آخرین اخبار حوادث

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پخش زنده فیلم‌ دختران ایرانی برای مردان خارجی‌ | ماجرای تکان‌دهنده خانه‌های فساد

سخنگوی فراجا جزئیات تکان‌دهنده عملیات‌ این نهاد را در ارتباط با شبکه‌های فساد و فحشا، قاچاق زنان به خارج به بهانه مسابقه رقص…

بازداشت عامل حادثه ایستگاه طرشت



  اخبارحوادث ,خبرهای   حوادث ,حادثه ایستگاه طرشت

 

رئیس کمیته عمران شورای شهر: خاموش‌کردن سیستم کنترل توسط راهبر قطار علت حادثه بوده است مجروحان و شاهدان این حادثه، در گفت‌وگو با «شهروند» جزییاتی از این تصادف بی‌سابقه را روایت کردند 

 

 دو روز از حادثه متروی تهران می‌گذرد. حادثه‌ای که در آن دو قطار درخط دو مترو در ایستگاه طرشت با هم برخورد کردند. در این حادثه بی‌سابقه بیش از ٥٠نفر از مسافران هر دو قطار مجروح شدند. از زمان افتتاح متروی شهری تاکنون چنین حادثه‌ای سابقه نداشته است و این برای نخستین‌بار بود که دو قطار در متروی تهران با هم برخورد کردند. با وجود تعداد بالای مجروحان، این حادثه هیچ تلفات جانی نداشت و بسیاری از مصدومان حادثه هم از مراکزدرمانی مرخص شدند. علت این حادثه نامشخص است ولی با این وجود مسئولان شهری دلیل بروز این حادثه را خطای انسانی و خاموش‌بودن سیستم کنترلی قطار اعلام کرده‌اند. همچنین راهبر یکی از قطار‌ها نیز به دلیل بی‌توجهی در بروز این حادثه دستگیر شده است. با این وجود، هنوز مسئولان مترو به‌طور رسمی درباره علت این حادثه توضیحی ارایه نداده‌اند.

 

ساعت ١٠:  ٠٦ بعدازظهر سه‌شنبه بود که این حادثه رخ داد. دو قطار در ایستگاه طرشت در خط دو متروی تهران با هم برخورد کردند. این حادثه درحالی رخ داد که یکی از قطارها به علت نقص فنی دقایقی را در ایستگاه طرشت به سمت ایستگاه فرهنگسرا توقف کرده بود که ناگهان قطار دوم از پشت برخورد کرد. در این حادثه، فقط باعث شکستگی شیشه‌های برخی واگن‌های دو قطار شد و تعدادی از مسافران هم مصدوم شدند. البته این حادثه خط دو متروی تهران را مسدود کرد. خارج‌شدن یکی از اصلی‌ترین خطوط متروی تهران آن هم در پیک جا‌به‌جایی مسافر باعث سردرگرمی تعداد زیادی از شهروندان و متروسواران تهرانی شد.

 

روایت یک شاهد از برخورد ایستگاه طرشت

هنوز چند دقیقه‌ای به ٦ ونیم بعدازظهر مانده بود، چند دقیقه‌ای بود که قطار در ایستگاه طرشت توقف کرده بود. چندبار درها باز و بسته شد، اما قطار حرکت نمی‌کرد. این مشکلات و تأخیر در حرکت از ایستگاه خیلی عادی است، آن هم در اوج شلوغی بعدازظهر.

 

منتظر حرکت قطار بودیم که ناگهان صدای بلندی مثل برخورد دو قطعه آهن به گوش رسید و بعد از آن هم چند تکان شدید من را چند متر به جلو پرتاب کرد. اینها روایت حسین یکی از سرنشینان متروی طرشت از لحظه برخورد دو قطار است. او در لحظه تصادف در واگن‌های انتهایی قطار متوقف‌شده در ایستگاه طرشت بود: «شیشه‌های قطار شکسته و مردم هراسان خود را به بیرون قطار رساندند. چند متر جلوتر از من یک مرد مسنی بود که سرش به شیشه کنار صندلی برخورد کرده بود، البته خونریزی نداشت، من برای کمک به سمت او رفتم، لبه سکو مملو از جمعیت بود، عده‌ای برای تماشا به سمت انتهای سکو می‌رفتند؛ چند نفری هم مثل من سعی داشتند به کسامی که آسیب دیده بودند، کمک کنند.

 

آن پیرمرد با کمک چند نفر دیگر از واگن خارج شد. می‌خواستم برای کمک به بقیه مصدومان به واگن‌های دیگر هم بروم، اما مسئولان مترو ممانعت کردند، من هم به سرعت به سمت انتهای ایستگاه رفتم؛ یک قطار از پشت با قطار ما برخورد کرده بود، بیشتر واگن‌های قطار دوم در داخل تونل گیر کرده بود. همان موقع عوامل اورژانس و آتش‌نشانی روی سکوی ایستگاه بودند، آنها در تنها واگنی که از این قطار به ایستگاه رسیده بود را باز کرده و مسافران و مجروحان را از قطار عقبی خارج کردند. من چند دقیقه‌ای بعد هم در ایستگاه بودم، بیشتر مجروحان زن بودند، چون جلوی قطار عقبی به عقب قطار ما برخورد کرده بود، یعنی بیشتر واگن‌ها ویژه خواهران بودند.»

  

مصدومان حادثه

به دنبال این حادثه، عوامل اورژانس و آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. دقایقی بعد هم پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس خودش را به محل حادثه درغرب تهران رساند و از نزدیک عملیات امدادرسانی به مصدومان این حادثه را مدیریت کرد. دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و ٣٠ دستگاه آمبولانس و دو دستگاه موتورآمبولانس به ایستگاه متروی طرشت اعزام شدند. به گفته سرپرست اورژانس کشور دراین حادثه بیش از ٥٠نفر مصدوم شدند که بیشتر آنها به صورت سرپایی درمان شدند، اما با این وجود برخی مصدومان نیز به درخواست خودشان برای بررسی بیشتر به بیمارستان‌های رسول اکرم(ص)، شریعتی و امام خمینی(ره) انتقال یافتند که به گفته یکی از مسئولان بیمارستان رسول اکرم(ص) بیشتر آنها چند ساعت بعد از حادثه از بیمارستان مرخص شدند.

 

من روی صندلی نشسته بودم. آخرین صندلی در ردیف وسط منتظر بودیم که قطار حرکت کند که ناگهان قطار تکان شدیدی خورد، تا جایی که یادم می‌آید، من سرم محکم به شیشه کنار صندلی برخورد کرد، یک پسربچه هم از پشت به کمر من خورد. از هوش رفتم؛ وقتی چشمانم را باز کردم، داخل آمبولانس بودم الان هم سرم بشدت درد  می‌کند و احساس کوفتگی دارم. انگار همه بدنم را کتک زدند. اینها را مجتبی یکی از مصدومان این حادثه به«شهروند» می‌گوید. یکی از مصدومانی که هنوز در بیمارستان بستری است: «چند بار از سرم عکس گرفتند، فکر کنم اسکن هم کردند، دکترها هنوز توضیح ندادند، ولی پرستارها به من گفتند که حالم خوب است و باید مرخص شوم، ولی من سرم هنوز هم درد می‌کند، به آنها گفتم اگر من از بیمارستان بیرون بروم و بعد حالم بد شود، چه کسی جوابگو خواهد بود، من این‌قدر در این بیمارستان می‌مانم تا سردردم برطرف شود.»

 

تخت کناری مجتبی هم یکی دیگر از مصدومان مترو بستری است. او هم روایتی مشابه مجتبی از حادثه دارد: «من کنار آخرین صندلی قبل از واگن ویژه خانم‌ها ایستاده بودم که این اتفاق افتاد. ضربه خیلی محکمی بود، مثل توپ به سمت جلو پرتاب شدم، وقتی به خودم آمدم چند تا مامور آتش‌نشانی و اورژانس را دیدم که داشتند به یک خانم کمک می‌کردند، خواستم از زمین بلند شوم، ولی زانوی پای چپم خیلی درد داشت، روی زمین نشستم و از نیروهای امدادی کمک خواستم. آنها بعد از چند دقیقه با برانکارد مرا به آمبولانس آوردند و بعد هم به این بیمارستان منتقل شدم.» او ادامه می‌دهد: «دکترها به من گفتند که شانس آوردی که زانویت نشکسته، فقط ضرب دیده و باید چند روزی با زانوبند حرکت کنی، البته در عکس آخری که از پایم گرفتند، مشخص شد که مینیسک زانویم هم کشیده شده و درد پایم هم به‌ خاطر همین است. به من گفتند که تا ظهر چهارشنبه از بیمارستان مرخص می‌شوم.»

 

خاموش‌کردن سیستم کنترل توسط راهبر قطار

اما علت این حادثه بی‌سابقه هنوز به درستی مشخص نیست و هیچ‌یک از مسئولان مترو به علت دقیق این حادثه اظهارنظری نکرده‌اند. اما رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران خاموش‌کردن سیستم کنترلی قطار توسط راهبر را علت این حادثه اعلام کرده است. اقبال شاکری در تشریح جزییات حادثه مترو طرشت، گفت: «بررسی‌های اولیه نشان داده که خطای سیستم و همچنین خطای انسانی علت بروز این حادثه بوده است.

 

یکی از سیستم‌های کنترلی به نام ATP ارور داده و راهبر قطاری که از مترو صادقیه می‌آمده، بدون رعایت دستورالعمل مربوطه و بدون اطلاع به اتاق فرمان سیستم مذکور را خاموش می‌کند.» او درباره سیستم موسوم به ATP هم توضیح داد: «سیستم ATP، سیستم خودکنترلی توقف قطار درصورت مشاهده موانع است که متاسفانه راهبر بدون هماهنگی با اتاق فرمان این سیستم را خاموش کرده بود.» به گفته رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، از آنجایی که در هنگام ورود به ایستگاه طرشت، یک قوس داریم، راهبر از نظر فیزیکی نتوانسته بود که چند ١٠٠متر زودتر قطار را رویت کند، اما به دلیل سرعت کم قطار به هنگام عبور از قوس، خوشبختانه شدت برخورد کاهش می‌یابد، اما به دلیل خاموش‌کردن سیستم کنترلی قطار خود به خود توقف نمی‌کند.

 

درهمین حال، مازیار حسینی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با حادثه مترو طرشت ضمن عذرخواهی از مردم تهران دراین‌باره گفت: «مسئولیت این حادثه برعهده شرکت بهره‌برداری مترو است و ما از همه شهروندان تهرانی عذرخواهی می‌کنیم.» او اضافه کرد: «با وجود سیستم‌های هوشمند هدایت مترو و با توجه به حجم و تعداد قابل توجه سفرهای روزانه، علت این حادثه باید به صورت کارشناسی و دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

 

به همین دلیل مطابق ضوابط مترو کمیسیون حوادث به فوریت تشکیل و درحال بررسی چرایی و چگونگی علت حادثه است.» درهمین حال از مسئولان قوه‌قضائیه خبر می‌رسد که راهبر قطار عقبی بازداشت شده است. این خبر را محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران اعلام کرده است. شهریاری دراین رابطه گفت: «راهبر قطار عقبی به دلیل سهل‌انگاری و عدم همکاری با اپراتور ایستگاه فعلا بازداشت است و تحقیقات از وی ادامه دارد.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------