حادثه پلاسکو به روز هفتم رسید/ پیکر شهدای آتش‌نشان فردا تشییع نمی‌شود/ امروز پیکر 8 شهید آتش‌نشان از زیر آوار بیرون کشیده شد/ 5 آتش‌نشان زیر آوارند



  اخبارحوادث,خبرهای حوادث ,حادثه پلاسکو

حدود 155ساعت از آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکوی ۵۴ ساله و فرو ریختن این ساختمان و دفن 13 آتش نشان می‌گذرد و تلاش‌ها برای یافتن پیکرهای قربانیان و افراد زنده احتمالی ادامه دارد.

به گزارش فارس، ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان‌های بزرگ و تجاری تهران بود که قدمت 53 ساله داشت ولی صبح روز پنجشنبه 30 دی ماه دچار آتش سوزی گسترده شد. از این ساختمان 17 طبقه به‌ عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شود.

 

در زیر آخرین روند اقدامات انجام شده را می‌خوانید:

  

18:15/ آتش زیر خاکستر دوباره گُر گرفت/ آتش از میان آوار بیرون زد

 

17:50/ در حال حاضر امدادگران بر روی سقف شمالی ساختمان پلاسکو، در حال جوش دادن پروژکتورهایی هستند تا محیط محل ریزش آوار را بیش از شب‌های گذشته نورپردازی کنند.

 

17:31/ در بخش‌هایی از پلاسکو، آتش‌های کوچک شعله‌ور شده و آتش‌نشانان در حال خاموش کردن آن هستند.

 

17:15/ سرگرد شهبازی: این روزها در شبکه‌های اجتماعی، شایعاتی درباره سرقت گاوصندوق‌ها شنیده می‌شود که این موضوع صحت ندارد. تنها در چند روز اول عده‌ای تلاش داشتند وارد محوطه آوار شوند که شناسایی شدند و با آنها برخورد شد.

 

گاوصندوق‌ها به صورت حساب‌شده در محلی جمع‌آوری شده و تحویل پلیس آگاهی می‌شود. برخی از کسبه مراجعه کردند و بخشی از اموال‌ و اسنادشان را از بخش سالم ساختمان بردند.

 

هر چیزی بخواهد از محوطه پلاسکو خارج شود باید با اجازه دادستان باشد.

 

17:00/ گیل آبادی: 8 کیسه جسدی که از دل آوار بیرون آمد، امکان دارد متعلق به 6 نفر باشد زیرا قطعات اجساد به هم‌ریخته بودند و نیازمند انجام آزمایش DNA هستیم. در حال حاضر به دنبال 5 آتشان می‌گردیم.

 

16:48/ با تحرک جدید لودرها، به نظر می‌رسد آتش‌نشانان برای پیدا کردن سایر پیکرها، بخش دیگری از آوار را جست‌وجو خواهند کرد.

 

16:46/ با حرکت یکی از لودرها و جابجایی مقداری خاک، دود بسیار غلیظی از آوار به جا مانده پلاسکو، برخاست.

16:26/ ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: پیکر آتش‌نشان دیگر از زیر آوار بیرون کشیده شد؛ امروز پیکر ۸ آتش‌نشان پیدا شده است و تاکنون پیکر ۱۰ آتش‌نشان از زیر آوار بیرون کشیده شده است. با احتساب آتش‌نشانی که در بیمارستان به شهادت رسید، تاکنون ۱۱ آتش‌نشان شهید شدند.

 

16:15/ مدیر روابط عمومی پزشکی قانونی اتان تهران: هویت هیچ یک از پیکرهای کشف شده امروز حادثه پلاسکو شناسایی نشده است و آزمایش DNA از خانواده آنها و پیکرهای مطهرشان انجام می‌گیرد.

 

16:09/ آتش‌نشانان در زمان وقوع حادثه برای حفظ جان خود در قسمت شمال غربی ساختمان پلاسکو تجمع کرده بودند. اکنون فعالیت بیل‌های مکانیکی و دستگاه‌های آواربرداری در این قسمت متوقف شده است.

 

16:09/ مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران: تاکنون 1209 کامیون بارگیری شده است که از این میزان 350 کامیون آهن‌آلات و مابقی بتن و خاک و نخاله بوده است.

این نخاله‌ها در مکان نزدیک به محل حادثه در زمین 7 هکتاری برای بازبینی مجدد تخلیه شده است.

ان‌شاءالله پیش‌بینی می شود تا فردا کار به اتمام خواهد رسید؛ اگر در مواقعی کار به کندی پیش می رود به این دلیل است که به دنبال یافتن پیکر مطهر آتش نشانان هستیم و پس از این کار آتش نشانان به فعالیت خود ادامه می دهند.

پزشکی قانونی و مسئولین ذیربط در صحنه حاضر هستند تا پیکر مطهر آتش‌نشانان را به پزشکی قانونی منتقل کنند.

 

16:08/ همه پیکرهایی که امروز از زیر آوار بیرون کشیده شده است، از ضلع شمال غربی ساختمان پلاسکو خارج شده‌اند.

 

15:58/ هم‌اکنون پیکر نهمین شهید آتش‌نشان از زیر آوار بیرون کشیده شد. با احتساب یک آتش‌نشان که روز اول در بیمارستان به شهادت رسید، تاکنون ۱۰ آتش‌نشان شهید شدند و ۶ نفر زیر آوار هستند.

 

15:56/ امروز ۶ شهید آتش‌نشان از زیر آوار بیرون کشیده شدند و با احتساب ۲ شهید که دیروز پیدا شدند، ۸ شهید از زیر آوار بیرون کشیده شدند.

 

با در نظر گرفتن یک شهید آتش‌نشان که در بیمارستان به شهادت رسید، تعداد شهدای آتش‌نشان به ۹ تن رسید.

 

15:34/ لحظات به سختی می‌گذرد/ ملکی: پیکر یک آتش‌نشان دیگر پیدا شد.

 

15:32/ شواهد اینگونه حکایت دارد که حداقل 2 پیکر دیگر در این نقطه کشف شده است.

 

 15:26/ عملیات آواربرداری متوقف شده است. جست‌وجوها به طور دقیق ادامه دارد.

 

15:08/ ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: شناسایی در ضلع شمال غربی همچنان ادامه دارد؛ ۲ پیکر ساعاتی پیش از زیر آوار بیرون کشیده شد و لحظاتی قبل نیز پیکر ۳ نفر از شهدای آتش‌نشان پیدا شد و در حال انتقال به پزشکی قانونی هستند.

 

نمی‌توانیم به طور قطعیت بگوییم که تمام جان‌باختگان در این نقطه هستند؛ بلکه جاهای دیگر را نیز بررسی می‌کنیم.

 

تا این لحظه پیکر ۸ نفر از شهدای آتش‌نشان پیدا شده و پیکر ۸ نفر دیگر هنوز زیر آوار مانده است.

 

15:03/ عملیات فعلاً متوقف شد.

 

14:57/ الهام امینی دستیار حقوق امر حقوق شهروندی رئیس جمهور به منزل آتش نشان امیرحسین داداشی وارد شد.

 

امینی: دولت و مردم به داشتن چنین افرادی در جامعه افتخار می‌کنند. تحقیقات در بررسی این حادثه شروع شده است و از الان باید از وقوع مجدد چنین حوادثی پیشگیری کنیم.

 

14:50/ ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: هم‌اکنون ۳ پیکر از زیر آوار بیرون کشیده شد.

 

14:46/ بر اساس اعلام خبرنگار مستقر در محل آوار پلاسکو، آتش‌نشانان سه برانکارد مخصوص حمل جسد را به بخشی از محل آوار منتقل کردند که حکایت از کشف حداقل ۳ پیکر دارد.

 

این در حالیست که چند دقیقه قبل از آن، یک کیسه حمل جسد نارنجی به بخشی از محل آوار برده شد.

 

14:37/ خواهر قاسم یکی از مفقودین حادثه پلاسکو: «برادرم بیمه نبود؛ جواب پسر8 ماهه‌اش را فرداهای سخت چه بدهم؟»

این پا و آن پا می شود، با هر بار باز شدن درب حصار حفاظت محل حادثه دلش می‌تپد و نگاهش می‌لرزد اما خبری نیست که نیست، می گوید « امروز 7 روز است که اینجا هستم، قاسم برای ماهی 800 هزار تومان نگهبان پاساژ پلاسکو بود، ساعت 9 صبح باید شیفتش را تحویل می داد. صبح روز حادثه ساعت 10:30دقیقه به او تلفن زدم گفت؛ اینجا آتش گرفته من بیرون ایستاده ام نگرانم نباش. نیست که ببیند نگرانی بدنم را کرخت کرده است» از ساعت10:30صبح و بعد از آخرین تلفن دیگر خبری از برادرم ندارم. او بدون بیمه و هیچ امکانات دیگری برای چندرغاز پول زحمت می کشید. بخدا انصاف نیست با حداقل ها زندگی ات را بگذرانی دست آخر هم جانت را از دست بدهی.

 

بازهم پهنه صورتش خیس می شود و به سینه اش می کوبد:«آتش دل من، زن و بچه های قاسم در این سرمای زمستان از آتش پلاسکو داغ تر است. قاسم دو فرزند دارد؛ یکی دختر 8 ساله و یکی پسر 8 ماهه. حالا با دو کودک بی پدر و یتیم چه کنیم؟»

 

گویی صدایش برای این همه شیون در گلو گیر کرده است. با صدایی خش دار و گرفته ادامه می دهد:«چطور برایشان بگویم پدرتان برای ماهی 800 هزار تومان زندگی اش را باخت؟ چه کسی جواب دل ما را خواهد داد؟»

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

  بعد از احراز هویت مشخص شد اولین شهیدی که امروز در آوار پلاسکو پیدا شد، شهید حسین سلطانی آتش‌نشان ایستگاه ۱۱۳ است.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

  شهید آتش‌نشان حامد هوایی دومین شهیدی است که ظهر امروز از زیرآوار پلاسکو بیرون کشیده شد.

 

13:10/ عبدالهی معاون اجتماعی شهردار تهران: با توجه به موافقت خانواده شهدای آتش‌نشان، زمان تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان تا زمان پیدا شدن پیکر 11 آتش‌نشان شهید، به تعویق می‌افتد.

 

مکان برگزاری مراسم و جزئیات آن، همان مکان و جزئیات قبلی است و زمان آن نیز متعاقباً اعلام می‌شود.

 

 

12:50/ لحظات به سختی می‌گذرد؛ با پیدا شدن نشانه‌هایی از یک شهید، جست‌وجو در آن نقطه دقیق‌تر می‌شود؛ قلب‌ها به شدت می‌تپد. برخی آتش‌نشانان به شدت گریه می‌کنند. برخی نیز بغض‌هایشان را فرو می‌خورند و در سکوت به دنبال نشانی از همکارشان می‌گردند.

 

12:45/ پیکر دومین شهید که خبر از پیدا شدن آن توسط سخنگوی سازمان آتش‌نشانی داده شده بود، از زیر آوار بیرون کشیده و به آمبولانس حمل جسد، برده شد.

 

12:35/ همچنان عملیات آواربرداری متوقف شده است و به کندی پیش می‌رود تا پیدا کردن پیکر آتش‌نشانان به نتیجه برسد.

 

12:15/ مسمومیت یکی از آتش‌نشانان که در دل حادثه حضور داشت و همکار خود را از زیر آوار خارج کرد.

12:09/ ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: هم‌اکنون پیکر آتش‌نشان دیگر از زیر آوار بیرون کشیده شد. تاکنون پیکر 4 نفر از آتش‌نشانان از زیر آوار بیرون کشیده شده است و یک آتش‌نشان نیز در بیمارستان فوت کرده است.

 

12:04/ تعداد آتش‌نشانانی که از زیر آوار خارج شده‌اند تا کنون 3 نفر است و یک نفر از آتش‌نشانان دیگر نیز در بیمارستان فوت کرده است.

 

11:55/ شنیده می‌شود پیکر چند نفر دیگر در ضلع شمال غربی آوار پلاسکو در حال بیرون کشیدن است.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

11:50/ نیروهای آتش‌نشانی در حال بدرقه همکارشان که هم‌اکنون از زیر آوار بیرون کشیده شد به آمبولانس حمل جسد هستند.

 

11:34/ آمبولانس حمل جسد به داخل محوطه آمد.

 

11:33/ ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: هم‌اکنون پیکر یک آتش‌نشان از ضلع شمال غربی آوار پلاسکو بیرون کشیده شد.

 

 

11:24/ جمعی از مدیران و کارکنان سپاه حفاظت هواپیمایی با همراهی کارکنان یگان حفاظت هواپیمایی فرودگاه مهرآباد با حضور در اداره ایمنی و آتش نشانی فرودگاه مهرآباد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان ساختمان پلاسکو از تلاش پرسنل ایمنی و آتش نشانی فرودگاه مهرآباد تشکر کردند.

 

11:12/ محمد احمدی بافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران: ناوگان مترو تهران روز پنجشنبه آمادگی ارائه خدمات حداکثری به شرکت کنندگان در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو را دارد.

 

از ساعت 7 و 30 دقیقه تا پایان مراسم پذیرش مسافر در تمام ایستگاه‌های خط 1 و 4 مترو تهران به صورت رایگان انجام خواهد شد.

 

برای انتقال شهروندان به سمت بهشت زهرا(س) هم برنامه ریزی لازم صورت گرفته است و در این راستا تمام قطارهای خط یک به سمت ایستگاه حرم مطهر امام خمینی (ره) اعزام خواهند شد.

 

10:49/ ملکی: فعلاً خبری از تونل و حفره نیست. 1500 تُن ضایعات 100 دستگاه کمپرسی حمل شده است. 85 درصد آوار جمع آوری شده است. ضلع شمال غربی بیشترین حجم آتش را دارد. ستون‌هایی که بعد از 18 ساعت خارج شدند، هنوز گرما دارند.

 

ما نگران این هستیم آسیب‌های بسیار شدیدی به اجساد آتش نشانان وارد شده باشد که قابل دسترسی نباشد.

 

دیوارکشی مقابل ساختمان فروریخته پلاسکو از امروز آغاز شده است و تا شنبه مغازه‌های خیابان جمهوری دایر می‌شود.

 

10:12/ عدنان محمود سفیر سوریه در تهران در جمع خبرنگاران: حادثه اسفناک بوده است. ملت سوریه تسلیت عرض کرده و ابراز همدردی می‌کند.

این شهدا جان خود را برای نجات دیگران فدا کردند و این بزرگترین اقدام انسان دوستانه است.

سفیر سوریه فردا قطعاً در تشییع جنازه حضور خواهد داشت.

 

شهادت این گروه از آتش‌نشانان نشان‌دهنده وابستگی ایرانیان به فرهنگ شهادت است.

 

09:13/ جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و سخنگوی ستاد بحران پلاسکو: 145 ساعت از آغاز عملیات حادثه پلاسکو می‌گذرد و همچنان آتش نشانان مشغول فعالیت و آواربرداری هستند.

تاکنون 85 درصد عملیات آواربرداری انجام شده و عملیات جستجو در 15 درصد باقی مانده بدون فوت وقت ادامه دارد.

 

معبری در دیوار ضلع شرقی ساختمان پلاسکو در شب گذشته باز شد تا وارد اتاقک برقی این ساختمان شویم اما بعد از ورود فردی را پیدا نکرده و عملیات آواربرداری از بالا را همچنان ادامه می‌دهیم.

 

امروز احتمالا به صفر یا طبقه همکف ساختمان پلاسکو خواهیم رسید و می‌کوشیم تا بعد از آن به طبقات منفی برسیم.

 

08:20/ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران: عملیات پلاسکو هنوز به اتمام نرسیده و از امروز صبح دیواری مقابل زمین پلاسکو زده‌ایم تا مسیر باز شود و معبر خیابان جمهوری، امکان رفت و آمد داشته باشد، از این طریق، زندگی کسبه و اهالی محل فلج نخواهد شد.

 

احتمال می‌رود برخی از محبوس‌شدگان در طبقه منفی یک باشند و اکنون به طبقه همکف دست یافته‌ایم. همکاران ما به صورت فردی و گروهی به جست‌وجوی مفقودین پرداخته تا بتوانند آنها را از زیر آوار خارج کنند.

 

08:00/ ملکی: از امروز دیواری در مقابل ساختمان پلاسکو زده می شود تا خیابان جمهوری نیز بازگشایی شود و عملیات از ضلع شرق و شمال شرقی ادامه پیدا می کند‌.

تاکنون بیش از 12 هزار تن و 85 درصد آوار جمع آوری منتقل شده است

عملیات آوار برداری همچنان ادامه دارد و پیکر شهدا هنوز پیدا نشده است.

 

07:12/ جست‌وجوها همچنان ادامه دارد.

 

07:12/ دومین نشست خبری حادثه پلاسکو با حضور مجتبی عبداللهی رئیس ستاد برگزاری مراسم تشییع شهدای آتش نشان، سردار قادر کریمی جانشین پلیس تهران بزرگ، جلال ملکی سخنگوی ستاد بحران حادثه پلاسکو و ذاکری رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران و شهرام گیل‌آبادی مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران برگزار شد.

 

مجتبی عبداللهی، رئیس ستاد تشییع پیکر شهدای آتش نشان:  بر اساس آمارها نیروهای عملیاتی که در حادثه ساختمان پلاسکو به درجه شهادت نائل آمدند 16 نفر هستند، به نحوی که 15 نفر در اینجا نیرو داشتیم و یک نفر هم روز اول دچار سوختگی شده بود که به بیمارستان منتقل شد و به درجه شهادت نائل آمد.

 

صحبت های اولیه مبنی بر 20 نفر شهید آتش نشان بود اما بررسی های دقیق تر نشان می دهد 16 نفر از همکاران خود را در این حادثه از دست داده ایم  ضمن اینکه در این مدت 7 پیکر کشف شده که 3 پیکر پیدا شده که 3 پیکر شهدا هستند و 4 نفر برای سایر شهروندان هستند همچنین  تلاش می‌کنیم تا روز پنج شنبه بتوانیم پیکر مطهر سایر شهدای آتش نشان را در حادثه ناگوار پیدا کنیم.

 

بر اساس گزارش های واصله شرایط به گونه ای است که از نظر حجم آتش و حرارت قابل تصور نیست، به نحوی که حتی آهن ها در اینجا ذوب شده اند.

 

پیکر مطهر شهدا روز پنج شنبه صبح از دانشگاه تهران تشییع خواهد شد به طوری که این مراسم ساعت 8:30 با تلاوت قرآن کریم و سپس مداحی آغاز خواهد شد همچنین پس از قرائت نماز بر پیکر شهدا، شهدای آتش نشان در مسیر خیابان انقلاب به سمت خیابان حافظ تشییع شده و از خیابان حافظ به بهشت زهرا(س) و قطعه شهدا منتقل می شوند.

 

روز شنبه مراسم بزرگداشتی برای شهدای آتش نشانان از ساعت 10 صبح تا 12 در مدرسه عالی شهید مطهری در میدان بهارستان برگزار خواهد شد که از هموطنان عزیز دعوت می کنیم در این مراسم حضور پیدا کنند.

 

شهرام گیل آبادی مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران: بر اساس محاسبه شب گذشته دمای روی آتش 540 درجه بود.

 

سردار قادر کریمی، جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ: از دقایق اولیه این حادثه نیروهای انتظامی حضور داشتند و برای تخلیه مردم در مجتمع پلاسکو تلاش کردند تا بتوانند مردم را از خطر مصون کنند همچنین موادی که در پلاسکو بود باعث خطر و تهدید شده بود از این رو توانستیم اکثر کسانی که در ساختمان بودند را به بیرون هدایت کنیم.

 

بر اساس مستنداتی که داریم مردم برای خروج مقاومت می کردند اما با همکاری آتش نشانان، آنها به بیرون هدایت شدند و باعث شد صدمات بیشتری نداشته باشیم ضمن اینکه بعد از حادثه پلیس بلافاصله محل را ایزوله کرد و توانستیم وضعیت را برای امداد و نجات آماده کنیم.

 

تا امروز حدود 75 گاو صندوق کشف شده است که این گاوصندوق ها به گنجینه پلیس آگاهی منتقل شده و تا کنون 5 گاوصندوق نیز تحویل صاحبان آنها شده است. روز دوم و یا سوم حادثه تعدادی از افراد از درب پشتی وارد ساختمان شده و توانستیم اموال حدود 30 نفر را خارج کنیم، اما به دلیل خطر مبنی بر ریزش آوار از ادامه این کار جلوگیری شد.

 

تا امروز حدود 8 نفر به پلیس آگاهی مراجعه کرده و اعلام فقدانی کرده‌اند که از این تعداد جنازه 4 شهروند پیدا شده و امیدوارم پیکر بقیه افراد در آوار برداری پیدا شود.

 

ذاکری رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران: دوربین صدا و سیما به صورت 24 ساعته در اینجا مستقر بوده است.

 

با استناد به سخنگوی بحران، آتش نشانی، پلیس، شهردار تهران و پزشکی قانونی هر آنچه که لازم بوده از سر صحنه گزارش داده و حتی این گزارش مستقیم یک دقیقه هم قطع نشده است.

 

ما با حواشی در فضای مجازی مواجه هستیم که این حواشی توسط کسانی منتشر می شود که عمدتا در داخل کشور نیستند همچنین مردم ما هوشیار تر از این هستند و وقتی این همه محبت از مردم را می‌بینیم که به فضای موجود کمک می کنند، رسانه ها نیز باید کمک کنند.

 

شهرام گیل آبادی مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران:  430 خبرنگار در شب اول و دوم حادثه با هماهنگی پلیس در سر حادثه حضور داشته اند و وقایع را گزارش داده اند به طوری که یک شب دمای 3  درجه زیر صفر و یک شب دمای صفر درجه بوده است اما رسانه ها، خبرگزاری ها، صدا و سیما و واحد مرکزی خبر حضور داشته اند و از نزدیک شاهد تمامی عملیات و حواشی آن بوده اند.

 

 بروز رسانی  می شود 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------