روسیه: سوریه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد/ هیلی: روسیه و ایران علاقه ای به راه حل سیاسی در سوریه ندارند



اخبار,اخبار بین الملل,نشست شورای امنیت در مورد سوریه

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد هدف ایران، روسیه و ترکیه را پایان دادن به تروریسم در همه مناطق سوریه دانست و گفت: اجازه نمی دهیم تروریست ها مردم سوریه را به عنوان سپر خود قرار دهند.

به گزارش ایرنا، واسیلی نبنزیا روز سه شنبه در نشست شورای امنیت که به درخواست این نمایندگی برای ارائه گزارش نتایج نشست تهران درباره سوریه برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

 

وی با با تسلیت سالروز حادثه 11 سپتامبر افزود: به خاطر دارد که ولادیمیر پوتین نخستین کسی بود که به جرج دابلیو بوش تسلیت گفت و برای کمک اعلام آمادگی کرد. 

 

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: روسیه تجربه مستقیم از تروریسم داشته است و امروز دست کمکش را به سمت تمامی کشورها می گشاید تا با همکاری با دیگران با تروریسم مبارزه کند. 

 

نبنزیا اضافه کرد: نتایج نشست تهران در قالب بیانیه ای به شورای امنیت داده شده است. روسیه، ایران و ترکیه آماده استفاده از حداکثر انرژی برای ادامه مبارزه با تروریسم و پایان دادن به رنج مردمی که جنگ را تجربه کرده اند، بازسازی کشور و حرکت صادقانه به سمت راه حل سیاسی برای بحران سوریه هستند. 

 

وی با بیان اینکه استقلال سیاسی، اتحاد، تمامیت ارضی و احترام به حق حاکمیت سوریه اصول کلیدی تمامی رویکردهای این سه کشور در برخورد با موضوع سوریه است، اظهار کرد: در تهران ما توجه ویژه ای به ادلب داشتیم، جایی که ده ها هزار نیروی جبهه النصره، داعش و دیگر گروه ها در آنجا حضور دارند. 

 

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: شورای امنیت این گروه ها را تروریست خوانده است. هدف ایران، ترکیه و روسیه این است که تروریسم را در تمامی مناطق سوریه پایان دهند زیرا بقای آن تهدید امنیت منطقه است. 

 

نبنزیا با بیان اینکه در این نشست توجه زیادی شد که باید جلوی قربانی شدن غیرنظامیان را بگیریم، اظهار کرد: احتمال دوستی بین آنها که آماده مذاکره هستند نباید نادیده گرفته شود. ما امیدواریم که چنین چیزی را در ادلب ببینیم. ما از تمامی گروه های مسلح می خواهیم که از بمباران و پرتاب موشک به شهرهای آرام و صلح طلب خودداری کنند. 

 

وی یادآور شد: این حملات چیزی است که در این منطقه عادی شده است. چند روز پیش، حمله موشکی گروه های مسلح به کشته شدن 9 غیرنظامی از جمله کودکان منجر شد. 

 

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: بیانیه مشترک اجلاس تهران تاکید می کند که باید راهی باز کرد که گروه های مسلحی که آماده مذاکره هستند را از تروریست ها جدا کنیم. از نگاه حاضران این اجلاس، این جداسازی برای جلوگیری از قربانی شدن غیرنظامیان ضروری است. این درخواستی است که در تهران بود و امروز از کشورهایی که روی گروه های مسلح نفوذ دارند درخواست می کنیم که این تفکیک را قائل شوند. 

 

نبنزیا خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم که تروریسم از مردم به عنوان سپر نظامی استفاده کنند. همچنین نمی توان پذیرفت که تروریسم نادیده گرفته شود. اجلاس تهران بار دیگر نشان می دهد که هیچ راهی جز راه سیاسی برای حل بحران سوریه وجود ندارد. وی تصریح کرد: اتخاذ این موضع، با توجه به تکرار تهدیدات نظامی برای حمله کردن به تاسیسات ارتش سوریه، امروز از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. گفته می شود که بشار اسد دستور استفاده از کلرین را داده است اما این درست نیست زیرا سوریه هیچ سلاح شیمیایی ندارد. 

 

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: این مساله مهمی نیست. برخی قدرت های غربی از مساله استفاده از سلاح شیمیایی استفاده می کنند که به سوریه حمله کنند. 

 

نبنزیا تصریح کرد: نمایندگان سه کشور در اجلاس تهران در دهم و یازدهم ماه جاری در حال مذاکره با استفان دی میستورا بوده اند و هدف آنها این است که کمیته قانون اساسی با تضمین بالاترین سطح نمایندگی گروه های مختلف سوریه به نتیجه برسد. 

 

وی اضافه کرد: در سوریه وضعیت بحران انسانی وخیم است. ما باید مطمئن شویم که موضوع بحران انسانی محل باجگیری و زورگویی نشود. دمشق بارها از برخی که از بحران انسانی می گویند و در عین حال سوریه را تحریم می کنند شکایت کرده است. 

 

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: توافق یکپارچه برای پیگیری فرآیند آستانه یکی دیگر از نتایج مهم این اجلاس بود. ما در تهران گفتیم که این کار با در نظر گرفتن تمامی فرصت ها پیگیری خواهد شد. 

 

نبنزیا اضافه کرد: جلسه بعدی سران ایران، روسیه و ترکیه در روسیه خواهد بود.

 

روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه پایانی نشست صلح سوریه در تهران که در شانزدهم شهریور ماه برگزار شد، بر پایبندی خود به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید و تصریح کردند که این اصول از سوی همگان باید محترم شمرده شود.

 

هیلی: روسیه و ایران علاقه ای به راه حل سیاسی در سوریه ندارند

نیکی هیلی روز سه شنبه در نشست شورای امنیت که با درخواست روسیه برای ارائه گزارش نشست سران سه کشور روسیه، ایران و ترکیه درباره سوریه که در تهران برگزار شد، این ادعا را مطرح کرد.

 

وی افزود: این جلسه به منظور بحث در مورد مذاکرات آستانه برای راه حل مسالمت آمیز در سوریه فراخوانده شد. ما از این فرصت برای بحث در مورد چشم انداز راه حل دیپلماتیک در سوریه استقبال می کنیم اما بیایید وقت را با اطلاعات غلط، انحراف و دروغ ها تلف نکنیم چرا که رژیم اسد و شرکای روسی و ایرانی آن ها دائما برای تحریف این گفت وگوها استفاده می کنند. 

 

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: به گفته سازمان ملل متحد، بیش از 30 هزار نفر در اثر حملات هوایی بی خانمان شده اند. ما امروز بحث زیادی را شنیده ایم اما ما هیچ نشانی از علاقمندی روسیه، ایران و اسد به یک راه حل سیاسی ندیده ایم. همه چیزهایی که دیده ایم، عملیات خونریزانه نظامی آنها برای تصرف ادلب بوده است.

 

هیلی که بیانیه خود را از نوشته ای می خواند که پیش از ارائه گزارش روسیه تهیه شده بود، اضافه کرد: ترکیه هفته گذشته در دیدار با روسیه و ایران این درس را آموخت. ترکیه می خواست آنها با آتش بس در ادلب موافقت کنند اما روسیه و ایران درخواست ترکیه را رد کردند و رژیم اسد حملات وحشیانه خود را ادامه داد.

 

وی تاکید کرد: ایالات متحده مدت ها است که از روسیه و ایران می شنود که آنها از غیرنظامیان ادلب در برابر خشونت بیشتر حفاظت می کنند. مهم نیست که چه نوع سلاح یا روش هایی استفاده می کنند اما ایالات متحده به شدت از هر گونه افزایش خشونت در ادلب مخالف است و هر عضو شورای امنیت باید همین احساس را داشته باشد.

 

نماینده آمریکا که کشورش غوطه شرقی را در تصرف خود درآورده و حاضر نیست به دولت قانونی سوریه تحویل دهد، گفت: وقت آن رسیده است که روسیه تلف کردن وقت ما را در زمانی که به صلح در سوریه می رسیم متوقف کند. روسیه و ایران هر فرصتی را برای نشان دادن اعتبار خود به عنوان بازیگران سازنده در سوریه داشته اند اما با این فرصت ها چه کار کرده اند؟ آنها به اصطلاح مناطق امن در سراسر سوریه را به صورت سیستماتیک و بی رحمانه نقض کردند.

 

هیلی افزود: در ماه فوریه، منطقه امن در غوطه شرقی را نقض کردند. سپس در ماه ژوئه، روسیه بی شرمانه توافق رئیس جمهوری پوتین و رئیس جمهوری ترامپ را برای حمایت از آتش بس در جنوب غربی سوریه شکست. در حال حاضر، در ادلب، روسیه و ایران آخرین منطقه به اصطلاح امن باقی مانده را نابود کرده اند.

 

شورای امنیت در سالروز 11 سپتامبر یک دقیقه سکوت کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد در سالروز حادثه 11 سپتامبر که گروه تروریستی القاعده وابسته به سعودی ها ایجاد شد، یک دقیقه سکوت کردند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------