ضارب، سه ساعت پاياني حيات همسرم را از من گرفت



 بعد از ظهر ٢٨ آذر امسال بود كه يك تصادف، نگاه‌ها را به يكي از خيابان‌هاي تهران دوخت؛ زني ميانسال در حالي كه قصد داشت با عبور از خط عابر پياده، گام به آن‌سوي خيابان فاطمي بگذارد ناگهان با يك خودروي مورانو تصادف كرد و پس از برخورد با يك دستگاه سوزوكي، روي زمين افتاد. شدت تصادف به حدي بود كه او پس از سه ساعت جان باخت. اين حادثه در ١٠٠ متري بيمارستان سجاد اتفاق افتاد كه برخي شاهدان معتقد بودند كادر آن در امدادرساني به موقع به مصدوم سهل‌انگاري كرده‌اند.

تعدادي از آنها مدعي بودند از زبان كادر بيمارستان شنيده‌اند كه «ما در قبال مجروح تصادفي خارج از بيمارستان وظيفه قانوني نداريم». اين موضوع از سوي رييس بيمارستان تكذيب شد تا پس از چند روز كشمكش ميان ارجحيت وظيفه اخلاقي به قانوني، اين حادثه نيز به بايگاني رسانه‌ها فرستاده شود. يك ماه پس از حادثه اما همسر متوفي كه خود پزشك است در گفت‌وگو با «اعتماد» ابعاد بيشتري از بي‌اخلاقي در حاشيه اين تصادف را فاش كرد. به گفته او «فردي ناشناس، در حالي كه همسرش روي زمين افتاده بود، كيف او را دزديد» تا در كنار «فرار ضارب از صحنه تصادف» در يك قاب جاي گيرند. او معتقد است كادر بيمارستان سجاد قصوري در ارايه خدمات درماني به همسرش نداشته‌اند: «تصاوير دوربين‌هاي ترافيك و بيمارستان را ديدم و مطمئن شدم هيچ قصوري از سوي بيمارستان سجاد اتفاق نيفتاده است.»


  آخرين نتيجه شكايت شما از راننده ضارب به كجا رسيد؟
آخرين باري كه به دادسراي ناحيه شش مراجعه كردم متوجه شدم به دليل اعتراض راننده مورانو - ضارب - به كروكي تصادف، يك تيم سه نفره تشكيل شده كه آنها نيز پس از بررسي مجدد، بار ديگر نتيجه كارشناسي ابتدايي را تاييد كرده‌اند.


     اعتراض راننده مورانو به چه بود؟
گفته بود مقصر نيستم.


  يعني گفته بود به همسر شما نزده؟
محتويات پرونده نشان مي‌داد او با وجود اينكه از صحنه فرار كرده و به وظيفه انساني‌اش هم عمل نكرده بود، حادثه را هم به عهده نگرفته و گفته بود تقصير او نيست.


 مگر دوربين‌هاي ترافيك، لحظه وقوع حادثه را ضبط نكرده‌اند؟
اين حرف، نقطه نظر اوست. شايد فكر مي‌كرد با اين حرف مي‌تواند از جرمي كه مرتكب شده تبرئه شود كه البته اين‌طور نشد.


     ضارب پس از تاييد كروكي، آمريت حادثه را پذيرفته؟
دچار تناقض گويي شده به نحوي كه آخرين بار مدعي شد پليس به او گفته صحنه را ترك كند.


     فكر مي‌كنيد دليل فرار راننده از صحنه تصادف چه بود؟
نمي دانم. حرف‌هايش نشان مي‌دهد دروغ مي‌گويد. اين خيلي بي‌وجداني است كه شما يك كسي را بزني و از ترس اينكه نكند مجازات شوي، فرار كني. اين اصلا قابل قبول نيست.


     چه اتهاماتي در پرونده راننده مورانو قيد شده؟
او به دو جرم متهم شده. اول تصادف منجر به قتل غير عمد همسرم روي خط عابر پياده و دوم فرار از صحنه جرم.


     ضارب جوان است؟
پسري حدودا ٣٥ ساله است و براساس محتويات پرونده فوق ليسانس دارد.


     شما او را ديده‌ايد؟
نه
     پليس از شما نخواست يا خودتان تمايلي به ديدن او نداريد؟
من خودم نخواستم او را ببينم.


     خانواده‌اش چطور؟
نه آنها را هم نديده‌ام.


     آنها براي اظهار همدردي يا گرفتن رضايت پيش شما آمده اند؟
نه. خوب هم شد كه سراغ ما نيامدند چون ما در شرايطي نبوده و نيستيم كه بخواهيم با فرد بي‌وجداني كه به يك انسان زده و فرار كرده روبه‌رو شويم. ما با او كاري نداريم.


     همسر شما چند سال داشت؟
٥١ سال


     همسرتان آن روز براي چه كاري به خيابان فاطمي رفته بود؟
همسرم سه ماه پيش پدرش را از دست داده بود و از آن موقع هر روز براي ديدن مادرش به خانه آنها در اطراف خيابان فاطمي مي‌رفت. آن روز هم حوالي ساعت ١٤ همراه پسرم از خانه راه افتادند. همسرم اطراف خانه مادرش از ماشين پياده شد تا بقيه راه را پياده برود اما ساعت پنج عصر مادرشان با من تماس گرفت و گفت هنوز نرسيده. هرچقدر هم با موبايل‌شان تماس گرفتم خاموش بود. بعدا فهميديم كيف‌شان را در صحنه حادثه دزديده‌اند.


     شما چطور از حادثه باخبر شديد؟
پيدا كردن خانم من خيلي خدايي بود. من ساعت هشت شب در بيمارستان امام سجاد او را پيدا كردم. وقتي مادرخانمم نيامدن او را اطلاع داد دلشوره عجيبي گرفتم. ساعت ١٩ به خانه شان رفتم. همه منتظر بوديم شايد خبري شود اما گوشي‌اش خاموش بود. او را خوب مي‌شناختم. اگر قرار بود جايي برود حتما به من يا بچه‌ها مي‌گفت. فكر كردم اگر قرار باشد در نزديكي خانه مادرخانمم، اتفاقي برايش افتاده باشد، حتما كادر بيمارستان امام سجاد در جريان خواهند بود. ساعت ١٩:٣٠ شب به آنجا رفتم. نشاني‌هاي همسرم را دادم. گفتند ساعت سه يك تصادفي آورده‌اند كه ساعت ١٨:٣٠ فوت كرده. براي شناسايي‌اش رفتم. متاسفانه ديدم همسرم است.


     زمان مراجعه به بيمارستان از محل حادثه عبور كرديد؟
بله، پياده از آنجارد شدم اما همه متفرق شده بودند.


     پس از اين حادثه زندگي خانواده شما چه شرايطي پيدا كرده؟
خانه ما سوت و كور شده. اين حادثه براي‌مان مثل يك خواب است. يك زندگي كه همه‌چيزش خوب بود با فوت همسرم متفاوت شد.


     تصادف در ١٠٠ متري بيمارستان سجاد اتفاق افتاد و اهالي خيابان فاطمي مي‌گفتند كادر اين بيمارستان از امدادرساني به موقع امتناع كرده است. آيا اين سهل انگاري اتفاق افتاد؟
به هيچ‌وجه. زمان ١٥ دقيقه‌اي كه براي انتقال همسرم از محل حادثه به بيمارستان ثبت شده، هيچ تاثيري در زنده بودن يا نبودن او نداشته. من پزشك هستم. مي‌دانم شدت ضربه باعث مرگ مغزي همسرم شد. حدود چهارساعتي هم كه او حيات داشت، با نگهداري كادر بيمارستان بود. البته اگر هر مصدومي در نخستين فرصت به بيمارستان برسد خيلي بهتر است اما در اين حادثه، هيچ قصوري از طرف بيمارستان سجاد اتفاق نيفتاده.


     شما تصاوير دوربين‌هاي ترافيك را ديده‌ايد؟
بله.


     اين دوربين‌ها لحظه وقوع حادثه را چه زماني ثبت كرده‌اند؟
تصاوير آنها از تقاطع فاطمي و وليعصر، از فاصله ١٠ - ١٥ متري حادثه است كه زمان تصادف را ساعت ١٤:٤٤ نشان مي‌دهد.


  ابهامات درباره خدمت رساني بيمارستان سجاد به فاصله امدادرساني آنها از زمان وقوع حادثه برمي‌گردد. پرستاران اين بيمارستان چه زماني به محل حادثه اعزام شدند؟
براساس دوربين‌هاي بيمارستان، ساعت سه، يعني ١٥ دقيقه پس از حادثه، همسرم بستري شده بود كه زمان قابل قبولي است.


تعدادي از اهالي خيابان فاطمي گفته بودند به مسوولان بيمارستان مراجعه كرده‌اند اما آنها گفته‌اند در قبال بيمار تصادفي وظيفه‌اي ندارند.
اگر ملاك ما قانون باشد، بيمارستان‌ها وظيفه‌اي در انتقال مجروحي كه خارج از بيمارستان است ندارند. اگر اين اشتباه است قانون بايد تغيير كند. اما كادر بيمارستان سجاد به وظيفه انساني خود عمل كرده‌اند و اين جاي قدرداني دارد.


شما اگر رييس بيمارستان باشيد و با حادثه‌اي مشابه روبه‌رو شويد، بعد قانوني را در نظر مي‌گيريد يا اخلاقي را؟
قطعا بعد اخلاقي را، همين كاري كه بيمارستان سجاد هم كرده است. من هيچ آشنايي خاصي با كادر اين بيمارستان ندارم اما مي‌دانم كه تمام تلاش خود را كرده‌اند.


  محل وقوع حادثه معمولا ترافيك سنگيني دارد. چطور شدت تصادف آنقدر بالا بود كه منجر به مرگ مغزي همسر شما شد؟
براساس محتويات پرونده، راننده مورانو – ضارب – به دليل عدم توجه به جلو و نداشتن سرعت متعارف، روي خط عابر به همسرم زد. او پرتاب شد و از پشت به ماشين ديگري – سوزوكي – برخورد كرد و روي زمين افتاد.
     پليس چطور ضارب را دستگير كرد؟
راننده سوزوكي چهره و شماره پلاك او را ديده بود. با اطلاعاتي كه او داد يك روز بعد ضارب را دستگير كردند.


     شما به غير از راننده مورانو از نهاد ديگري شكايت كرده‌ايد؟
نه، من شكايتم فقط از راننده مورانو است كه به همسر من زد و با زير پا گذاشتن وجدانش پا به فرار گذاشت. او باعث شد كيف خانم من در آن شلوغي دزديده شود. من از او شكايت دارم و تا آخرش هم پايش مي‌ايستم.


     درخواست شما از مراجع قانوني رسيدگي به پرونده چيست؟
من اشد مجازات را براي متهم خواسته‌ام. هم براي تصادف روي خط عابر پياده كه منجر به مرگ همسرم شد و هم براي فرار از صحنه جرم.


     فكر مي‌كنيد پيگيري شكايت‌تان چه تاثيري بر جامعه دارد؟
نتيجه اين پرونده هم درست مثل خبر وقوعش، ابعاد جهاني پيدا خواهد كرد. اگر متهم به جزاي خود برسد براي نظام ما جنبه مثبت خواهد داشت. ما بايد آنقدر قانون را محكم بگيريم كه ديگر كسي جرات نكند خلاف آن عمل كند. خط عابر پياده بايد حرمت پيدا كند.


     شما فكر مي‌كنيد ما در اين زمينه خلأ قانوني داريم؟
من قانون‌دان نيستم اما اگر ضارب با هر ترفندي بتواند از زير مجازات فرار كند، يعني قانون ما مشكل دارد. براساس آنچه من از قانون مطالعه كردم، زدن به عابر روي خط عابر پياده شش ماه تا سه سال زندان دارد. كسي هم كه فرار مي‌كند دو سال زندان مي‌افتد.


     اگر راننده مورانو فرار نمي‌كرد تغييري در شكايت شما اتفاق مي‌افتاد؟
صد‌در‌صد. اين اتفاق ممكن است براي هركسي بيفتد.


     به نظر مي‌رسد فرار ضارب خيلي براي شما آزار‌دهنده بود؟
بله، اگر او فرار نكرده بود، كيف همسرم هم دزديده نمي‌شد و من مي‌توانستم با اطلاع به موقع، سه ساعت آخر حيات او را بالاي سرش باشم. آن راننده بي‌وجدان، اين فرصت را از من گرفت.
 
 اخبار حواث  -  اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------