جراحی بینی جان مرد 43 ساله را گرفت



بیماری که سال گذشته برای انجام عمل پلیپ‌بینی به یکی از بیمارستان‌های دولتی تهران مراجعه کرده بود، دیگر به هوش نیامد و صبح دیروز پس از تحمل یکسال کما، فوت کرد.

به‌گزارش جام جم، تلفن زنگ می‌خورد، صدایی لرزان با ته‌لهجه آذری گریه‌کنان، کلماتی را تکرار می‌کند. متوجه صحبت‌هایش نمی‌شوم، سعی می‌کنم آرامش کنم؛ ولی زن یک‌نفس التماس می‌کند، آقا! شما را به خدا کمکمان کنید...

یک سال است که برادرش در کما و روی تخت بیمارستان بستری است. دستش به هیچ جا بند نیست. یک سال است که پله‌های بیمارستان را بالا و پایین می‌کند و این دیگر کار هر روزش شده است.

برادرش 3 پسر کوچک دارد و او باید هر روز کودکان را برای دیدن پدرشان به بیمارستان ببرد. غم نبودن پدر از یک‌طرف و خرج و مخارج زندگی از طرف دیگر امانشان را بریده است.

به‌همه پزشکان به‌نام و معتبر هم سر زده شاید بتوانند برای برادرش کاری کنند، اما فایده‌ای نداشته است و همچنان روزشمار کما ادامه دارد.

بیمار خودش با پای خودش وارد اتاق عمل می‌شود؛ اما...
داستان از این قرار است که یک سال پیش مردی 43 ساله برای انجام عمل پلیپ بینی به یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین بیمارستان‌های دولتی تهران مراجعه می‌کند و با اصرار پزشک معالج همان روز برای انجام عمل بستری و بالاخره بیمار با پای خودش وارد اتاق عمل می‌شود.

آن‌طور که خواهر بیمار تعریف می‌کند چند ساعت پشت در اتاق عمل منتظر می‌مانند ولی خبری از برادر نمی‌شود، پیگیر می‌شوند که عمل کمی بیش از حد معمول به طول انجامیده است و پزشکان بازهم حرفی نمی‌زنند و خانواده به‌ناچار منتظر می‌مانند.

در نهایت پس از چندین ساعت برادر را در کما از اتاق عمل خارج و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌کنند.

به گفته خانواده این مرد، وی با کبودی‌های بسیاری در ناحیه سینه از اتاق عمل خارج می‌شود که می‌تواند ناشی از عمل احیا در اتاق عمل باشد؛ اما نکته دیگر بخیه‌ای است که در پشت سرش زده‌شده است؛ درصورتی‌که وی برای عمل پلیپ به اتاق عمل برده شده و معلوم نیست به چه دلیل دچار شکستگی سر شده و امروز دقیقا یکسال از آن زمان می‌گذرد و این مرد 43 ساله بی حرکت بر روی تخت بیمارستان خوابیده است.

پلیپ بینی چیست؟
خوب است بدانید که توده خاکستری و گاهی بی‌رنگ است که معمولاً از مخاط سینوس‌ها و گاهی از خود بینی منشأ می‌گیرد و در غالب موارد، پولیپ‌های بینی پایه‌دار و متعدد بوده و در داخل هر دو بینی ظاهر می‌شوند، هرچند که ممکن است فقط در یک بینی و به‌طور منفرد نیز دیده شوند.

فوت یک روز پس از تهیه گزارش
روزگذشته که برای نخستین بار با خانواده این بیمار ارتباط برقرار کردم، وی هنوز در کما و زنده بود. اما امروز خواهر این مرد در تماسی با خبرنگار فارس اعلام کرد که متاسفانه برادرش فوت کرده است.

خانواده وی از پزشک و تیم درمانی شکایت کرده‌اند، اما تا به امروز موفق نشده‌اند جواب مناسبی از این بابت بگیرند.

نماینده مجلس:‌ افزایش 5 درصدی خطاهای پزشکی از سال 93
هفته گذشته بود که همزمان با فوت مرحوم کیارستمی محمدنعیم امینی فرد سخنگوی کمیسون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه با خانه ملت درباره آمار مطرح‌شده مبنی بر 12 هزار پرونده خطای پزشکی در کشور، افزود: با توجه به حجم کار و مسئولیتی که در حوزه بهداشت و درمان مجلس وجود دارد این تعداد خطای پزشکی قابل‌پذیرش نیست اما قابل توجیه است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری تعدد پرونده‌های مرتبط با خطاهای پزشکی، ادامه داد: البته این تعداد پرونده خطای پزشکی سقف انتظاراتمان نبوده و باید تلاش کنیم این تخلفات را ریشه‌یابی کرده و در جهت رفع آن برآییم.

این نماینده مردم در مجلس، یکی از علت‌های بروز خطاهای پزشکی را کمبود نیروی انسانی خواند و تصریح کرد: متناسب با این کمبودها باید برنامه‌ریزی شود زیرا گاهی به جهت کمبود نیروی انسانی بار مسئولیت عده‌ای بیشتر می‌شود لذا باید تأمین کادر درمانی موردتوجه قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، درباره افزایش 5 درصدی خطاهای پزشکی از سال 93 تا 94 به خانه ملت گفت: اگرچه یک رضایتمندی کلی در حوزه سلامت وجود دارد اما با آرمان‌ها فاصله‌داریم همچنین در طرح تحول سلامت افزایش قابل‌توجهی در ارائه خدمات داشتیم که باید این موضوع مورد تحلیل قرار گیرد که این میزان افزایش خطاهای پزشکی ناشی از افزایش فشار کاری ارائه‌دهندگان خدمت بوده یا نقص تجهیزاتی که نیاز است وزارت بهداشت این موارد را مورد ارزیابی کارشناسی قرار دهد.

آمار خطاهای پزشکی دلهره‌آور نیست؛‌ خطا یکی از ویژگی‌های انسانی است

در این‌بین واکنش وزارت بهداشت به مطلب خانه ملت که سخنان سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس را منعکس کرده بود جالب‌توجه و تأمل است.

وزارت بهداشت در مطلب انتقادی که در وبدا منتشر کرده، آورده است: «نویسنده مطلب مذکور اگرچه به رشد 5 درصدی پرونده خطاهای پزشکی در سال 94 نسبت به سال گذشته‌اش اشاره‌کرده و خواسته به شکلی غیرمستقیم اشاره‌ای به تأثیر منفی طرح تحول سلامت در میزان خطاهای پزشکی داشته باشد اما به این نکته ساده توجه نکرده که برای رسیدن به آمار دقیق می‌بایست افزایش میزان مراجعات را نیز در نظر بگیرد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «سید موسی طباطبایی، رییس گروه برنامه‌ریزی اقتصاد و بیمه سلامت وزارت بهداشت آمارهای جالبی را در این خصوص ارائه می‌دهد: با توجه به اعداد و ارقام ثبت‌شده در سیستم ثبت اطلاعات، تعداد بستری در بیمارستان‌های دولتی در کشور در سال 93 حدود 7 میلیون و 400 هزار نفر بوده که این تعداد در سال 94 به 7 میلیون و 900 هزار نفر رسیده است. با یک حساب ساده می‌توان به این نتیجه رسید که تعداد بستری در بیمارستان‌های دولتی در سال 94 نسبت به سال قبل از آن نزدیک به 6.8 درصد افزایش داشته است.

در مطلب وبدا آمده است: «پس در مقابل این افزایش تعداد بستری در بخش دولتی، افزایش 5 درصدی خطاهای پزشکی رقم دلهره‌آوری نیست و از میانگین افزایش تعداد مراجعات کمتر است. اگرچه وزیر بهداشت بارها در گفتگوهای خود ذکر کرده است که به خطر افتادن و از دست رفتن جان حتی یک نفر هم برای ما مطلوب نیست اما خطا یکی از ویژگی‌های انسانی است و با تمام تلخی باید آن را پذیرفت.»

سخن آخر
حال باید دید وزارت بهداشت بازهم با تکذیب و رد این اتفاقات در صدد توجیه آن بر می‌آید یا اینکه فکری برای تشدید نظارت و برخورد قانونی با تخلفات احتمالی این حوزه و کاهش قصور و همچنین عوارض قابل پیشگیری درمان صورت خواهد داد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------