رویترز: ائتلاف سعودی در الحدیده به بن‌بست رسیده است



اخبار,اخبار بین الملل,یمن

خبرگزاری رویترز نوشت که ائتلاف سعودی با گذشت دو ماه از آغاز عملیات برای تصرف بندر الحدیده، هنوز نتوانسته پیشرفتی در آن به‌دست بیاورد و باید با دست خالی آنجا را ترک کند.

به گزارش فارس، خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در گزارشی به بررسی عملیات ائتلاف سعودی برای تصرف بندر «الحدیده» در یمن پرداخته و نوشت که با گذشت چندین هفته از آغاز عملیات اما ریاض هنوز نتوانسته دستاوردی در آن داشته باشد.

 

رویترز با بیان اینکه نظامیان ائتلاف سعودی بدون اینکه بتوانند فشارها را به انصارالله افزایش دهند، الحدیده را ترک کردند، نوشت: «ریاض و ابوظبی در این ماجراجویی پیشرفت کمی داشتند، کسانی که وعده داده بودند هدف از آن، قطع خط اصلی تدارکات حوثی‌ها و مجبور کردن آنها به آمدن پای میز مذاکره بود».

 

در حالی که ائتلاف سعودی در تاریخ 20 ژوئن مدعی شده بود فرودگاه الحدیده را تصرف کرده اما محمد علی الحوثی به این خبرگزاری گفت که آنها هیچگاه کنترل این فرودگاه، که حدود 20 کیلومتر مربع وسعت دارد را به دست نگرفتند.

 

یک منبع نظامی یمنی در ائتلاف سعودی مدعی است که انصارالله بخش شمالی فرودگاه الحدیده را در دست دارد و نیروهای ائتلاف سعودی تلاش می‌کنند موقعیتشان را در حاشیه جنوبی این فرودگاه تثبیت کنند.

 

این منبع که نامش فاش نشد به رویترز گفت نظامیان ائتلاف ابتدا به محدود فرودگاه نفوذ کردند اما این امر بسیار کوتاه مدت و حتی کمتر از 24 ساعت بود. آنها سپس از سوی نیروهای انصارالله به بیرون رانده شدند.

 

رویترز با اشاره به ادعای «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی مبنی بر تسلط کامل آنها بر فرودگاه الحدیده، نوشت: «مقامات اماراتی اما به درخواست ما برای اظهار نظر در این باره، پاسخ ندادند».

 

در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه وضعیت فعلی الحدیده، نشان دهنده چالشی است که ائتلاف سعودی برای در دست گرفتن کنترل الحدیده در غیاب وجود یک راهکار سیاسی با آن روبه‌رو است، تاکید شده است: «حوثی‌ها که بیشتر مناطق یمن از جمله پایتخت را در کنترل خود دارند، در جنگ‌های چریکی ماهر هستند. رزمندگان حوثی نیروهای اماراتی را در نزدیکی فرودگاه (الحدیده) و همچنین در جاده منتهی به ساحل غربی، بسیار آزار دادند».

 

«جوست هیلترمن» مدیر برنامه غرب آسیا و شمال آفریفا در گروه بین‌المللی بحران، می‌گوید: «مشاهده اینکه حوثی‌ها به سرعت در الحدیده شکست بخورند، سخت است، حتی اگر ائتلاف آنچه را که مقاومت محلی می‌خواند، فعال کند».

 

رویترز با بیان اینکه مداخله غربی‌ها در سال 2015 هم نتوانسته پیشرفت چندانی برای بازگرداندن دولت مستعفی به قدرت در یمن داشته باشد، ادامه داد: «مارتین گریفیس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، بین طرف‌های درگیر در سفر است تا از تهاجم همه جانبه به الحدیده جلوگیری کند، چیزی که سازمان ملل آن را بزرگترین بحران بشری تاکنون نام‌گذاری کرده است».

 

وی هفته گذشته دور دوم مذاکرات خود با انصارالله در صنعا را انجام داد و انتظار می‌رود به زودی گفت‌وگوی مشابهی با «منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن که اکنون در مقر موقت دولت خودخوانده‌اش در شهر عدن حضور دارد، برگزار کند.

 

رویترز گزارش داد که انصارالله به گریفیتس پیشنهاد داده تا در ازای توفق درگیری‌ها و به عنوان بخشی از آتش‌بس فراگیر در استان الحدیده، مدیریت این بندر را به سازمان ملل بسپارد اما ائتلاف سعودی با رد این درخواست، خروج کامل انصارالله از ساحل غربی را می‌خواهد.

 

ائتلاف سعودی-اماراتی از اواخر ماه اردیبهشت عملیات جدید علیه استان الحدیده را که تنها شریان غذایی و دارویی مردم یمن به شمار می‌رود، آغاز کرده و همین امر سبب قطع روند کمک‌های ارسالی به این کشور جنگ‌زده شده است.

 

طبق آمارهای قبلی نهادهای یمنی، از فروردین سال ۱۳۹۴ که جنگ عربستان علیه یمن آغاز شده، بیش از هشت هزار نفر جان باخته و بیش از ۳۵ هزار نفر مجروح شده‌اند. تعداد بیمارانی که به صورت غیرمستقیم در نتیجه جنگ جان باخته‌اند از ۳۰ هزار نفر فراتر رفته است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------