احضار مدیر شبکه سه و ٢ کارگردان به دادسرای جنایی



  اخبارحوادث,خبرهای   حوادث,حوادث روز

مدیر شبکه سه، کارگردان و تهیه‌کننده سریال «٥ کیلومتر تا بهشت»، پس از گذشت ٥‌سال از پخش این سریال به دادسرای جنایی تهران احضار شدند تا درباره خودکشی پسربچه ١٢ساله به سوالات بازپرس پاسخ دهند. آنها با نظر کارشناس، در مرگ این پسربچه ٢٠‌درصد مقصر شناخته شده‌اند، چراکه می‌گویند این سریال باعث خودکشی پسر ١٢ساله شده است.

هشتم شهریورماه‌ سال ٩٠ برای خانواده کوهی روز خوبی نبود. پدر و مادر محمدمهدی وقتی از خانه خارج می‌شدند، هرگز تصورش را هم نمی‌کردند که این آخرین دیدار با پسر ١٢ساله‌شان است. محمدمهدی وقتی در خانه‌شان با برادر ٦ساله‌اش تنها شد، تصمیم گرفت بازی مرگباری را امتحان کند. بازی کودکانه‌اش خیلی متفاوت بود. دل و جرأت زیادی می‌خواست، اما محمدمهدی برایش فرقی نداشت. انگار از هیچ چیز نمی‌ترسید. چند وقتی می‌شد که سریال «٥ کیلومتر تا بهشت» از شبکه سوم سیما پخش می‌شد و اتفاقا محمدمهدی خیلی این سریال را دوست داشت. در ذهنش می‌گفت، کاش می‌توانست مثل شخصیت‌های آن سریال تبدیل به یک روح شود و به هرکجا که می‌خواهد برود.  می‌خواست به مکان‌های مورد علاقه‌اش سر بزند، غافل از این‌که بازی او سرنوشت شومی به‌دنبال خواهد داشت. درنهایت تصمیمش را گرفت. روسری را برداشت و آن را به میله بارفیکس اتاقشان قلاب کرد.


دقایقی بعد محمدمهدی از روسری آویزان شده بود و کم‌کم نفس‌هایش قطع شد. برادر ٦ ساله محمدمهدی که شاهد لحظه‌به‌لحظه مرگ برادرش بود، وقتی دید محمدمهدی روی زمین افتاده است، با داد و فریاد همسایه‌ها را خبر کرد و همسایه‌ها نیز با پدر محمدمهدی تماس گرفتند. محمدمهدی به بیمارستان سوم شعبان منتقل شد. ٧ روز گذشت و محمدمهدی نه‌تنها به‌هوش نیامد بلکه دچار مرگ مغزی شد. خانواده‌اش هم اعضای بدن او را اهدا کردند، اما این پایان ماجرا نبود. بعد از مرگ محمدمهدی خانواده‌اش که اعتقاد داشتند پسرشان تحت‌تأثیر سریال «٥ کیلومتر تا بهشت» جان باخته است، تصمیم به شکایت از عوامل این سریال گرفتند.


واکنش بازیگران سریال
بعد از اعلام این خبر، برخی از بازیگران این سریال اعلام کردند که اگر به این کودک به‌موقع رسیدگی می‌شد، او از مرگ نجات پیدا می‌کرد. آنها که به‌شدت از مرگ این کودک متاثر شدند، گفتند: «پرورش در تربیت بچه‌ها مهم‌تر از آموزش است. در شرایطی که والدین به‌دلیل مشغله زیاد کاری کمتر فرصت دارند که با فرزندان خود صحبت کنند و وقت بگذرانند، این وظیفه آموزش و پرورش است که به تربیت صحیح بچه‌ها بپردازد. والدین نباید اجازه دهند که بچه‌ها هر برنامه‌ای را تماشا کنند. اگر حس همزادپنداری بچه‌ها منجر به تکرار و تشابه‌سازی حوادث شود، پس دیگر هیچ فیلمی نباید ساخت، اما در ‌هالیوود خشن‌ترین فیلم‌ها ساخته می‌شود و این اتفاقات نمی‌افتد چون برای تماشاچیانشان و رده سنی آنها، برنامه‌ریزی دارند و هر فیلمی را برای هر رده سنی به نمایش نمی‌گذارند.»


اظهارات پدر محمدمهدی
پدر محمدمهدی که همچنان داغدار پسرش است و با یادآوری روز مرگ پسرش به شدت تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، در این‌باره می‌گوید:«محمدمهدی علاقه زیادی به این سریال که پخش می‌شد، داشت، برای همین جانش را هم سر تقلید از این سریال گذاشت. پسرم معمولا فیلم‌ها و سریال‌هایی را که می‌دید، تأثیر زیادی در او می‌گذاشت. محمدمهدی و برادر ٦ساله‌اش در خانه مشغول بازی بودند که پسر بزرگم ناگهان تصمیم گرفت، به تقلید این سریال تبدیل به روح شود. او به برادر کوچکش گفت که می‌خواهد وقتی روح شد، به محل کار من و نزد مادرش و همسایه‌ها برود و ببیند ما راجع به او و کارهایش چه می‌گوییم. برای همین به میله بارفیکسی که برای ورزش کردن بچه‌ها در خانه نصب کرده بودیم، یک روسری را قلاب کرد و سرش را داخل آن قرار داد و ناگهان حلق‌آویز شد. چند ثانیه بعد هم روی زمین افتاد و از هوش رفت. من هم وقتی از ماجرا باخبر شدم با عجله خودم را به خانه رساندم. خیلی زود پسرم به بیمارستان سوم شعبان منتقل شد.


گرچه با انجام عملیات احیا، قلب او شروع به کار کرد اما مغزش از کار افتاده بود. ساعت حدود ٣٠:  ٠٤ بعد‌ از ‌ظهر بود که پسرم را به بیمارستان رساندم و او ٧ روز در آن‌جا بستری بود. در این مدت خیلی‌ها امیدوارمان کردند که او به زندگی برمی‌گردد، اما دکترش گفت که داروهایی که به او تزریق کرده‌اند جواب نداده و او دچار مرگ مغزی شده است. باورم نمی‌شد پسرم را به خاطر تقلید از یک سریال از دست داده باشم.  با این حال، او مرده بود و بهترین کار در آن لحظه اهدای اعضای بدنش بود. به همین دلیل با اهدای اعضای او موافقت کردیم و پسرم برای انجام آزمایش‌های نهایی درباره مرگ مغزی‌ و عمل پیوند اعضا به بیمارستان مسیح دانشوری انتقال یافت.


در همه جای دنیا وقتی سریالی تخیلی از تلویزیون پخش می‌شود قبل از آن هشدار داده می‌شود که این سریال را مثلا بچه‌های ١٢ساله و کمتر از آن تماشا نکنند، اما وقتی چنین سریالی از تلویزیون پخش می‌شد، هیچ هشداری به خانواده‌ها داده نشد و به همین دلیل از صداوسیما و سازندگان این سریال شکایت کردم، چون آنها در مرگ پسرم بی‌تقصیر نیستند.»


احضار پس از ٥ سال
حالا پس از گذشت ٥‌سال از این حادثه تلخ، مدیر شبکه سه، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم به دادسرا احضار شدند. آن زمان با شکایت خانواده محمدمهدی تحقیقات در این‌باره آغاز شد اما مسئولان فیلم از اتهامات تبرئه شدند.  با ارسال پرونده به دادگاه کیفری، قضات دادگاه ٢ کیفری تهران با نقض قرار منع تعقیب کارگردان و تهیه‌کننده فیلم، بار دیگر پرونده را به دادسرای امور جنایی بازگرداندند. درنهایت صبح دیروز با اعلام نتیجه کارشناس رسمی پرونده مبنی بر این‌که عوامل فیلم و شبکه با توجه به داستان فیلم، باید برای افراد زیر ١٦‌سال محدودیت سنی تعیین می‌کردند اما این کار را نکردند، آنها در مرگ محمدمهدی ٢٠‌درصد مقصر شناخته شدند. با اعلام نظر کارشناس، مرادی بازپرس شعبه دوم دادسرای امور جنایی تهران، پورمحمدی، رئیس شبکه سوم سیما و علیرضا افخمی، کارگردان و تهیه‌کننده این سریال را به‌خاطر «تسبیب» برای توضیح به دادسرا احضار کرد.


باید روی سریال‌ها نظارت بیشتری داشته باشند
علیرضا داوطلب، جامعه‌شناس در این رابطه می‌گوید:  به اعتقاد من اگر سریال‌ها تأثیر بدی در بیننده‌ها داشته باشند، عوامل آن سریال قطعا مقصر هستند. سریال‌ها و فیلم‌هایی که نظارت خاصی بر محتوای آن نمی‌شود ممکن است با چنین عواقبی مواجه شود. در این سریال‌ها و فیلم‌ها آن‌قدر به مسائل دیگر توجه می‌شود که محتوا از یاد می‌رود. حتی اگر محدودیت سنی هم برای پخش آن قایل شوند، باز هم تأثیر چندانی نخواهد داشت، چون بالاخره این سریال‌ها از شبکه‌های صداوسیما در خانه‌ها پخش می‌شود و هرکسی می‌تواند آن را ببیند.


 از طرفی بچه‌ها به این سریال‌ها که از صداوسیمای خودمان پخش می‌شود، اعتماد بیشتری دارند، برای همین با شخصیت‌های آن همزادپنداری بیشتری می‌کنند. در آخر هم سعی دارند کارهای شخصیت محبوبشان را تقلید کنند. بنابراین به نظر من عوامل ساخت یک فیلم و سریال باید به جای حواشی، به محتوای فیلم دقت و نظارت بیشتری داشته باشند و از طرفی یک کارشناس مورد اطمینان نیز محتوای فیلم را بررسی کند. مثلا یک جامعه‌شناس، روانشناس یا آسیب‌شناس از همه لحاظ موضوع فیلم و شخصیت‌ها را بررسی کند و میزان تأثیر آن را دریابد. عوامل ساخت یک فیلم خصوصا فیلم‌هایی که از صداوسیما پخش می‌شود، باید این را بدانند که همه افراد جامعه این سریال را می‌بینند و ممکن است با آن همزادپنداری کنند.


برای همین باید همه جوانب را در نظر بگیرند تا شاهد چنین عواقب تلخی نباشند. به نظر من والدین هم در چنین مواردی باید فرزندان خود را از تماشای چنین سریالی منع کنند و نظارت بیشتری داشته باشند، چون طبیعی است که هرکس خود را جای شخصیت‌های محبوب سریال و فیلم مورد علاقه‌اش بگذارد و از آن تقلید کند. نمونه‌های مشابه زیادی را هم شاهد بودیم. بنابراین به اعتقاد من عوامل سریال می‌توانند در بروز چنین حادثه تلخی مقصر باشند، چراکه اگر نظارت بیشتری بر محتوا داشتند چنین تقلید مرگباری صورت نمی‌گرفت.


 اخبار حوادث  -  شهروند 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------