18تبعه سعودی از ورود به کشورهای شنگن منع شدند



اخبار,اخبار بین الملل,هایکو ماس

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از«هایکو ماس» وزیر امورخارجه آلمان گزارش داد که برلین 18 تبعه سعودی را به دلیل احتمال دست داشتن در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی، از ورود به حوزه شنگن منع کرده است.

به گزارش ایرنا، هایکو ماس درجمع خبرنگاران در بروکسل گفت: آلمان این تصمیم را با همکاری نزدیک فرانسه که از اعضای شنگن است و انگلستان که عضو این پیمان نیست، اتخاذ کرده است. 

 

ماس دلیل این ممنوعیت را دست داشتن احتمالی این اتباع سعودی در جنایت ریاض عنوان کرده و به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرد. 

 

این خبرگزاری در ادامه نوشت: دفتر وزیر خارجه آلمان در برلین اعلام کرد که به دلیل قوانین حفظ حریم شخصی در آلمان از انتشار اسامی این 18 نفر معذور است.

 

حوزه شنگن یا منطقه شنگن(به انگلیسی: Schengen Area) به 26 کشور اروپایی گفته می‌شود که قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود را برای شهروندان این منطقه حذف کرده‌اند. غیراروپایی ها نیز با گرفتن روادید هرکدام از کشورهای این منطقه٬ می‌توانند به دیگر کشورها بدون نیاز به روادید تازه٬ سفر کنند.

 

اتریش، بلژیک، آلمان، جمهوری چک، فرانسه، فنلاند و ایتالیا از جمله کشورهای عضو این پیمان هستند.

 

خاشقچی 59ساله که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، 10 مهر گذشته برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما هرگز خارج نشد.

 

دولت عربستان سعودی مدعی است که وی در جریان یک مشاجره کشته شده است؛ ادعایی که اسناد منتشر شده در رسانه‌ها آن را قویا رد می کند.

 

آمریکا اما تاکنون از محکومیت و تحریم ریاض خودداری و تاکید کرده است که این ماجرا نباید در قراردادهای تسلیحاتی دو کشور خللی وارد کند؛ موضوعی که انتقاد تند نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشته است.

 

این در شرایطی است که اخیرا رسانه‌های آمریکایی از نتیجه‌گیری نهایی سیا در خصوص نقش مستقیم ولیعهد سعودی در قتل خاشقچی خبر داده‌اند.

 

به گفته منابع آگاه این رسانه‌ها، ارزیابی سیا معتبرترین برآوردی است که بن سلمان را به قتل خاشقچی مرتبط می‌کند.

 

مقام های آلمانی نیز بارها بر اهمیت روشنگری آل سعود در مورد این پرونده تاکید کرده و توضیحات ارائه شده در این باره را ناکافی دانسته اند. 

 

بنابرگزارش رسانه های خبری، کشورهایی چون آلمان، اسپانیا، سوئیس، نروژ و بلژیک در واکنش به قتل خاشقچی فروش تسلیحات را به عربستان متوقف کرده اند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------