ترامپ: اوباما آماده جنگ با کره شمالی بود/ انتقاد از تبادل زندانیان ایران و آمریکا



رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی گفت که رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌خواست با کره شمالی وارد جنگ شود.

به گزارش تسنیم، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه (بامداد جمعه به وقت تهران) گفت هنگامی که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق این کشور صحبت کرده این‌طور به نظر می‌رسیده که او در آستانه جنگ با کره شمالی است. 

 

او در این سخنرانی در «گرانیت‌سیتی» ایالت ایلینوی گفت هنگام دیدار با اوباما از او پرسیده آیا با «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی گفت‌وگو کرده، و با پاسخ منفی او مواجه شده است. 

 

ترامپ گفت: «وقتی با رئیس‌جمهور اوباما دیدار کردم اینطور به نظر می‌رسید که آماده جنگ با کره شمالی است. گفتم اصلا با او (رهبر کره شمالی) صحبت کرده‌ای؟ [گفت]نه! گفتم حداقل خوب نیست با او صحبت کنی؟اینطور به نظرم آمد که آماده جنگ با کره شمالی است.»

 

ترامپ از اینکه رسانه‌ها او را بابت استفاده از القابی مانند «مرد کوچک موشکی» برای رهبر کره شمالی، فردی جنگ‌طلب توصیف کرده‌اند انتقاد کرد. او گفت که اکنون رابطه خوبی با رهبر کره شمالی دارد و اتفاقات خوبی در حال رخ دادن هستند. وی مدعی شد کره شمالی ظرف 9 ماه گذشته آزمایش هسته‌ای انجام نداده است.

 

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه توانسته سه نفر از «گروگان‌های آمریکایی» را از کره شمالی به وطن برگرداند، به صورت ضمنی و بدون اشاره به نام ایران از توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا که در دولت اوباما انجام شد هم انتقاد کرد. 

 

وی گفت: «ما سه گروگانمان [در کره شمالی] را برگردانیم و 1.8 میلیارد دلار هم برای گروگان‌ها پرداخت نکرده‌ایم.»

 

اشاره ترامپ به توافق تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی است که در دی‌ماه سال 1394 انجام شد و به موجب آن در ازای زندانی چهار زندانی از ایران چند نفر از ایرانیان بازداشت‌شده در آمریکا آزاد شدند. 

 

چند روز بعد از این توافق دولت آمریکا اعلام کرد با ایران بر سر حل و فصل یک دعوی حقوقی که مستلزم پرداخت 1.7 میلیارد دلار پول به ایران بود به توافق رسیده است. 

 

ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دولت آمریکا بابت عدم تحویل 400 میلیون دلار مندرج در قراردادی اجرایی‌نشده برای خرید تسلیحات میان دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق  با شاه مخلوع ایران به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت برده بود که در نهایت این دادگاه به نفع تهران رای داد.

 

«جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا روز 27 دی‌ماه سال 1394 اعلام کرد واشنگتن توافق کرده بدهی 400 میلیون دلاری به ایران را برای حل و فصل شکایتی که پرونده‌اش به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد، تسویه کند.  

 

 «کری» در آن زمان گفت که کاخ سفید موافقت کرده که علاوه بر رقم اصلی بدهی، 1.3 میلیارد دلار هم بابت محاسبه نرخ تورم به ایران بپردازد. 

 

مقارن بودن اعلام این توافق با تبادل زندانیان، طرح این شائبه را در محافل در آمریکا به همراه داشت که دولت اوباما توافق کرده این پول را بابت آزادی زندانیان به ایران بدهد. 

 

ترامپ چندین بار با ربط دادن توافق تبادل زندانیان و رقم پرداختی به ایران بابت حل و فصل دعوی حقوقی از دولت اوباما انتقاد کرده است. او رقم پرداختی به ایران را گاه 1.7 میلیارد دلار و گاه 1.8 میلیارد دلار ذکر می‌کند. در این سخنرانی او به اشتباه مدعی شد 1.8 میلیارد دلار به ایران پرداخت شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------