درخواست آزادی قاتل به دلیل شناسایی‌نشدن خانواده مقتول



 مردی که به خاطر درمان اعتیاد دوستش با او درگیر و مرتکب قتل شده‌ است، به دلیل شناسایی‌نشدن اولیای ‌دم خواستار آزادی شد.

به گزارش شرق ، سال ٨٨ به مأموران خبر دادند درگیری بین دو مرد منجر به مجروح‌شدن یکی از آنها شده ‌است. وقتی پلیس به محل رسید جسد غرق در خون مردی را دید که روی زمین افتاده و ضارب نیز در آنجا حاضر بود. فرد ضارب که کیوان نام دارد بازداشت شد و مقتول به نام بهنام به پزشکی قانونی انتقال یافت.


متهم در بازجویی‌ها به پلیس گفت: من و بهنام سال‌ها بود که اعتیاد داشتیم. یک روز به خودم آمدم و دیدم دارم نابود می‌شوم و همه اعضای خانواده‌ام را هم نابود می‌کنم. خانواده‌ام به خاطر من خیلی در عذاب بودند. به همین خاطر تصمیم گرفتم از مواد دل بکنم به کمپ ترک اعتیاد رفتم و مواد را ترک کردم. مدت‌ها بود که پاک بودم و دیگر به سمت مواد نمی‌رفتم و زندگی خیلی خوبی داشتم. تصمیم گرفتم درباره ترک اعتیاد با بهنام هم صحبت کنم. به او گفتم اگر اعتیادت را ترک کنی، دنیا شکلی دیگر می‌شود و خیلی راحت زندگی می‌کنی. برایش از خوبی‌های ترک اعتیاد گفتم. سعی کردم راضی‌اش کنم خودش با من همراه شود و مواد را ترک کند، اما قبول نکرد گفت می‌خواهد مواد بکشد و نمی‌خواهد مثل آدم‌های دیگر زندگی کند.


متهم گفت: من بهنام را خیلی دوست داشتم. ما دوست‌های خیلی خوبی بودیم. می‌دانستم خانواده دارد، اما هیچ‌وقت خانواده‌اش را ندیده‌ بودم. روز حادثه به او گفتم بیا به کمپ برویم و ترک کنیم. قبول نکرد. با او درگیر شدم. می‌دانستم اگر یک روز لذت پاک‌بودن را بچشد دیگر به سمت مواد نمی‌رود بااین‌حال، قبول نمی‌کرد. وقتی نتوانستم او را قانع کنم چاقو کشیدم تا شاید بترسد و همراهم شود. می‌خواستم ضربه را به دستش بزنم، اما یکباره جاخالی داد و ضربه به گردنش برخورد کرد و درجا به زمین افتاد و دیگر نتوانستم برایش کاری بکنم و فوت کرد.


با توجه به تحقیقات انجام‌شده اتهام کیوان برای دادسرا محرز شد، اما پرونده او با گره بزرگی مواجهه شد. با اینکه پلیس می‌دانست بهنام خانواده و ولی‌ دم دارد و شکایتی هم مطرح کرده‌اند، اما نتوانست آنها را شناسایی کند و به‌این‌ترتیب مرد جوان بدون مشخص‌شدن سرنوشت پرونده‌اش، در زندان ماند تا اینکه بعد از گذشت هفت سال درخواست کرد به پرونده‌اش براساس ماده ٤٢٩ قانون مجازات اسلامی رسیدگی شود.

 

براساس این ماده قانونی در مواردی که محکوم به قصاص، در زندان است و صاحب حق قصاص، بدون عذر موجه یا به علت ناتوانی در پرداخت فاضل دیه یا به دلیل انتظار برای بلوغ یا افاقه ولی دم یا مجنی‌علیه، مرتکب را در وضعیت نامعین رها کند، با شکایت محکومٌ‌علیه از این امر، دادگاه صادرکننده حکم، مدت مناسبی را مشخص و به صاحب حق قصاص اعلام می‌کند تا در مهلت مقرر برای گذشت، مصالحه یا اجرای قصاص اقدام کند. در صورت اقدام‌نکردن او در این مدت، دادگاه می‌تواند پس از تعیین تعزیر براساس کتاب پنجم «تعزیرات» و گذشتن زمان آن، با اخذ وثیقه مناسب و تأیید رئیس حوزه قضائی و رئیس کل دادگستری استان تا تعیین تکلیف از سوی صاحب حق قصاص، مرتکب را آزاد کند.
روز گذشته جلسه رسیدگی به این درخواست در شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. وقتی متهم در جایگاه حاضر شد، ضمن اینکه اتهام قتل را قبول کرد، گفت: من با بهنام دوست بودم. قتل هم عمدی نبود. من می‌خواستم ضربه را به دستش بزنم اگر بهنام جاخالی نمی‌داد، ضربه به گردنش برخورد نمی‌کرد.

 

ضمن اینکه در این مدت خانواده‌ام خیلی تلاش کردند که خانواده بهنام را پیدا و رضایت آنها را جلب کنند، اما هیچ آدرسی از آنها وجود ندارد و ما نتوانستیم کاری بکنیم. هفت سال است در زندان هستم. بدون اینکه تعیین تکلیف شوم. روزهای عمرم در زندان می‌گذرد و نمی‌دانم خواسته اولیای ‌دم چیست. حالا درخواست کمک دارم. خواهش می‌کنم با آزادی مشروط من موافقت کنید. در این مدت که زندان بودم هیچ کار بدی نکردم. به سمت مواد نرفتم و سعی کردم سالم زندگی کنم. خواهش می‌کنم به من هم کمک کنید که بتوانم زندگی آرامی داشته ‌باشم.  هیأت قضات با پایان جلسه رسیدگی وارد شور شدند تا دراین‌باره تصمیم‌گیری کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------