانه‌اي براي كار و درآمد بالاتر راهي ژاپن شد. او بعد از مدتي توانست به درآمد قابل توجهي برسد و ازدواج كند. خانه پدري او در خيابان جواديه تهران است. او قبل از سفر به ژاپن همراه با دايي‌اش در مغازه‌اي در خيابان گمرك مشغول به كار بود. نظامي‌فروشان منطقه گمرك فيلم پخش شده از كشته شدن مهرداد را در گوشي‌هاي‌شان دارند و بعد از گذشت دو هفته از اين حادثه هنوز آن را براي هم نمايش مي‌دهند.

 

جوان‌هاي جواديه راسته ميدان گمرك به سمت بالا را پر از حجله كرده‌اند. حرف و حديث‌ها بعد از كشته شدن مهرداد فراوان است. اما كسي تمايل چنداني ندارد تا اين ماجرا را براي غريبه‌ها تعريف كند. دايي مهرداد هنوز در اين خيابان مغازه دارد. اسم مهرداد را كه مي‌شنود اندكي سكوت مي‌كند. «خواهرم همين يك پسر را داشت. هنوز نمي‌تواند ماجراي كشته شدن مهرداد را باور كند. مهرداد از همون اول عشق ژاپن بود. از بچگي هميشه مي‌گفت: بيا بريم ژاپن كار كنيم، ازدواج كنيم. سال‌هاي اولي كه رفته بود درآمدش خيلي خوب بود. براي مادر و پدرش پول مي‌فرستاد.

 

آنها هم از اينكه پسرشان در ديار غربت كار مي‌كند و زندگي خوبي دارد خوشحال بودند. تا اينكه چهار سال پيش تماس گرفت و گفت با يك دختر ژاپني آشنا شده و مي‌خواهد با او ازدواج كند. از عكس‌هايي كه مي‌فرستاد معلوم بود وضع زندگي‌اش خيلي رو به راه است. مسافرت‌ها و هتل‌هاي آنچناني و خانه‌هايي كه ما فقط در فيلم‌ها مي‌توانستيم ببينيم. وقتي با پدر دختر مورد علاقه‌اش به ايران آمد و در تهران با او ازدواج كرد اول از همه مادرش خوشحال بود كه عروسش مسلمان مي‌شود و بعد با پسرش ازدواج مي‌كند. در تمام اين سال‌ها مهرداد اطلاعاتي از جزييات كارش به ما نمي‌داد. حتي نمي‌گفت با ايراني‌ها در ارتباط است. ما هم هميشه فكر مي‌كرديم همه‌چيز خوب است. پدر زنش ميلياردر بود و يك نمايشگاه ماشين در شهر ناگويا داشت.»


او ادامه مي‌دهد: « وقتي مهرداد را كشتند همسرش با  ما تماس گرفت و داستان را گفت. پليس او را از روي مداركي كه در جيب‌هايش داشت شناخته بود و اسمش را در تلويزيون اعلام كرده بود. تصاويري كه آنها پخش كرده بودند از داخل بيمارستان بود. همان شش ساعتي كه مهرداد در بيمارستان در حال جان دادن بود. پليس ژاپن در آن بخش خبري گفته بود كه مهرداد به دست هموطنانش به قتل رسيده است. گفتند شش نفر ايراني مهرداد را كشته‌اند.»

عروسم مسلمان شد و به ژاپن برگشت
پدر مهرداد درباره نحوه قتل پسرش به پليس گفته: پسرم مهرداد شش سال قبل براي كار به صورت قانوني به ژاپن رفت. او چند ماه بعد به ايران بازگشت و گفت در يك نمايشگاه خودرو در شهر ناگويا كار پيدا كرده است. او از شغلش راضي بود و خبر ازدواجش با يك دختر ژاپني را داد. به من و مادرش گفت كه اين دختر صاحبكارش است و خيلي او را دوست دارد. همان موقع من و مادرش با ازدواج او مخالفت كرديم. به هر حال خانواده ما سنتي و مذهبي بود و براي خودمان آداب و رسوم و قواعدي داشتيم. وقتي به او گفتيم كه آن دختر مسلمان نيست و تو نمي‌تواني با او ازدواج كني گفت كه قرار است همراه با پدر دختر به ايران بيايند و صحبت‌هاي نهايي را اينجا انجام دهيم.

 

چند ماه بعد مهرداد همراه دختر و پدرش به ايران آمد. وقتي مهرداد از او خواست تا مسلمان شود خيلي زود موافقت كرد و بعد از اينكه دختر مسلمان شد در تهران با هم ازدواج كردند و به ژاپن برگشتند. سه سال پيش هم نوه‌ام به‌دنيا آمد. در اين مدت پسرم از زندگي‌اش راضي بود و همراه پدرزنش كار و كاسبي خوبي راه انداخته بود. عكس‌ها و فيلم‌هاي مهرداد و همسر و فرزندش را مي‌ديديم و از اينكه زندگي خوبي دارند خوشحال بوديم. تا اينكه روز يكشنبه عروسم با ما تماس گرفت و در حالي كه پاي تلفن اشك مي‌ريخت، گفت: «تعدادي مرد ايراني مهرداد را در حال برگشت به خانه از ماشينش پياده كرده‌اند و با ضربات چاقو و ميله آهني كشته‌اند. همان وقت، تلويزيون ژاپن هم خبر كشته شدن او را پخش كرد.» پدر مهرداد اينها را به پليس گفته و تقاضاي شناسايي و دستگيري قاتل مهرداد را داشته است. 

اقامت غيرقانوني مقتول در ژاپن
به گزارش ايرنا يكي از خبرگزاري‌هاي ژاپن به نام «كيودو» مدعي شده كه مقتول هيچ سابقه‌اي در اداره مهاجرت ژاپن نداشته است و به نظر مي‌رسد از مسيرهاي غيرقانوني وارد اين كشور شده باشد. پليس ژاپن با استناد به مدارك به دست آمده، احتمال ارتباط اين پرونده با موضوع قاچاق مواد مخدر را مطرح كرده است. در ويديويي كه در يك دوربين مداربسته نزديك حادثه ضبط شده نشان داده مي‌شود كه با گذشت پنج دقيقه از وقوع اين حادثه، اين افراد بار ديگر به محل حادثه بازگشته و داخل خودروي مقتول را جست‌وجو كرده‌اند. همچنين مقتول پيش از توقف شيء سياهي را به بيرون پرتاب كرده كه براساس گزارش پليس، شي مزبور كيسه‌اي سياه‌رنگ حاوي ٤٠ عدد سرنگ استفاده نشده بود.


به گزارش تسنيم جسد مهرداد به ايران منتقل شد  و با توجه به اينكه صحنه درگيري توسط دوربين‌هاي مداربسته محل وقوع نزاع ضبط شده بود، خانواده مقتول پس از بررسي تصاوير چهار متهم ايراني پرونده را شناسايي كردند و تحقيقات در رابطه با قتل مرد جوان ادامه دارد.


 اخبار  حوادث  -  تسنیم 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------