ورود زنان به دنیای زورگیران




اخبارحوادث - ورود زنان به دنیای زورگیران

زورگیری؛ جرمی خشن است که معمولا با تهدید سلاح سرد و گاه با ضرب و جرح مالباختگان همراه است، جرمی که به دلیل خشونتی که در آن به کار می‌رود، این تصور را ایجاد می‌کند که فقط مردان می‌توانند دست به چنین عملی بزنند، اما همیشه این طور نیست. مدتی است زنان مجرم نیز وارد عرصه زورگیری شده‌اند. آنان نه فقط به عنوان همراه مجرمان اصلی بلکه حتی گاه در نقش سردسته باند ظاهر می‌شوند.

زورگیری زن شیشه ای
مردی از اهالی استان خراسان رضوی که از طریق مسافرکشی امرار معاش می کند، چندی پیش به پلیس آگاهی مراجعه و از یک زن و مرد شکایت کرد. موضوع شکایت، زورگیری و سرقت خودرو بود. او گفت: هوا کاملا تاریک شده بود که زن و مردی خواستند آنها را به صورت دربست به مقصدشان برسانم.

 

به دلیل وجود مسافر زن، به موضوع شک نکردم و آنها را سوار کردم. مرد جوان در صندلی جلو و زن عقب نشست. بعد از طی مسافتی وقتی به محل خلوتی رسیدیم، آن دو به من حمله کردند و با قمه و شوکر مرا کتک زدند و با تهدید خودرویم را سرقت و فرار کردند.

این مرد فقط یکی از شاکیان باند مخوفی است که زنی بیست و چهار ساله هدایت آن را به عهده داشت. یکی دیگر از شاکیان که چند روزی را در بیمارستان بستری بود، می گوید: زن و مردی را به عنوان مسافر دربست سوار کردم، اما در میان راه وقتی دیدم آنها قصد دارند مرا به مسیری فرعی بکشانند، شک کردم و از آنها خواستم پیاده شوند، حتی گفتم نیازی نیست کرایه بدهند اما آن دو اصرار کردند حداقل آنها را تا خیابان اصلی برسانم. بناچار قبول کردم اما ناگهان مردی که جلو نشسته بود، قمه ای را از زیر لباسش بیرون کشید و مرا تهدید کرد.

 

زنی هم که در صندلی عقب بود، با شوکر ضربه ای به من زد. آنها از من خواستند پیاده شوم و ماشینم را به آنها بدهم. ماشین را تازه خریده بودم و با آن خرج زندگی ام را درمی آوردم. به همین دلیل نمی خواستم آن را از دست بدهم. در برابر دو سارق مقاومت کردم و آنها چند ضربه به من زدند که بشدت مجروح شدم. سپس دو سارق سوار بر ماشین من فرار کردند و من هم چند روزی در بیمارستان بستری بودم.

کارآگاهان بعد از دریافت چند شکایت مشابه برای ردیابی سارقان خشن وارد عمل شدند و با سرنخ هایی که در تحقیقات به دست آوردند، توانستند مخفیگاه متهمان را شناسایی و چهار مرد و یک زن را دستگیر کنند. زن بازداشت شده مریم نام دارد و بیست و چهار ساله است. او سردسته باند زورگیری بود و در بیشتر سرقت ها خودش نیز حضور داشت و با شوکر به طعمه هایش حمله می کرد.

 

او که به ماده مخدر شیشه معتاد است در اعترافاتش گفت برای تامین هزینه مواد مخدر دست به این جرایم می زد و به همراه بقیه اعضای باند، خودروها را زورگیری می کرد. اعضای این باند بعد از هر سرقت اموالی را که به دست می آوردند، به قیمت بسیار پایینی می فروختند و با آن مواد مخدر می خریدند. متهمان اعتراف کردند در یکی از مکان های استعمال مواد با هم آشنا شدند و مریم به آنها پیشنهاد زورگیری داد. تحقیقات از اعضای این باند ادامه دارد.

کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران نیز وظیفه تحقیق از دختری بیست ساله به نام سوسن را به عهده دارند که به زورگیری متهم شده است.سوسن و پسری جوان که در دزدی ها به او کمک می کرد، به صورت اتفاقی توسط ماموران گشت انتظامی دستگیر و از آنان چک پول های جعلی 50 هزار تومانی کشف شد. کارآگاهان در تحقیقات فهمیدند سوسن دختری سابقه دار است. او در بازجویی به زورگیری با تهدید سلاح سرد و همچنین جعل اسکناس اعتراف کرد.

زهره، زنی بیست و پنج ساله است که سابقه تولید و نگهداری مواد روانگردان و همچنین خرید و فروش مواد مخدر را در پرونده خود دارد. این زن که خودش نیز به مواد مخدر معتاد است، حدود یک سال پیش به واسطه مصرف مواد با مردی بیست و نه ساله آشنا شد. هر دوی آنها معتاد و بیکار بودند و برای تامین هزینه های خود مشکل مالی داشتند و به همین دلیل تصمیم گرفتند از راه سرقت، پول به دست بیاورند.

 

به این ترتیب زهره به زنی زورگیر تبدیل شد. او که توسط ماموران اداره پنجم پلیس آگاهی تهران دستگیر شده است، می گوید: همراه همدستم سوار موتور می شدم. ما چاقو و قمه داشتیم. با موتور در کوچه ها و خیابان های خلوت پرسه می زدیم و همین که فرد تنهایی را می دیدیم، سراغش می رفتیم و راه او را می بستیم و با تهدید می خواستیم هر چه پول دارد، بدهد. بعد هم فرار می کردیم.

نکته مشترک در میان زنان زورگیر، اعتیاد آنان به مواد مخدر بویژه مواد صنعتی است. مصرف مواد محرک جسارتی کاذب در افراد ایجاد می کند و باعث می شود آنها دست به جرایم خشن بزنند. این نظر کاوه میرزاده، روان شناس است. او ادامه می دهد: زنان معمولا در جرایم کم ریسک حضور دارند و همچنین جرم هایی را مرتکب می شوند که در آنها به خشونت نیازی نباشد،

 

این به دلیل قدرت بدنی کم آنهاست اما وقتی زنان مجرم مواد محرک مصرف می کنند و جسارت کاذب به دست می آورند دیگر مشکلی برای ارتکاب جرایم خشن نمی بینند و به زورگیری رو می آورند.

دومین نکته مشترک در میان زنان زورگیر این است که آنان قبل از ارتکاب چنین جرایمی به اتهام های دیگر دستگیر و زندانی شده اند.

 

میرزاده در این باره نیز می گوید: اگر بررسی کنیم، می بینیم این زنان به دلیل حضور در زندان و همچنین اعتیاد از طرف خانواده خود طرد شده اند. در نتیجه بعد از آزادی چاره ای ندارند جز این که بار دیگر به محیط جرم زا بازگردند. در این میان چون قبلا زندان را تجربه کرده اند و ترس و قبح آن برایشان از بین رفته است، گستاخی بیشتری از خود نشان می دهند.

کمک گرفتن از همدستان مرد نیز نکته مشترک دیگری در میان زنان زورگیر است. میرزاده می گوید: این زنان از مردان کمک می گیرند تا برایشان به نوعی حاشیه امنیت ایجاد شود و اگر درگیری به وقوع پیوست، مغلوب نشوند.

یکی از دلایلی که سبب می شود زنان زورگیر در ارتکاب جرم راحت تر عمل کنند و احتمال موفقیت شان افزایش یابد، اعتمادی است که مردم به زنان دارند و وقوع چنین جرایمی را از طرف آنها دور از ذهن می دانند. «حسن - ب» مردی است که طعمه زن و مردی زورگیر شده است. او می گوید: وقتی آن دو نفر را به عنوان مسافر سوار کردم، خیال می کردم با هم زن و شوهر هستند.

 

اصلا احتمال نمی دادم یک زن بخواهد زورگیری کند و روی من چاقو بکشد. وقتی به محلی خلوت رسیدیم، آنها تهدیدهایشان را شروع کردند. اتفاقا آن زن خشن تر بود و چند ضربه هم به من زد. واقعا شوکه شده بودم. هیچ چاره ای نداشتم جز این که تسلیم شوم وگرنه ممکن بود جانم به خطر بیفتد. به همین دلیل هر چه پول داشتم، به آنها دادم و هر دو بسرعت فرار کردند. حتی تا یک ساعت بعد از این دزدی هنوز شوکه بودم و باور نمی کردم زنی بخواهد دست به چنین کاری بزند.

برخی زنان زورگیر نیز برای این که احتمال دستگیر شدن شان را کاهش دهند، سراغ طعمه های کم سن و سال می روند تا از نظر قدرت بدنی بتوانند بر آنهاغلبه کنند. مرضیه یکی از این متهمان است که او نیز به مواد مخدر اعتیاد دارد. این زن بیست و هفت ساله می گوید: بچه هایی را که در کوچه و خیابان تنها بودند، شناسایی می کردم. سپس آنها را به بهانه ای چند خیابان آن طرف تر می بردم وبا تهدید چاقو طلا و جواهرات شان را می گرفتم و فرار می کردم.

پلیس برای پیشگیری از این گونه جرایم به شهروندان هشدار می دهد توجه داشته باشند زنان نیز مانند مردان ممکن است مرتکب جرم شوند. به همین دلیل افراد بویژه رانندگان مسافربر از اعتماد بی دلیل به دیگران بپرهیزند. سوار کردن مسافر در ساعات پایانی روز و به مقصد خارج از شهر و نقاط پرت و دور افتاده، احتمال خطر را افزایش می دهد.

 

همچنین همراه داشتن پول زیاد و طلا و جواهرات سبب می شود افراد به طعمه هایی برای زورگیران تبدیل شوند. پلیس همچنین هشدار می دهد در برابر زورگیران مقاومت نکنید؛ زیرا ممکن است خسارت جانی به شما وارد شود. گزارش سریع و بموقع جرم و اعلام مشخصات دقیق مجرمان نیز از دیگر نکات مهمی است که هر شهروندی باید به خاطر داشته باشد اگر هدف مجرمان قرار گرفت، پلیس بتواند به او کمک و متهمان را هر چه سریع تر شناسایی و دستگیر کند.

اخبار حوادث - جام جم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------