دیپلمات آمریکایی: راه حل بحران با آنکارا مذاکره است/ ترامپ دشمنی با ترکیه ندارد



اخبار,اخبار بین الملل,ترامپ و اردوغان

سفیر پیشین آمریکا در ترکیه اعلام کرد: بحران به وجود آمده میان دو کشور باید از طریق مذاکره حل شود.

به گزارش ایسنا، راس ویلسون، سفیر پیشین آمریکا در آنکارا در گفت‌وگو با سایت خبری هابرترک درباره بحران دیپلماتیک اخیر میان آمریکا و ترکیه گفت: واشنگتن نباید آنکارا را از دست دهد زیرا برای منافع آمریکا در منطقه و سوریه باید روابط با ترکیه را بهبود بخشیم.

 

او که در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۵ به عنوان سفیر آمریکا در آنکارا انتخاب شد، در اوایل حضور حزب عدالت و توسعه در قدرت، سفیر آمریکا در ترکیه بود.

 

وی درباره روابط دو کشور گفت: از دوران باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا همواره اختلاف‌نظرهایی میان آمریکا و ترکیه وجود داشت اما رفته رفته این اختلاف نظرها پیچیده‌تر شده و راه حل آنها سخت تر شده است. برای آمریکا اکنون مشکل بازداشت شهروندان آمریکایی و برانسون، کشیش بازداشتی در این کشور است. حل نشدن این مساله به طور عمیق واشنگتن را مایوس کرده است.  به طور حتم آنکارا نیز در برخی مسائل دیگر مایوس و ناامید شده است.

 

این دیپلمات آمریکایی در ادامه افزود: برانسون تنها یکی از اختلافات میان آمریکا و ترکیه است. من فکر نمی‌کنم که دونالد ترامپ و مایک پنس، رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهوری نسبت به ترکیه دشمنی داشته باشند.

 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تحریم‌های ترامپ علیه ترکیه گفت: دونالد ترامپ تلاش می‌کند که به شکلی مساله برانسون را به نتیجه برساند. بر همین اساس می‌خواهد از ابزار فشاری که تصور می‌کند در دست دارد استفاده ‌کند. من مطمئن نیستم که این ابزار بتواند کارساز باشد. حتی ممکن است اعمال فشار باعث تعمیق مشکلات دیگر میان دو کشور شود.

 

او در ادامه اظهاراتش گفت: روابط با ترکیه برای سیاست‌های خارجی، امنیتی و اطلاعاتی بسیار مهم است. همچنین این روابط برای ترکیه به خصوص در حوزه اقتصاد و تجارت بسیار سودمند است.

 

وی درباره حل نشدن اختلاف نظرها میان دو کشور گفت: در حال حاضر نقشی که آمریکا می‌خواهد در سوریه بازی کند در حال کم شدن است. همچنین جایگاه ما در برابر روسیه دچار پیچیدگی شده است اما ترکیه می‌تواند قدرت منطقه‌ای آمریکا را افزایش دهد. امیدواریم که رهبران ترکیه برای حل مسائل اقتصادی همکاری بهتری با آمریکا داشته باشند.

 

ویلسون درباره فروش جنگنده‌های اف – ۳۵ به ترکیه گفت: همانگونه که می‌دانید پنتاگون در حال آماده کردن گزارشی درباره روابط نظامی – دفاعی ترکیه و آمریکا است. پس از آن مشخص خواهد شد که فروش جنگنده‌های اف – ۳۵ ادامه خواهد یافت یا نه. این تحریم نیست بلکه به نظر من یک اقدام درست و هوشیارانه از سوی دولت ترامپ است.

 

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: برای حل مشکلات آزادی شهروندان آمریکایی مهم است. این مساله به آمریکا نشان خواهد داد که ترکیه خواهان ادامه روابط با آمریکاست.

 

وی درباره راه حل اصلی حل بحران‌ها میان دو کشور گفت: تنها راه حل گفت‌وگوست. بهتر است به جای اعتراض و اقدامات متقابل گفت‌وگو کرده و به دنبال راه حل باشیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------