آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

دادستان عربستان: کشتن خاشقجی 'قتل عمد' بوده است



اخبار,اخبار بین الملل,دادستان عربستان

دادستانی عربستان سعودی می‌گوید طبق اطلاعاتی که از طرف ترکیه دریافت شده، احتمالا قتل خاشقچی از پیش برنامه‌ریزی شده بوده است.

به گزارش فارس، دادستانی عربستان سعودی امروز پنجشنبه در دومین بیانیه خود درباره پرونده قتل جمال خاشقچی در کنسولگری سعودی در ترکیه، اعلام کرد که تحقیقات دادستانی در این خصوص ادامه دارد.

 

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از دادستانی (سعود المُعجب) گزارش داد که «اطلاعات رسیده به دادستانی از جانب برادران تُرک... نشان می‌دهد که شاید افراد مظنون در آن حادثه، کارشان را با قصد قبلی انجام داده باشند». 

 

در این بیانیه آمده «پیرو بیانیه مورخ دهم صفر 1440 هـ.ق.، درباره نتیجه تحقیقات اولیه که دادستانی کل در خصوص پرونده شهروند جمال احمد خاشقچی -خدایش رحمت کند- انجام داد، اطلاعاتی که از جانب طرف برادران تُرک و از طریق تیم کاری مشترک بین پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری ترکیه، [کشور] برادر، به دادستانی رسیده، نشان می‌دهد که افراد مظنون در حادثه، شاید کار خود را با قصد قبلی انجام داده‌اند».

 

در ادامه آمده است که «‌دادستانی کل، تحقیقات خود با متهمان را در سایه اطلاعات رسیده و نتیجه تحقیقات خود تا رسیدن به حقایق -ان شاء الله- و تکمیل اجرای عدالت را ادامه می‌دهد».

 

پیشتر عربستان، از سرنوشت جمال خاشقچی که روز دوم اکتبر به کنسولگری سعودی در استانبول مراجعه کرده و دیگر رؤیت نشده بود، ابراز بی‌اطلاعی می‌کرد تا اینکه تحت فشار بین‌المللی، بناچار هجده روز بعد از حادثه، به کشته شدن او در کنسولگری اعتراف کرد اما مدعی شد که سران سعودی از ماجرا بی‌اطلاع بوده‌اند. 

 

بیستم اکتبر دادستانی عربستان سعودی در اولین بیانیه (+) درباره این پرونده، اعلام کرد (+)، هجده نفر در ارتباط با پرونده بازداشت شده‌اند و چهار مقام که سه نفرشان مقامات اطلاعاتی بودند، برکنار شده‌اند (جزئیات بیشتر).

 

در بیانیه اول آمده بود «نتایج تحقیقات اولیه آشکار کرد که رایزنی‌های میان مظنونان و شهروند جمال خاشقچی در خلال حضور وی در کنسولگری عربستان در استانبول آن‌طور که باید پیش نرفت و روالی منفی به خود گرفت که منجر به درگیری و منازعه برخی از آنها با شهروند جمال خاشقچی شد. این منازعه در نهایت شدت گرفت و باعث مرگ خاشقچی و تلاش مظنونان برای مخفی کردن وقایع شد» (جزئیات بیشتر).

 

آنچه دادستانی سعودی امروز در بیانیه دوم خود اعلام کرده، همان مطلبی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه سه روز بعد از اعتراف ریاض، سه‌شنبه بیست‌وسوم اکتبر در سخنانی در صحن پارلمان اعلام کرد.

 

اردوغان با بیان اینکه «این جنایت یک عملیات از پیش طراحی شده بود» (+) گفته بود که آنکار از عربستان می‌خواهد که تیم پانزده نفره متهم به قتل خاشقچی و سه نفر بازداشت شده دیگر را در اختیار آنکارا قرار دهد تا در محاکم ترکیه محاکمه شوند.

 

اردوغان همچنین بدون اشاره صریح به محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی که در رسانه‌ها آمر اصلی قتل خاشقچی معرفی می‌شود، گفت، «تیم 15 نفره‌ای شامل نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و پزشکی قانونی [سعودی] وارد کشور ما شدند و شروع به عملیات کردند. آنها از چه کسی دستور گرفتند؟».

 

امروز پنجشنبه همچنین مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، اعلام کرد که کشورش قصد ندارد این پرونده را بین‌المللی کند اما اگر نهادهای بین‌المللی خواستار مشارکت در این پرونده باشند، ترکیه آنها را در جریان پرونده قرار خواهد داد.

 

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه «آنکارا تمام اقدامات لازم برای شفاف‌سازی درباره پرونده خاشقچی را انجام می‌دهد» توضیح داد «تمام کسانی که به قتل خاشقچی مرتبط هستند باید در ترکیه مورد بازجویی و محاکمه قرار بگیرند».

 

وی با تاکید بر اینکه ترکیه قصد ندارد پرونده قتل روزنامه‌نگار سعودی را در دادگاه لاهه مطرح کند، افزود: «اما اگر این دادگاه خود تحقیقاتی را آغاز کند، ما نیز اطلاعات به دست آمده را در اختیارشان قرار می‌دهیم».

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------