جزئیات قتل هولناک نوجوان ۱۶ساله در زنجان



حجت الاسلام و المسلمین حسن مظفری، دادستان عمومی و انقلاب زنجان در رابطه با قتل یك نوجوان بی گناه ۱۶ ساله به هویت «م.ل» از ابهامات و شایعات پیرامون این حادثه تلخ پرده برداشت. وی در تشریح چگونگی وقوع این قتل هولناك اظهار داشت: روز دوشنبه مورخه ۲۱/۴/۹۵ پدر خانواده مقتول به‌علت تاخیر فرزندشان نگران شده و موضوع را ساعت ۲۳ و ۵۰ دقیقه همان روز با مركز پلیس زنجان مطرح می نماید.

در همین راستا پلیس آگاهی زنجان به محض دریافت گزارش و اخذ دستورات قضائی لازم سریعا عملیات تجسسی خود را با همكاری و پیگیری پدر مقتول آغاز می كند و در ساعت ۲ و ۳۵ دقیقه بامداد مورخه ۲۴/۴/۹۵ جسد سوخته نوجوان ۱۶ ساله را در مسیر منتهی به باغ های پایین دست لاین جنوبی عوارضی آزادراه زنجان - تبریز كشف و شناسایی می‌نماید.

 

به گزارش میزان، حسن مظفری دادستان زنجان در رابطه با چگونگی دستگیر شدن متهمان این قتل هولناك افزود: دستگاه قضائی استان با انجام اقدامات اطلاعاتی و به‌كارگیری شگردهای ویژه تحقیقاتی و عملیاتی و با پیگیری و همكاری مجدانه و مستمر پلیس آگاهی و دایره جنایی نیروی انتظامی استان، سرنخ های پرونده را كشف و دو متهم اصلی پرونده به هویت های «ح.ت» و «م.ف» شناسایی و توسط عوامل انتظامی دستگیر می‌شوند.

 

وی خاطرنشان كرد: در تحقیقات اولیه، متهمان به انحاء مختلف سعی در كتمان واقعیت تلخ قتل نوجوان ۱۶ ساله را داشتند ولی با حضور دادستانی و بازپرس پرونده در تمامی مراحل رسیدگی و انجام بازجویی‌های ویژه و تحقیقات پلیسی خاص ابعاد پنهان وقوع اسفناك قتل نوجوان ۱۶ ساله مشخص و متهمان به نحوه انجام قتل اعتراف نمودند.در همین خصوص شایان ذكر است دادستان زنجان به محض دستگیری متهمان اصلی پرونده به جهت حساسیت موضوع و دلخراش بودن نحوه قتل این نوجوان زنجانی و در راستای تسریع در كشف حقیقت و روشن شدن ابعاد وقوع قتل شخصا در اداره آگاهی فرماندهی انتظامی زنجان حضور یافته و به همراه بازپرس پرونده از نزدیك دستورات قضائی لازم را صادر و از متهمان تحقیقات لازم را به‌عمل آوردند.

 

مظفری دادستان مركز استان زنجان در خصوص چگونگی وقوع قتل این نوجوان ۱۶ ساله افزود: یكی از متهمان پرونده نوجوان ۱۹ ساله به هویت «م.ف» می باشد كه با مقتول به واسطه تحصیل و تبادل كتابهای درسی در ارتباط بوده است. در همین رابطه روز دوشنبه مورخه ۲۱/۴/۹۵ متهم «م.ف» به بهانه تحویل كتابهای درسی، مقتول را سوار ماشین می‌نماید و به همراه متهم دیگر به هویت «ح.ت» مرحوم را به بهانه‌های واهی و رسیدن به اهداف شوم خود به خارج از شهر هدایت می‌كنند. در همین راستا قاتلان در اطراف یكی از خانه‌باغ‌های متعلق به خانواده متهم «م.ف»، با همكاری یكدیگر مرحوم را به طور فجیع به قتل می‌رسانند.

 

لازم به توضیح است در جریان كشف حقایق مرتبط با این قتل هولناك، مظفری دادستان مركز استان زنجان به جهت اهمیت موضوع شخصا و به همراه بازپرس پرونده و عوامل انتظامی در بازسازی صحنه قتل كه در همان روز كشف انجام و حداقل به مدت ۶ ساعت به طول انجامید، حضور یافته و با شم و دانش قضائی و قدرت استنباط، حقایق پنهان وقوع قتل را روشن و اعترافات متهمان مستندسازی گردید. در همین خصوص طی تحقیقات و بازجویی به‌عمل آمده از قاتلان یكی از متهمان به هویت «ح.ت» انگیزه انجام قتل را لذت بردن از این فعل ارتكابی عنوان نموده است كه تحقیقات پیرامونی در این خصوص در حال انجام می‌باشد.

 

مظفـری دادستان زنجان با رویكرد آسیب شناسی وقوع این حادثه تلخ اظهار داشت: یكی از مهارت های مهمی كه خانواده ها و مراكز آموزشی می بایست بر آن تمركز داشته باشند، آموزش مهارت «نه گفتن» است. وی ادامه داد: متاسفانه در جریان وقوع این قتل هولناك، نوجوان ۱۶ ساله تا آخرین لحظات مرگ خود از نیات و اهداف شوم متهمان مطلع نبوده و موضوع را باور نداشته است و به درخواست غیرمتعارف دوست نه چندان صمیمی خود (متهم ۱۹ ساله «م.ف») مبنی بر خارج شدن از شهر نه نگفته است و رخداد این حادثه تلخ به نوعی نشات گرفته از اعتماد مقتول به دوست خود بوده است و متاسفانه مرحوم تا آخرین لحظات متوجه انگیزه و قصد سوء متهمان نبوده است و هیچگونه مقاومتی از خود نشان نداده است.

 

شایان ذكر است مرحوم به هویت «م.ل» نوجوانی سالم و بااخلاق از یك خانواده مذهبی و خیر است و مرحوم به واسطه ذهنیت سالم خود حتی یك لحظه به موضوع مشكوك نشده و اهداف شوم قاتلان به ذهن وی خطور ننموده است. بسترسازی این قتل به گونه ای بوده است كه علی‌رغم تماس مادر مقتول یك ربع قبل از شروع جنایت توسط قاتلان، مرحوم به جهت عدم آگاهی از نیت شیطانی متهمان موضوع خارج شدن از شهر را با خانواده مطرح نكرده است.دادستانی زنجان در همین رابطه اعلام داشت: حوادث تلخ این چنینی تلنگری است برای خانواده ها و مراكز آموزشی كه در تربیت فرزندان خود و افراد مختلف مهارت های مهم زندگی را در ابعاد مختلف آموزش دهند و نسبت به تعامل و ارتباطات دوستانه و خارج از خانواده فرزندان خود و نیز نحوه مدیریت آن توجه بیشتری داشته باشند.

 

دادستان زنجان در رابطه با اهمیت آموزش مسائل دینی و مذهبی و نظارت بر فرایند تربیت افراد خاطرنشان كرد: طی تحقیقات اولیه به‌عمل‌آمده مشخص گردید متهمان پرونده در رابطه با رعایت مسائل اعتقادی و اخلاقی و تقید به مسائل دینی ضعف داشته‌اند. در همین رابطه پر واضح است یكی از مهمترین عوامل كاهش رفتارهای ناهنجار در جامعه، آموزش مباحث دینی و پایبندی افراد به اصول اخلاقی است و یقینا آموزش مبانی اعتقادی و رعایت اصول اخلاقی و دینی یكی از بهترین مولفه‌های بازدارندگی از وقوع جرم و جلوگیری از انحراف، بزهكاری و تباهی است. مظفری دادستان زنجان در خصوص روند رسیدگی به پرونده قتل نوجوان ۱۶ ساله زنجانی نیز افزود: دستگاه قضائی استان نیز همچون مردم شریف زنجان از وقوع قتل دلخراش این نوجوان ۱۶ ساله متاثر گردیده و همچون گذشته با جدیت و قاطعیت تمام پیگیر موضوع می باشد.

 

لازم به توضیح است جهت تسریع بیشتر در رسیدگی اولیه به پرونده در دادسرای زنجان دستورات قضائی لازم از سوی بازپرس پرونده صادر شده است. همچنین لازم به ذكر است فعلا نتیجه نهایی پزشكی قانونی و روانپزشكی به دادسرا واصل نشده است و به محض مشخص شدن نظریه پزشكی قانونی موضوع اطلاع رسانی خواهد شد. مظفری در پایان تاكید نمود: بازپرس پرونده با اشرافیت كامل به موضوع با جدیت در حال رسیدگی به پرونده قتل می باشد و یقینا پس از تكمیل جوانب پرونده با عاملان این حادثه دلخراش به شدت و بدون اغماض و برابر قانون برخورد قضائی خواهد شد.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------